האופוזיציה הכשילה את אישור החוק לוועדה ליציבות פיננסית

חברי האופוזיציה הכשילו ברגע האחרון את הניסיון לאשר את החוק להקמת ועדה ליציבות פיננסית • משה גפני, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת: "החוק לא לרוחי, משנים סדרי בראשית מבלי שמתקיים דיון אמיתי"

ועדת הכספים של הכנסת / צילום:  איל יצהר
ועדת הכספים של הכנסת / צילום: איל יצהר

חברי האופוזיציה בוועדת הכספים הכשילו ברגע האחרון את אישור החוק לוועדה ליציבות פיננסית, שהקמתה היא הלקח העיקרי ממשבר האשראי העולמי מ-2008. בתום דיון בוועדה דחה יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני הצעת פשרה שהעלו האוצר ובנק ישראל שלפיה שר האוצר יהיה "רשאי" לדווח ליו"ר הוועדה על סיכון מערכתי ממשי שהטיפול בו כרוך בשימוש בכספי ציבור". גפני דרש כי בחוק ייקבע ששר האוצר יהיה "חייב" לדווח ליו"ר וועדת הכספים במקרה כזה ובכך חזרו הצדדים למבוי הסתום המונע את אישור החוק זה חמש שנים. במהלך היום ייעשה ניסיון למצוא בכל זאת פשרה שתמנע את דחיית אישור החוק למושב הבא של הכנסת ואולי אף לכנסת הבאה, לאור האפשרות של הקדמת הבחירות

נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג טוענת כי הקמת הוועדה היא המהלך החשוב ביותר במסגרת ההיערכות למשברים פיננסיים עתידיים. הוועדה, בה ישתתפו כל הרגולטורים הכלכליים בממשלה, אמורה לשמש מעין אמ"ן כלכלי שיוכל להתריע מפני סיכונים מערכתיים למערכת הפיננסית. מדובר למשל במקרים בהם מתעורר חשש ליציבותו של בנק גדול ויש לפעול בדרכים שקטות על-מנת למנוע את קריסתו מבלי שהציבור יידע על כך, כשהחשש הוא שדליפת המידע תגרום "ריצה על הבנק" שתאיץ את קריסת הבנק.

ואולם חברי וועדת הכספים התנגדו לסעיף בחוק הקובע כי בכל מקרה של "סיכון מערכתי ממשי שהטיפול בו כרוך בשימוש בכספי ציבור" תדווח הוועדה על-כך לראש הממשלה ולשר האוצר. גפני וחברי הוועדה מיקי רוזנטל (עבודה) ומיקי לוי (יש עתיד) טענו כי כל דיווח לראש הממשלה ושר האוצר מחייב גם דיווח ליו"ר וועדת הכספים של הכנסת במיוחד כיון שמדובר בסיכון לכספי ציבור. האוצר ובנק ישראל מתנגדים להרחבת חובת הדיווח ליו"ר וועדת הכספים מחשש לדליפת המידע לציבור.

לקראת הישיבה היום הוסכם כפשרה למחוק לחלוטין את חובת הדיווח הפורמלית מהחוק. ואולם בדיון התברר כי גם לאחר מחיקת חובת הדיווח מהחוק תוכל הוועדה לקבוע חובת דיווח במסגרת נוהלי עבודתה. חברי הכנסת מהאופוזיציה דרשו כי גם במקרה שתיקבע חובת דיווח בנוהל (ולא בחוק) יורחב הדיווח גם ליו"ר וועדת הכספים - אך האוצר ובנק ישראל לא הסכימו להתחייב על-כך והציעו לחברי הכנסת להסתפק בהצהרה לפרוטוקול של מנכ"ל האוצר שי באב"ד, שלפיה שר האוצר יעדכן במקרים כאלה את יו"ר וועדת הכספים. רוזנטל ולוי אמרו כי הם אינם יכולים לסמוך על הצהרתו של מנכ"ל האוצר משום שמדובר "במינוי פוליטי" של שר האוצר. לאור התנגדותם של לוי ורוזנטל נסוג בו גפני מתמיכתו בהצעת הפשרה וטען כי הוטעה על-ידי בנק ישראל והאוצר, למרות שהיועצת המשפטית של הוועדה עו"ד שגית אפק תמכה בפשרה ואמרה כי "זה מאד לא מקובל שמדווחים לוועדת הכספים בשלב כל-כך מקדמי לפני פרוץ משבר". גפני הודה כי "החוק לא לרוחי, משנים סדרי בראשית מבלי שמתקיים דיון אמיתי" בעוד שח"כ רוזנטל אמר כי "אם אתם מבקשים להוציא את יו"ר וועדת הכספים של הכנסת מנוסח החוק אני רואה בכך עלבון והבעת אי-אמון. יו"ר הוועדה יושב בוועדות שהן קצת יותר סודיות מהוועדה שלכם. אי אפשר לדלג על הכנסת כשמדובר בכספי ציבור".