מחאת הלהט"ב: הפעם נתניהו האחרון לזהות את עומק המשבר

חוק הפונדקאות אינו משבר רק סביב זכויותיהם של גברים-הומואים ומאבק להט"בי צר, אלא מדובר בעניין עמוק וקשור לנימים הרגישים של החברה הישראלית: הרצון להיות משפחה, הורים, להרבות בילדים • פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי

ברגע השיא של יום רביעי, ניכר היה שנתניהו לא מבין את עומק המשבר שהוא צעד לתוכו בעיניים פקוחות. חוק הפונדקאות אינו משבר רק סביב זכויותיהם של גברים-הומואים ומאבק להט"בי צר לקבל את הזכות לשוויון, אלא מדובר בעניין עמוק וקשור לנימים הרגישים של החברה הישראלית: הרצון להיות משפחה, הורים, להרבות בילדים.

במסך הצפוף והמעיק של דיבורי הקואליציה על יהדות, התיישבות, דת, דגל, לאום ושפה עברית - שכחו גדולי האומה את הנושא המבדל כיום את מדינת ישראל משאר מדינות העולם המערבי. במדינות ה-OECD וגם בארה"ב, קנדה ואחרות, מספר הילדים במשפחה פוחת ואצלנו בישראל - עולה ועולה.

זכויות להט"ב נחשבות לעניין אוניברסלי, ליברלי. מי שהוביל את זכויות הקהיליה בעולם ובישראל היה תמיד השמאל, אך בליכוד ניכסו לעצמם בשנים האחרונות מעמד "מארח" לזכויות הקהילה. שרים וח"כים של התנועה טענו וממשיכים לטעון שהם מובילים ומקדמים את זכויותיהם, והנה ח"כ בולט, אמיר אוחנה, הוא הראשון בליכוד שנכנס לכנסת כשהוא פתוח וגלוי לגבי זוגיותו עם גבר. השבוע שבו הושבע כח"כ היה גם השבוע שבו הפך לאב גאה לתאומים מהליך פונדקאות.

אבל בליכוד ובצד הימני של המפה קיימים גם זרמי עומק אחרים. מערכת היחסים של נתניהו עם החרדים, היא ברית - הזוגיות האמיתית. האורתודוקסיה שזורה פנימה לתוך בכירים במפלגה: חוטובלי, אמסלם, גליק, וגם בקרב פעילי השטח השמרניים. על הסתירה הזו, נתניהו לא יכול היה לגשר השבוע. הוא גם לא יצליח לסגור את הפער בכנס החורף של הכנסת.

העניין האישי והחיבה הברורה שנתניהו מרעיף על אוחנה, אינם מחפים על מה שהוא לא הצליח לתפוס השבוע. הומואים אחרים, מכל המפלגות, מכל החברה הישראלית, רוצים להיות אבא ואבא. משפחותיהם רוצות נכדים. המשפחתיות כה חזקה בציבוריות הישראלית, שהמחשבה שניתן יהיה להעביר חקיקה שתחול רק על זכויות נשים להפוך לאמהות - גרמה לזעזוע עמוק אצל כולם.

"תביאו שניים, תביאו שלושה, תביאו ארבעה ילדים, תקבלו שיכונים עם כניסה ומטבח ושני חדרים קטנים", זו המהות והאתוס של החברה הישראלית, ואת ציבור הבוחרים, ימין או שמאל, לא תמיד מטרידות עמדותיו הביטחוניות או המדיניות של נתניהו, ובלבד שלא ייגע לאף אחד ביכולת להרחיב משפחה, לעשות ילדים.

ישראל היא חברה שמרנית בבסיסה. הממשלה הנוכחית מייצגת את הלך הרוח המסוים הזה יותר מכל ממשלה אי-פעם. ויחד עם זאת, ההצטרפות הנרחבת של חברות מובילות במשק למחאת הלהט"ב מגיעה מתוך הכבוד לפרטים בישראל לנהל את חייהם כפי שירצו. אבא, אבא, אמא, אמא, זכות למשפחה והורות מגיעה מהתקדמות של תנועות ליברליות בעולם, אך אצלנו יש לנושא הזה את הטוויסט הערכי הנוסף. רצונם של אנשים מודרניים, מתקדמים, שמסוגלים להכיל אורח חיים של אחרים, להיות גם תאים משפחתיים אינטימיים של פעם: הורים לילדים.