סלינגר מאיימת לעצור מכירת ביטוחי מנהלים ע"י כלל

כלל ביטוח: "ממצאי הביקורת נוגעים לאחוזים בודדים מסך לקוחותינו; החברה פועלת בהתאם להנחיות" • הכשלים שנמצאו מאפיינים כנראה גם חברות ביטוח אחרות

דורית סלינגר / צלם: איל יצהר
דורית סלינגר / צלם: איל יצהר

בעקבות ביקורות של רשות שוק ההון בכל הנוגע לאופן יישום תקנות התשלומים בחיסכון הפנסיוני, בדגש על הפעילות בביטוחי המנהלים, קיבלה חברת כלל ביטוח דוח חריף, הכולל הוראה לניסוח תוכנית מוסכמת לתיקון הליקויים החמורים שנמצאו בביקורת בתוך פרק זמן מוגבל. אחרת, שומרת לעצמה הרשות את הזכות לשימוש בסנקציה החריפה וחסרת התקדים של איסור מכירת ביטוחי מנהלים חדשים. ככל הידוע, ביקורות דומות נעשו בעוד חברות ביטוח, וגם בהן נמצאו ליקויים, אך לפי שעה לא התקבל דוח סופי בדומה לזה שהתקבל בכלל ביטוח.

דוח הביקורת עוסק בנושא שמעסיק רבות את רשות שוק ההון, המזהה כשלים רוחביים וכלל-ענפיים בהקשר זה. מדובר בסוגיית "תקנות התשלומים", שעוסקות בענייני קליטת הכספים בחברת הביטוח ושיוכם ללקוחות בהתאם לדיווחי המעסיק, לרכיבי הביטוח והחיסכון הנכונים, לניהול חשבונות במעבר ועוד. ככל הידוע, הרשות, שבראשות הממונה דורית סלינגר, הורתה לכלל ביטוח לנסח בהקדם תוכנית עבודה עם לוחות זמנים ברורים לתיקון הליקויים בתשלומים לתקופה של שנתיים אחורה, וזאת תוך 45 ימים.

על התוכנית שתגיש כלל ביטוח לעבור את אישור הרשות, שהודיעה לה כאמור כי אם לא תספק אותה היא לא פוסלת את האפשרות לעצור את מכירת ביטוחי המנהלים החדשים שמוכרת קבוצת הביטוח השנייה בגודלה, בניהולו של יורם נוה, שנכנס לתפקידו בתחילת החודש במקום איזי כהן שפרש. את פעילות ביטוחי המנהלים בכלל ביטוח מנהל ירון שמאי.

מכלל ביטוח נמסר כי "ממצאי הביקורת הגיעו לידינו לפני מספר ימים והם נוגעים לאחוזים בודדים מסך לקוחותינו. החברה פועלת בהתאם להנחיות שקיבלה ובלוחות הזמנים שהוגדרו ע"י רשות שוק ההון ולשביעות רצונה". בסביבת כלל ביטוח מציינים כי "לא תהיה לחברה בעיה בניסוח תוכנית לתיקון הליקויים בהתאם לרצון הפיקוח", אך גורם אחר בשוק אמר כי "מדובר בכאב ראש של ממש עבור החברה".

אי סדר אדיר בשיוך הכספים

רשות שוק ההון סימנה זה כבר את הצורך בהסדרה של אופן העברת הכספים והדיווח על הפקדת תשלומים לחיסכון הפנסיוני ע"י מעסיק לחברה מנהלת. במסגרת זו היא קבעה הוראות לגבי "דרכים לביצוע הפקדת תשלומים לחשבון קופת גמל". בנאום שנשאה סלינגר היא אמרה בנושא כי "אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה של ממש בכל הנוגע לתהליכי הפקדת תשלומים לקופת גמל", והוסיפה כי "תהליך הפקדת התשלומים או תהליך הגבייה מהווה את הבסיס לכל זכויות החוסכים ולא ניתן להמעיט בחשיבותו".

הממונה, שצפויה לפרוש בסוף אוגוסט, הבהירה כי "תהליך זה התנהל עד להסדרה בצורות שונות ולא אחידות שחשפו את זכויות החוסכים לטעויות", ואמרה עוד כי "מטבע הדברים כאשר קיימת שקיפות לא ניתן יותר להסתיר בעיות שניתן היה להסתירן עד כה".

ברשות שוק ההון זיהו כי לאורך השנים חברות הביטוח הגדולות קלטו הפקדות פנסיוניות של עובדים, בדגש על הפקדות בתחום פוליסות ביטוחי המנהלים, שלא באופן מיטבי ופרטני, מה שיצר אי סדר אדיר. בשורת ביקורות שהובילה רשות שוק ההון בכמה חברות ביטוח גדולות נמצאו ליקויים חריפים. כל זאת תוך הסטה של כספים ואי-הפקדתם בחשבון ובמוצר הרלוונטי לחוסך, במה שיצר נזק פוטנציאלי ללקוחות.

הביקורות נעשו במספר חברות, שככל הידוע בחלק משמעותי מהן, אם לא בכולן, נמצאו ליקויים מעין אלה. בענף מסבירים זאת בכך שהממשק שקבעה הרגולציה לא תואם את מה שקבוע בפוליסות עצמן, מה שיוצר חוסר בהירות, מבלי שניתן מענה ברור מהפיקוח. כך קורה שמבחינת הענף, ולא רק בכלל ביטוח, אין פתרון בית ספר לכל המבוטחים, מה שיוצר אי סדר בשיוך כספי חוסכים רבים.