הכנסת אישרה פטור ממס לנתניהו ברוב של 50 תומכים

44 מחברי הכנסת הנתגדו • נתניהו צפוי לקבל פטור ממס על השימוש ברכב שרד ממוגן ועל תשלומים שהמדינה משלמת למחיית משפחתו באחד מן הבתים שלו • החוק יחול על כל ראשי הממשלה הבאים, וגם על נתניהו במשך 5 שנים לאחר שיפרוש

ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי

בהליך חקיקה מהיר במיוחד, שנידון במהלך החודש האחרון, אושרה הבוקר (ג׳) בקריאה שניה ושלישית הצעת החוק לתיקון מס הכנסה שיאפשר לראש הממשלה נתניהו לקבל פטור ממס על השימוש ברכב שרד ממוגן, ועל תשלומים שהמדינה משלמת למחיית משפחתו באחד מן הבתים שלו. הצעת החוק עברה ברוב של 50 תומכים ו 44 מתנגדים. עד היום, שילם נתניהו שיעורי מס שנגזרו גם מן השימוש ברכב שנזקף לתוך משכורתו ועל תשלומים או הטבות אחרות שנזקפו לתוך החשבון.

החוק יחול על כל ראשי הממשלה הבאים, וגם על נתניהו במשך 5 שנים לאחר שיפרוש. תחולת החוק תהיה לאחור, החל מ-1 בינואר 2018 וכך משכורתו של ראש הממשלה תתוקן לאחור בסכום של אלפי שקלים לחודש, תלוי בסכומים שיזקפו. הפטור על השימוש ברכב יגיע עד כדי 3000 שקל מדי חודש ושווי שימושים אחרים עשוי להגיע לאלפי שקלים נוספים.

הצעת החוק עוררה ביקורת רבה באופוזיציה. במהלך הלילה שעבר נאמו חברי הכנסת של האופוזיציה במשך כשלוש שעות כדי למשוך את הזמן והעלו מאות הסתייגויות. הקואליציה, בעלת הרוב, הפילה את כל ההסתייגויות. 110 חברי כנסת השתתפו בהצבעה, אך ראש הממשלה נעדר.

ח"כ מיקי זוהר המציע אמר "החוק הזה מדבר על ראשי ממשלה, שלא יכולים להיות במצב, שהם עוזבים איזושהי קריירה או מוותרים על איזושהי קריירה לטובת הדבר הנכסף ביותר, לשרת את מדינת ישראל. הציבור רוצה במדינת ישראל לשלם משכורת הוגנת לראש ממשלה״.

ח"כ מיקי רוזנטל אמר: "אני בעד לפטור את ראש הממשלה ממס הכנסה, לטעמי ראש ממשלת ישראל מרוויח מעט מדי, אלא שנוצר מצב אבסורדי שבו רוצים מצד אחד לפטור את ראש הממשלה מתשלום מסים על ההוצאות שהוא מוציא בביתו הפרטי, כדי ששכרו לא יצא שכר מגוחך, ומאידך ראש הממשלה הזה - והיו גם אחרים, אבל זה ביתר שאת - משית את הוצאותיו הפרטיות על הציבור. נוצר מצב שבתשע שנות כהונתו של ראש הממשלה הנוכחי הגענו להוצאה של 280,000 שקלים לשנה, להחזקת הבית הפרטי, לא כולל שמירה, לא כולל שום דבר שהשב"כ ביקש, לא כולל שום דבר ציבורי. הוצאות פרטיות של ראש הממשלה, שאנחנו גם כך כאמור משלמים במעון הפרטי את כל הוצאותיו."

ח״כ מיקי לוי, מיש עתיד, טען כי לאופוזיציה לא הייתה התנגדות לנושא פטור ממס על השימוש ברכב ממוגן, אך לא ראוי שהציבור ישא בהוצאות הבית הפרטי בקיסריה, באמצעות מתן הפטור ממס הכנסה על השירותים הניתנים לנתניהו שם.

ח"כ דב חנין תקף את הצעת החוק ואמר: "למה הציבור צריך לשלם גם על המים בבריכה של נתניהו וגם להחזיר לו את המס על כספי המים שהוא מקבל? ולמה זה יותר חשוב ויותר דחוף מלהעלות את קצבאות הזיקנה? רבע מהקשישים נמצאים מתחת לקו העוני ואנחנו נאלצים לעסוק בעוד הטבות לראש הממשלה ומשפחתו. סדר היום שמכתיבה ממשלת נתניהו הוא בזיון".