כשהאחראי על מניעת שימוש חורג נדרש להפסקת שימוש חורג

בית המשפט אסר על שי דותן ועל שני אחיו לבצע שימוש מסחרי חורג בקרקע במושב גבעת חן • בנחלתו של דותן פועלת חנות גדולה לממכר מוצרי מזון בשם "המשק" • דותן: "השימוש החורג הוא של אחי"

המשק בגבעת חן / צילום: תמר מצפי
המשק בגבעת חן / צילום: תמר מצפי

בית משפט השלום בפתח-תקווה הוציא לפני שבוע צו האוסר על אחד המנהלים הבכירים במשרד החקלאות, שי דותן, ועל שני אחיו, להמשיך לבצע שימוש מסחרי חורג בקרקע חקלאית במושב גבעת חן הגובל ברעננה. דותן הוא מנהל תחום בכיר לתיירות כפרית במשרד החקלאות ומכהן גם כחבר בוועדת ההשקעות של המשרד.

בנחלתו של דותן, על קרקע חקלאית, פועלת חנות גדולה לממכר מוצרי מזון בשם "המשק". הפרשה נחשפה לראשונה ב"גלובס" ("בניגוד לחוק: עסק בשימוש חורג במשק של בכיר במשרד החקלאות", 15.7.13) והפתיעה את משרד החקלאות ואת רשות מקרקעי ישראל. זאת, גם משום שדותן כיהן במשרד בתפקיד הממונה על חוק ההתיישבות למניעת שימושים חורגים בקרקע חקלאית, כאשר באותו זמן פעל על נחלתו עסק בשימוש חורג.

"ניגוד עניינים חמור"

לפי "חוק ההתיישבות, סייגים לשימוש בקרקע חקלאית ומים", אסור להפעיל עסק מסוג כזה ללא היתר לשימוש חורג משר החקלאות, שהוא הממונה על יישום חוק ההתיישבות, ומרשות מקרקעי ישראל. גורמים משפטיים בכירים הביעו הפתעה מחשיפת השימוש החורג, ולדברי אחד מהם, "זה ממש מדהים. מדובר בניגוד עניינים מהסוג החמור ביותר של מי שממונה על אכיפת חוק".

שי דותן היה עד מאי 2012 הממונה במשרד החקלאות על יישום חוק ההתיישבות, מכוח סמכות שהואצלה לו על-ידי שר החקלאות בעבר, שלום שמחון. כמו כן, דותן היה חבר הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (ולקחש"פ), חבר בפורום ועדת ההחכרות של משרד החקלאות והשתתף בדיוני הוועדה לבחינת המדיניות לניהול קרקע חקלאית בראשות מנכ"ל משרד המשפטים בעבר, גיא רוטקופף, שם הופיע דותן לצד חבר הוועדה ומנכ"ל משרד החקלאות הקודם, יוסי ישי.

במסגרת תפקידו כממונה על חוק ההתיישבות, התריע דותן מפני שימוש חורג בקרקע חקלאית. באחת מפניותיו לפרדסנים הודיע דותן כי מי שמבצע או מתכוון לבצע שימוש חורג כזה חייב "לבקש היתר לכך מאת הרשות המוסמכת לחוק ההתיישבות". עוד כתב דותן כי בכוונתו לנקוט פעולות אכיפה מוגברות, וכי "נגד המחזיקים בקרקע הפועלים בניגוד לחוק יינקטו כל הפעולות הנדרשות על-פי דין".

היתר להקמת מחסן

מפסק הדין של בית המשפט עולה כי ב-2003 ניתן למשק דותן היתר בנייה להקמת "מחסן למיון ולשיווק תוצרת חקלאית" בשטח של כ-400 מ"ר, אבל בפועל הקים והפעיל סופרמרקט, המהווה שימוש מסחרי בקרקע חקלאית.

השופטת עדנה יוסף-קוזין הדגישה בפסק הדין כי במרכול של דותן לא נמכרה תוצרת חקלאית מהמשק שלו או ממשקים אחרים במושב גבעת חן; וכי במקום נמכרים מוצרי מזון תעשייתיים ומוצרים המיובאים מחו"ל, "שאין להם דבר וחצי דבר עם תוצרת חקלאית".

השופטת ציינה עוד כי לפני 5 שנים, ב-16.7.2013 (יום לאחר הפרסום הראשון ב"גלובס" ב-15.7.13), הודיע דותן כי הוא מתחייב לסיים את השימוש החורג; וכי לעניין ההוצאות היא מתחשבת בנסיבות אישיות מיוחדות של אחד מאחיו של דותן, ובכך שהחנות מפרנסת את משפחותיהם של אחיו של דותן, ולא הטילה עליהם הוצאות.

בסיכומו של דבר הוצא צו להפסקת השימוש החורג, שייכנס לתוקף ב-1.1.19, ושי דותן חויב בהוצאות משפט בסך 15 אלף שקל.

שי דותן מסר בתגובה: "אני מכבד את פסק הדין. כידוע, השימוש החורג הוא של אחי, בהתנגדותי, עקב הסדר של אבי טרם העברת המשק אליי". דותן אישר כי בעבר נפתח נגדו הליך משמעתי בנציבות שירות המדינה, אולם ההליך נסגר ללא שננקטו נגדו צעדים - זאת, לדבריו, "כי אין סיבה להליך משמעתי".