נתניהו לאחר חקירתו: "תיק 4000 לא היה ולא נברא"

(עדכון) - חקירתו של רה"מ היום התמקדה בחשד בתיק 4000 העוסק ביחסיו עם בכירי קבוצת בזק, ובראשם שאול אלוביץ, שהוא גם בעל השליטה באתר וואלה • במקביל, גם אלוביץ נחקר היום; ומקורבי נתניהו, דוד שמרון ויצחק מולכו, מסרו עדות פתוחה בתיק • נתניהו נאלץ להקדיש עד היום 40 שעות מזמנו כדי להשיב לחשדות נגדו בתיקים 1000, 2000 ו-4000

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נחקר היום (ג') בפעם העשירית באזהרה על-ידי חוקרי יחידת להב 433 של המשטרה וחוקרי רשות ניירות ערך. בדומה לחקירות הקודמות, גם חקירתו של נתניהו היום נמשכה כ-4 שעות ונערכה במעונו הרשמי ברחוב בלפור בירושלים. החקירה החלה בסביבות השעה 10:30 והסתיימה ב-14:30 בקירוב. חישוב פשוט מלמד על כך שנתניהו נאלץ להקדיש עד היום 40 שעות מזמנו כדי להשיב לחשדות נגדו בתיקים 1000, 2000 ו-4000.

מחר (ד') צפוי נתניהו לטוס למוסקבה ולהיפגש עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. הפגישה בין השניים תיערך מחר בשבע בערב, ולאחריה ינסו השניים להספיק להגיע למשחק חצי גמר אליפות העולם בכדורגל בין אנגליה לקרואטיה.

במקביל לחקירת נתניהו במעונו בירושלים נחקר היום גם איש העסקים, שאול אלוביץ, החשוד במתן שוחד לנתניהו. בכלל, חקירתו של נתניהו היום התמקדה בחשד בתיק 4000 העוסק במערכת יחסיו עם בכירי קבוצת בזק ובראשם אלוביץ, שהוא גם בעל השליטה באתר החדשות וואלה. החשדות בפרשה זאת הם למתן שוחד וטובות הנאה בהיקף של עד כדי מיליארד שקל. כזכור, נתניהו שהיה גם שר התקשורת, חשוד כי דאג לקדם הטבות רגולטוריות לבזק של אלוביץ, ובתמורה דאג אלוביץ לכך שנתניהו ובני משפחתו יקבלו סיקור תקשורתי מוטה ואוהד באתר וואלה. 

בתוך כך, מקורביו של נתניהו, דוד שמרון ויצחק מולכו, מסרו היום עדות פתוחה בתיק 4000. 

תיק 4000
 תיק 4000

עומתו עם גרסת חפץ

במהלך החקירות של נתניהו ואלוביץ היום עימתו אותם החוקרים עם גרסתו של עד המדינה, ניר חפץ, יועץ התקשורת לשעבר של משפחת נתניהו. חפץ סיפק למשטרה ולרשות ניירות ערך ראיות רבות שמחזקות לכאורה את החשד נגד נתניהו, אלוביץ והמעורבים הנוספים.

בין היתר, מדובר בהקלטות וחילופי מסרונים ומיילים שמעידים על הקשר המושחת לפי החשד בין משפחת נתניהו לבין אלוביץ. לשם הדוגמה, במהדורה המרכזית של חדשות 10 נחשפה בפברואר התכתבות בין שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה, לבין איריס אלוביץ, אשתו של בעל השליטה בבזק - שבהן דורשת נתניהו מאלוביץ לשנות סיקור באתר וואלה. "אתם הורגים אותי, שוחטים אותנו, איזה מין אתר זה?", נכתב בין היתר במסרונים ששלחה נתניהו לאלוביץ. "אתם הורסים את המדינה, מה זה צריך להיות? תשנו את זה. תעשי עם זה משהו, אתם בעלי האתר, ושזה יקרה מהר".

עיקר חקירת נתניהו התמקד בתיק 4000, אבל לפי ההערכות נתניהו נחקר היום שוב גם על חלקו בתיק 2000 העוסק ביחסיו עם ארנון (נוני) מוזס, הבעלים של עיתון "ידיעות אחרונות". כפי שנחשף ב"גלובס", לאחרונה ובעקבות עדות עד המדינה, ניר חפץ, התברר כי איש העסקים ארנון מילצ'ן, חברו של נתניהו החשוד בשוחד בתיק 1000, תיווך בין נתניהו לבין מוזס, כאשר החל משנת 2009 ניסו השניים לפי החשד להגיע לעסקה מושחתת, שבמסגרתה ידאג מוזס למתן סיקור מוטה לטובת משפחת נתניהו ב"ידיעות אחרונות", ובתמורה יפעל נתניהו לצמצום כוחו של החינמון "ישראל היום" המתחרה ב"ידיעות".

חפץ הביא למשטרה ולפרקליטות הקלטה שבה נשמע מילצ'ן מדבר על המעורבות שלו בתיווך בין ראש הממשלה נתניהו לבין מו"ל "ידיעות אחרונות" מוזס. למרות ההתפתחות הזאת בחקירה, מילצ'ן עצמו עדיין לא זומן לחקירה נוספת. ואולם, הדבר צפוי לקרות בקרוב. אחרי חקירת נתניהו היום.

בתוך כך, כפי שנחשף ב"גלובס", הפרקליטות החליטה לאחרונה באופן סופי כי ההמלצה שתוגש ליועץ המשפטי בתיקי נתניהו - 1000, 2000 ו-4000 תועבר כחוות-דעת אחת. הסיבה: עדים משותפים, השלכות מסוימות שנעשות בין התיקים, והשלמות חקירה שנעשו בתיק 1000 (תיק המתנות) והן בעלות משמעות גם בתיקים האחרים. 

"התיקים נמצאים בשלב מתקדם"

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אמר לאחרונה כי החקירה של תיק 4000, כמו גם של שני התיקים הנוספים שנמצאים בשלב של השלמות חקירה, נמצאת בשלבים מתקדמים ביותר. מנדלבליט ציין כי הטיפול החקירתי במדיה הדיגיטלית שקשורה בתיק 4000 דורש מיומנות וטיפול מיוחדים. "היא מכילה חומר רב שיש לשמוע, לסווג ולתמלל. זו מלאכה שלוקחת הרבה מאוד זמן, אך היא חשובה מאוד".

מנדלבליט הוסיף כי "בתיק 4000 יש עדי מדינה שמעידים גם על דברים בתיקים האחרים (בהתכוונו לניר חפץ. ח',מ'), והמצב הזה מטבע הדברים חייב לבצע השלמות גם בתיקים האחרים".

היועמ"ש אישר כי בתיק 4000 הגיעו לפרקליטות הקלטות של חפץ שהן קשורות לתיקים הנוספים, ולכן, לדבריו, נוצר הצורך בגביית עדויות נוספות שקורות בימים אלה. "התיקים נמצאים בשלב מתקדם מאוד, אבל יש עדיין עבודה. אני מבקש לתת למשטרה לעשות עבודתה. אני אומר לאלה שאומרים להגיש כתב אישום - חכו. גם לחשודים יש זכויות. אני לא מתכוון להתפרק מחובתי להגיע לחקר האמת בגלל צייצנים. הם לא מזיזים לי את קצה הציפורן", סיכם היועמ"ש.

לגבי תיקים 1000 ו-2000 הוסיף ואמר מנדלבליט כי "בתיקים 1000 ו-2000 נגבו מאות עדויות גם מעבר לים, ונתפסו תיקים ומוצגים רבים". לדבריו, "אני ופרקליט המדינה עוקבים מקרוב אחרי פעולות אלה. אנו עושים ככל הניתן להגיע לחקר האמת במהירות האפשרית. נמשיך ונפעל ללא מורא למען הציבור ושלטון החוק".

האם חקירת ראש הממשלה נתניהו באזהרה היום תהיה חקירתו האחרונה לפני שחומרי החקירה מועברים לפרקליטות? עדיין מוקדם לומר. מה שבטוח זה שמדובר כבר בישורת הסופית של החקירה. 

נתניהו: "תיק 4000 לא היה ולא נברא"

אחר-הצהריים, לאחר שחקירתו של נתניהו הסתיימה, נמסר מטעמו של ראש הממשלה: "בפני ראש הממשלה לא הוצג היום שום דבר חדש. ראש הממשלה נתניהו מעולם לא עשה עסקה עם אלוביץ תמורת סיקור אוהד. להפך - לאורך שנים ראש הממשלה נתניהו סוקר בעקביות באופן עוין באתר וואלה. סיקור שלילי זה הגיע לשיאו בשיטפון של כתבות ארסיות דווקא ערב הבחירות ב-2015, בניסיון לשכנע את הציבור להצביע נגדו. זה בדיוק פרק הזמן שבו מעלילים עליו שעשה כביכול את עסקת בזק-yes.

"גם הטענה על יחס מיוחד לאלוביץ בעסקת בזק-yes היא מופרכת. ראש הממשלה חתם על עסקת המיזוג לאחר שורת החלטות של ועדות מקצועיות, לרבות רשות ההגבלים העסקיים ומועצת הכבלים והלוויין, ולאחר הנחיה מפורשת של היועצת המשפטית של משרד התקשורת.

"אין מקרה אחד שהוצג בפני ראש הממשלה, שבו כשר תקשורת הוא לא חתם על ההמלצות של גורמי המקצוע - וכך נהג גם במקרה זה. הוא לא עשה שום שירות מיוחד לאלוביץ. תיק 4000 לא היה ולא נברא".