תוכנית רעיונות: איך הופכים פנטזיה למוצר בפחות ממיליון דולר

יש דרכים לגרום לרעיונות להפוך מפנטזיה משורבטת באפליקציית הרשימות באייפון, למוצר בידור חי ומנגן • את המודל העסקי עוד נברר, אבל אנחנו בטוחים שכרייה של אנרגיה יצירתית זה משהו שמשתלם לכל המעורבים • מדד המותגים

"להקים ערוץ טלוויזיה ליניארי חדש בתקופה הזאת? איזה רעיון מטומטם". אף אחד לא אמר לי את זה מפורשות, היו חלק שרמזו לי, וחלק שחייכו בהתלהבות מזויפת אך עיניהם שיקפו התרעת "אזעקה: אדם לא הכי שפוי לפניך". ובכל זאת, בנובמבר 2017, שבועיים אחרי הפיצול בערוץ 2 ועמוק בתוך תקופת השינויים הטכנולוגיים הגדולים שמחסלים ברעבתנות תעשיות שלמות, כששיניהן החדות מופנות אל עשרות המיליארדים הנמצאים בתעשיית הטלוויזיה, עלה לאוויר באופן בלעדי בפרטנר TV ערוץ טדי, ערוץ קומדיה ישראלית חדש, בתפיסת שידור והפקה אחרת לגמרי מהמקובל.

חדשנות, במקרה שלנו, זו לא רק סיסמה, אלא הוו שעליו תלוי כל החלום הזה, שכרגע גדול על תקציבו המעשי באלפי אחוזים. אין לדעת לאן העסק הזה יכול להתפתח, אבל בעיניי לב העניין הוא דווקא כריית המשאב המכונה אנרגיה יצירתית - שיש פה בארץ לא פחות מגז בים התיכון.

בבסיס המודל שבו פועל ערוץ טדי נמצאת תפיסה של קרן הון סיכון לקומדיה, רק בלי דמי ניהול, ארוחות עסקיות וג'יפים מפוארים. בדיוק כמו הקרנות של עולם ההייטק, גם אנחנו מחפשים רעיונות מצוינים שמביאים יזמים מוכשרים בעלי יכולת ביצוע, אבל לאו דווקא כאלה עם חולצות מכופתרות, אנגלית מושלמת, שני תארים ורזומה שכולל 8200.

אצלנו המודל יותר מגוון: לפעמים זה קומיקאי שמגיח מעולם הלילה של מועדוני הסטנד-אפ עם אש בעיניים, לפעמים שחקנית יצירתית שנמאס לה לקרוא תפקידים שמישהו אחר כתב, לפעמים קופירייטר שהנפש שלו רוצה משהו אחר מעבר ללכתוב שירי הלל לפסטרמה.

אם אהבנו את הרעיון, ואנחנו מאמינים ביכולת הביצוע, אנחנו מכניסים את היוצר/יזם לתהליך פיתוח מואץ, בונים את המעטפת ההפקתית הנדרשת ויוצאים לצלם כמה שיותר מהר 4-3-2 פרקים - ויאללה לשיבוץ בערוץ בפרטנר ולערוצי הסושיאל. ואם מרגישים שיש פה משהו שהצליח לשבות בקסמו קהל, הרי שיש פה "מוצר" עם ערך. ובמוצר הזה אנו שותפים עם היוצר שותפות מלאה, 50-50, אשר מחייבת הסכמה גורפת כדי להתקדם. לאן אפשר להתקדם מפה? לעוד פרקים, לפיתוח לסדרה גדולה, לפורמט, לתוכן שיווקי, לנטפליקס.

תעשיית הטלוויזיה המסורתית נמצאת בבעיה גדולה, אבל זו בעיה של בעלי המניות, פחות של היוצרים. היצירה, גם פה וגם בעולם, פורחת, ולמשחק הזה נשפכים בכל שנה מיליארדי דולרים. בעידן שבו אדם יכול, תאורטית, לבנות פרסונה פופולרית ורווחית ביוטיוב בלי להשקיע סנט, יש דרכים לגרום לרעיונות להפוך מפנטזיה למוצר בידור חי ומנגן בפחות ממיליון דולר. הרבה פחות.

איך אני יודע? כי זה מה שאנחנו עושים פה בטדי הפקות בחודשים האחרונים. 16 סדרות כבר עלו לאוויר, חלקן צברו מיליוני צפיות ביוטיוב ובפייסבוק, עוד 11 נמצאות כרגע בשלבים שונים של הפקה ופוסט, יש דיבורים עם כל מיני גופים בארץ ובעולם שבסוף יוכיחו את התאוריה, ובעיקר יש עשרות אנשים שחלמו והפכו את החלום המציאות.

כל היופי הזה עלה כמו 4 פרקים של דרמה מושקעת, וכל יצירה כזאת היא תזוזה של גלגלי שיניים במציאות, שמובילה לכל מיני מקומות מעניינים ולעתים אף מכניסים. היוצרים יודעים את זה, ולכן גם הם מתחברים לתפיסה הנאיבית כביכול של "קודם כל נייצר משהו, אחר-כך נחשוב על הכסף". ואם זה לא חדשני, אז תקראו לי מיושן. חי עם זה בשלום.

■ הכותב הוא שותף ומנהל בערוץ טדי, מבית טדי הפקות, המשודר בפרטנר TV.