טראמפ תוקף לקראת פסגת נאט"ו: "גרמניה נשלטת ע"י רוסיה"

הנשיא האמריקאי לא מבזבז זמן בביקורו באירופה וכבר הספיק לתקוף הבוקר בחריפות את גרמניה לקראת פסגת נאט"ו בבריסל • הפסגה בבריסל היא התחנה הראשונה של טראמפ בביקורו באירופה, ובדברים שנשא בה התייחס ל"מפולת" של עסקאות נפט ודלק "בלתי הולמות" שהעניקו לרוסים השפעה חזקה מדי על הכלכלה הגדולה ביותר ביבשת אירופה

דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ תקף הבוקר בחריפות את גרמניה, שעות לפני כינוס פסגת ראשי ברית נאט"ו בבריסל, על רקע התוכנית הגרמנית לייבא גז מרוסיה ובמקביל ההוצאה הנמוכה של המדינה על ביטחון, למרות מחויבותה לברית נאט"ו. "גרמניה לחלוטין נשלטת על ידי רוסיה", אמר הנשיא האמריקאי, "הם יקבלו בין 60 ל-70 אחוז מהאנרגיה שלהם מרוסיה, ומערכת צינורות חדשה, אומרים לי שזה הולם אבל אני חושב שלא".

"בנוסף לכך, גרמניה משלמת רק קצת מעל אחוז אחד [מתוך התמ"ג] על תקציב ההגנה שלה, וגם זה לא הולם לדעתי", הוסיף הנשיא האמריקאי לעיני התקשורת במהלך פגישה בילטרלית עם מזכ"ל נאט"ו, הדני יינס סטולנטברג.

המתקפה החזיתית של טראמפ נגד גרמניה, ונגד הקאנצלרית אנגלה מרקל, היא שיאה של סדרת נאומים, ציוצים ואפילו מכתב רשמי מהבית הלבן, שבהם הכין בשבועות האחרונים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ את הקרקע לעימות שצפוי לעמוד במרכז פסגת מנהיגי נאט"ו שתתכנס היום (ד') בבריסל - הקרב על מימון ברית ההגנה הצפון-אטלנטית.

כמו נשיאים אמריקאים קודמים, גם טראמפ דורש ממדינות אירופה להגדיל את ההוצאה שלהן על תקציבי ביטחון, בדגש על רכש ציוד ונשק. בניגוד אליהם, טראמפ אינו חושש לאיים ולהטיל ספק בהמשך המחויבות האמריקאית לברית הצבאית, מה שהופך את הפסגה השנתית של נאט"ו פחות לפוטו-אופ כמו בשנים קודמות, ויותר לבמה שעליה מתחולל עימות פומבי נוסף בין ארה"ב לאירופה.

זה התחיל במכתב רשמי ששיגר הבית הלבן בחודש שעבר לכמה מ-29 המדינות החברות בנאט"ו, ביניהן גרמניה, בלגיה וקנדה, ובו התלונן באופן רשמי שהן אינן מתקדמות להשגת היעד המשותף שאימצו כבר ב-2014: להגדיל את ההוצאה על ביטחון ל-2% מהתמ"ג. חיילים אמריקאים "ממשיכים להקריב את חייהם ברחבי העולם", כתב טראמפ, בעוד הן "אינן לוקחות חלק בהתמודדות עם הנטל הביטחוני שהוא חלק מהחברות בנאט"ו". "המצב הנוכחי כבר אינו בר-קיימא בשבילנו", הבהיר.

זה המשיך בסדרת ציוצים שבהם הנשיא האמריקאי חזר והתלונן על כך שארה"ב מוציאה כ-4% מהתמ"ג שלה על ביטחון ומספקת מטרייה ביטחונית לאירופה, המשגשגת מבחינה כלכלית, בעוד מדינות אחרות - ובראשן גרמניה - מוציאות הרבה פחות. בנאום בחירות בשבוע שעבר במונטנה כבר היה טראמפ פחות דיפלומטי: "האיחוד האירופי הורג אותנו עם גירעון הסחר. הוא הורג אותנו עם נאט"ו. הם רוצים הגנה מרוסיה, אבל הם גם משלמים מיליארדים לרוסיה בשביל נפט וגז", אמר בפני קהל מריע, "ואנחנו השמוקים שמשלמים בשביל זה". אתמול, דקות לאחר שנחת בבריסל, צייץ טראמפ "האיחוד האירופי הופך את זה לבלתי אפשרי לחקלאים ולעובדים שלנו לעשות עסקים באירופה... והם גם מצפים מאתנו להגן עליהם בשמחה באמצעות נאט"ו, ולשלם על זה. זה לא עובד!"

מדינה אחת ניצבת במרכז הכוונת של הנשיא טראמפ: גרמניה. הכלכלה הגדולה באירופה אכן מוציאה פחות באופן משמעותי על ביטחון, בהשוואה למדינות מובילות אחרות ביבשת כמו בריטניה או צרפת, וסך ההוצאה הגרמנית על הגנה הסתכמה בשנת 2017 ב-1.1% בלבד. הצבא הגרמני נחשב לאחד החלשים באירופה, ונמנע באופן עקבי מלהשתתף במבצעים צבאיים כמו התקיפות הבינלאומיות בסוריה, בלוב או בעיראק.

מבקרי המדיניות הגרמנית אומרים כי הדבר נוח לגרמניה ונובע משיקולים כלכליים. תומכיה אומרים כי הציבור במדינה רגיש למעורבות צבאית בשל ההיסטוריה העקובה מדם שלה, וכי יש להתחשב בכך. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הודיעה כי ממשלתה מתכוונת להגדיל את תקציב הביטחון ל-1.5% מהתמ"ג עד 2024, אבל ארה"ב דורשת יותר, בזמן קצר יותר.

הביקורת האמריקאית נופלת על אוזניים קשובות בגרמניה. "טראמפ נוזף, מאיים וכועס - אבל גם צודק", כתב הבוקר המגזין "פוקוס" לקראת הפסגה, "בשונה מעניינים אחרים, בסוגיית נאט"ו העובדות הן לצדו".

כלי תקשורת אחרים הבליטו את החשיבות האסטרטגית של הפסגה, שבה "ביטחון אירופה יהיה על כף המאזניים", כפי שהגדיר זאת השבועון "די צייט". "נאט"ו נועדה להגן על הגבולות החיצוניים של הברית מפלישה, אבל האיום הגדול ביותר עליה כיום הוא מבפנים - מהאיש עם האייפון", כתב ה"זידויטשה צייטונג". "לראשונה, השאלה אם נאט"ו תשרוד את תקופת הנשיאות של טראמפ פתוחה לדיון", אמר ל"ברלינר צייטונג" אחד ממארגני ועידת הביטחון השנתית במינכן.

אבל לא רק חילוקי דעות יהיו בפסגה שתיפתח היום, אלא גם הכרזות על יוזמות חדשות והסכמות, בהנחה שהנשיא האמריקאי לא יטרפד פרסום הודעה משותפת בסיכומה ביום חמישי בצהריים. מפקדות חדשות אמורות לקום בארה"ב ובגרמניה, והארגון אמור לקדם תוכניות מבצעיות להעברת כוחות גדולים - קרקע ואוויר - במהירות יחסית למזרח אירופה ולמדינות הבלטיות במקרה של עימות עם רוסיה. בנוסף, אמורה נאט"ו להודיע על הגדלת מעורבות באפגניסטאן ולהגביר את אימון כוחות הצבא והמשטרה בעיראק. 22 החברות האירופיות בנאט"ו גם צפויות להיענות לדרישות אמריקאיות ולהצהיר כי התוכנית לשיתוף פעולה ביטחוני שהוא מקדם בשנה האחרונה - פסק"ו - רק "תוסיף ותשלים" את היכולות של נאט"ו, ולא תתחרה איתה ישירות.

הסכמות אלו, כאמור, תלויות בדרך שבה יתנהלו הדיונים בבריסל ביומיים הקרובים. הנשיא האמריקאי הוכיח כי אינו נרתע מלערב שיקולי ביטחון ומסחר, והדיונים על הגדלת תקציבי הביטחון מתרחשים במקביל למלחמת הסחר שנפתחה בין ארה"ב לאיחוד האירופי ולעימות סביב הסכם הגרעין האיראני. "טראמפ רואה את הכול במשקפיים עסקיים", אמר מומחה אירופי ל"הנדלסבלאט", "בשבילו נאט"ו היא חברת אבטחה, שמספקת שירותים לפי התשלום".

השאלה במרכז הדיונים היום ומחר תהיה איזה תשלום מצפה טראמפ לקבל בעבור השימוש בכוח האמריקאי, ועד כמה רחוק יהיה מוכן ללכת כדי לגבות אותו.

הפסגה בבריסל היא התחנה הראשונה של הנשיא האמריקאי בביקורו באירופה, ובדברים שנשא בה התייחס ל"מפולת" של עסקאות נפט ודלק "בלתי הולמות" שהעניקו לרוסים השפעה חזקה מדי על הכלכלה הגדולה ביותר ביבשת אירופה.

"גרמניה לחלוטין נשלטת על ידי רוסיה. הם יקבלו בין 60 ל-70 אחוז מהאנרגיה שלהם מרוסיה, ומערכת צינורות חדשה, אומרים לי שזה הולם אבל אני חושב שלא", אמר טראמפ. לפי הנשיא, מדובר בבעיה בשביל נאט"ו שכן אלו עסקאות שלא היו אמורות להתרחש ויש לנהל שיחות על כך עם גרמניה. "בנוסף לכך, גרמניה משלמת רק קצת מעל אחוז אחד [מתוך התל"ג] על תקציב ההגנה שלה, וגם זה לא הולם לדעתי", הוסיף הנשיא.

זו לא הפעם הראשונה שטראמפ מבקר את הגרמנים על כך שהם "תופסים טרמפ" על יכולות ההגנה של וושינגטון, אך יש לציין כי רק חמש מתוך 29 המדינות שחברות בברית נאט"ו אכן העבירו 2% מתוך התל"ג שלהן לתקציבים צבאיים, כפי שהתחייבו כל החברות בברית. מדובר בארה"ב, הממלכה המאוחדת, יוון, אסטוניה ופולין. גרמניה התחייבה במאי להגדיל את תקציב ההגנה שלה מ-1.1% ב-2015 ל-1.5% מתוך התל"ג עד ל-2025.