תע"א תספק טילי גבריאל לפינלנד ב-162 מיליון אירו

על פי הערכות, הדגם שיימסר לחיל הים הפיני הוא גבריאל 5, שנחשב לטיל מתקדם שהותאם לאיומים בשדה הקרב העדכני • קיימת אופציה לעסקת המשך בהיקף קל 193 מיליון אירו

יוסי וייס / צילום: תמר מצפי
יוסי וייס / צילום: תמר מצפי

עסקה משמעותית לתעשייה האווירית בפינלנד לאספקה של טילי ים-ים מסוג גבריאל: היום (ו') תע"א וממשלת פינלנד הודיעו כי מערך טילי הים-ים של המדינה ישודרג, ויתבסס על הטילים הישראליים.

היקף העסקה הוא 162 מיליון אירו וקיימת אופציה לעסקת המשך בהיקף קל 193 מיליון אירו. הבחירה בתע"א באה לאחר תהליך ממושך שבמסגרתו נבחנו מערכות טילים נוספות של חברות אחרות בעולם.

טילי הגבריאל הם טילים ישנים יחסית, שפותחו בתע"א כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת. בגרסאותיו הראשונות הטיל שימש את חיל הים הישראלי בקרבות מלחמת יום הכיפורים.

מאז, בתע"א הושקעו מאמצים על שדרוג ועדכון יכולות של טילים אלה. על פי הערכות, הדגם שיימסר לחיל הים הפיני הוא גבריאל 5, שנחשב לטיל מתקדם שהותאם לאיומים בשדה הקרב העדכני. בתע"א סירבו להתייחס לדגם שעליו מדברת העסקה.

המנכ"ל היוצא של התע"א, יוסי וייס, אמר בהתייחס לעסקה כי "זו עסקה אסטרטגית וראשונה מסוגה עבורנו באירופה, ופריצת דרך משמעותית בכל הקשור לפעילות שלנו בתחום זה. הבחירה של ממשלת פינלנד באה לאחר בדיקה מעמיקה ובחינת מתחרים רבים. הבחירה בתעשייה האווירית מעידה יותר מכל על היכולות הטכנולוגיות והמערכתיות שלנו כמובילים עולמיים באחד התחומים המשמעותיים בעולם הטילאות".