תערוכת פארנבורו: רפאל ולוקהיד מרטין בשת"פ לשיווק פצצות

התעשיות הביטחוניות הישראליות מציגות באנגליה מערכות הגנה למטוסים באמצעות קרן לייזר רבת עצמה ואמצעים לאיתור צוללות באמצעות מל"טים

פצצת SPICE / צילום: רפא"ל
פצצת SPICE / צילום: רפא"ל

רפאל מערכות לחימה וענקית הנשק האמריקאית לוקהיד מרטין חתמו על הסכם חדש לשיתוף פעולה לשיווק של מערכת הנשק SPICE. שיתוף הפעולה נחשף במסגרת הסלון האווירי בפארנבורו שבאנגליה שנפתח אתמול.

לפי הסכם שיתוף הפעולה בין שתי החברות, הן ישווקו יחדיו את פצצות האוויר-קרקע מסוג ספייס- 1000 וספייס- 2000. מדובר בפצצות אוטונומיות ומדויקות המשוגרות ממטוסי קרב ממרחק של עד כ-100 קילומטר מהמטרה.

פצצות ראשונות ממשפחת הספייס יוצרו ברפאל לשימוש חיל האוויר הישראלי כבר בתחילת העשור הקודם והן משמשות אותו במשימותיו השוטפות. בחיל האוויר מערכת נשק זו מכונה בשם "ברד קל".

אחד היתרונות של הספייס הוא ביכולתה להתביית על מטרה בלי תלות של GPS וזאת, כמענה לתרחיש שבו רשת ה GPS באזור שמתרחשת בו לחימה- תיפול או תנוטרל.

כך, הפצצות מכוונות את עצמן אל המטרה שנקבעה להן באמצעות ראש ביות אלקטרו-אופטי שבו משולב גם אלגוריתם מתמטי חדשני, שמשווה את תמונת המטרה - לתמונת השטח שהפצצה "רואה" בזמן מעופה. רמת הדיוק של פגיעת הפצצה במטרה היא כ 3 מטר.

ברפאל מצפים כי שיתוף הפעולה על לוקהיד מרטין יאפשר לה להרחיב את השיווק ואת המכירות של מערכת הספייס בשווקים חדשים בעולם, וזאת תוך שימת דגש על השוק האמריקאי. זאת, בין השאר בזכות יכולותיה של מערכת הנשק לענות על צרכים ביטחוניים עדכניים בשדה לחימה סימטרי, כמו פגיעה מדויקת במטרות נייחות.

משפחת פצצות הספייס של החברה כוללת גם פצצות עם ראש קרב קטן יותר, המאפשרות פגיעה מדויקת במטרות שנמצאות באזורים צפופים וזאת, במטרה למזער את הנזק האגבי- כמו פגיעה באזרחים שנקלעו לאזור לחימה.  

בין שתי החברות כבר קיימים שיתופי פעולה ארוכי שנים בנוגע לשיווק של מערכות נשק אחרות שרפאל פיתחה ובהם הטיל נגד טנקים ספייק וטילי פופאי. במסגרת שיתוף הפעולה החדש לשיווק הספייס, החברות סיכמו כי חלק מהייצור של מערכת נשק זו יעשה בארה"ב.

100 אלף שעות טיסה למערכת הגנה של אלביט

במסגרת התערוכה הביטחונית שמתקיימת באנגליה, מציגות חברות ביטחוניות ישראליות נוספות ובהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות. האחרונה, מציגה בביתן שהקימה את המערכת להגנה על כלי טייס צבאיים ואזרחיים מסוג DIRCM , שמזהה באופן אוטומטי איומים כמו טילי כתף שמופנים לעבר מטוסים או מסוקים ומסיתה אותם- באמצעות קרן לייזר. המערכת פועלת באופן אוטומטי והיא כבר מותקנת על מטוסים של חברות תעופה ישראליות.

תחילה, אלביט מערכות ייעדה את המערכת להגנה על כלי טייס צבאיים, אך התאימה אותה להגנה על מטוסי נוסעים ובהמשך, גם למסוקים ואף למטוסי מנהלים בשל התרחבות איום טילי הכתף על כלי טייס והחשש שגורמי טרור יעשו בנשק זה שימוש כדי להפיל מטוסי נוסעים או מטוסים של אח"מים.

במסגרת התערוכה בפרנבורו החברה חשפה כי מערכות הגנה אלה כבר צברו מעל 100 אלף שעות טיסה - בישראל ובמדינות נוספות בעולם. המערכת כבר מותקנת במספר מטוסים המשמשים ראשי מדינות, ולפי פרסומים בחו"ל גם בזה של נשיא צרפת, עמנואל מקרון.

מל"ט נגד צוללות

הפיתוחים הישראליים שמוצגים בפארנבורו כוללים גם מערכות ייעודיות למטוסים ללא טייס (מל"טים) המופנים למשימות לאיתור צוללות: מדובר בשתי מערכות שפתחה התעשייה האווירית, המותקנות על מל"ט באופן שמאפשר גילוי של צוללות וזאת כחלופה לטיסות מאוישות לאיתור וגילוי של צוללות.

אחת המערכות מופעלת באמצעות השלכת סונאר מהמטוס בעזרת מצנח, כשחלקו שוקע במים וחלקו השני צף מעליהם. הסונאר קולט אותות אקוסטיים בעומק הים, משדר את הממצאים למל"ט- וזה משדר אותם בזמן אמת לקרון שליטה ובקרה מרוחק- באופן שמאפשר את גילוי הצוללת. מערכת שנייה מבוססת על חיישן מגנטי שמאפשר גילוי של אובייקטים מתכתיים בעומק הים, תוך ציון מיקומם המדויק.