ההסתדרות שומרת על עובדי הקבלן

גם מי שמתנגד לעבודה מאורגנת לא יכול להתעלם מהשיפור בתנאי העובדים המוחלשים

יש מי שעושה ויש מי שמדבר. בעת שאלה שעושים נמדדים בתוצאות המעשים שלהם, אלה שמדברים לא מחויבים לכלום ולאף אחד. הטור "איפה ההסתדרות ואיפה עובדי הקבלן" (אלכס טנצר, 17.7.2018) סקר באופן מגמתי וחסר אחריות את פועלה של ההסתדרות. מבלי שנבחר לכך אי פעם או מונה על ידי מי מלבד עצמו לתפקיד "יו"ר המטה למען עובדי הקבלן", טנצר ממשיך לשמש כטריבון האמת מטעם עצמו, ולמכור תמונה מסולפת הנשענת על חלקי אמיתות.

גם מי שאוהב לשנוא את העבודה המאורגנת ונוטה לחפש את האשם בהסתדרות, לא יכול לבטל את הישגיה למען האוכלוסיות המוחלשות בישראל. ההסתדרות חתומה בשנים האחרונות על המהלכים המשמעותיים ביותר שנעשו למען צמצום פערים והגברת השוויון. בשלוש השנים האחרונות השכר המינימלי השעתי עלה בשישה שקלים ושכר המינימום במשק זינק בשיעור חסר תקדים של אלף שקל לחודש, ההפרשות לפנסיית החובה גדלו, שבוע העבודה קוצר, מכסת ימי החופשה עלתה, הושקה תכנית הסיעוד הלאומית, קודם השילוב הראוי של עובדים עם מוגבלות בתעסוקה, שופרו תנאי העסקתם של 35 אלף עובדי קבלן ו-15 אלף עובדי קבלן נוספים במגזר הציבורי נקלטו וממשיכים להיקלט להעסקה ישירה, בהם: עובדי ניקיון בבתי החולים, אחיות בבתי הספר, עובדים סוציאליים ברשויות המקומיות ורבים נוספים.

אבל העובדות לא מבלבלות את טנצר. מלבד המספרים הלא מדויקים שהוא הציג בטורו בנוגע לשכרם של עובדי ההסתדרות, או ההאשמות השגויות שהוא הטיח נגד יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, דבריו לוקים בהבנה ובניתוח הנתונים.

מפרסומי הלמ"ס אפשר ללמוד כי מלבד העלייה העקבית בשכר הריאלי במשק, מיוני 2014 קיימת עלייה בשכר הנומינלי בכל הענפים שבהם השכר נמוך, עם עלייה בולטת בענף השמירה והאבטחה. בענף זה עלה השכר ב-25% ובמונחים שקליים בסכום שגבוה מאלף שקל.

חמוש בטיעונים דמגוגיים, טנצר לא חושש לשפוך את התינוק עם המים ומקדש את מסע ההסתה שהוא מוביל נגד ההסתדרות, בהצגת תמונה מעוותת באשר לתרומת ההסתדרות לצמצום צורות העסקה פוגעניות במשק ולחיזוק מעמדם של עובדי השמירה בפרט. האמת לא יכולה להיות יותר רחוקה מזה.

ההסכמים שהובילה ההסתדרות להסדרת זכויותיהם של עובדים בענף השמירה והאבטחה למשל, הביאו לשיפור דרמטי בתנאי עובדים אלו, במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי כאחד. בנוסף לשיפור בתנאי שכרם, עובדים אלו זכאים כיום לקרן השתלמות בדומה לעובדי המדינה, לתנאים נלווים, לסבסוד ארוחות, להגדלת הפרשות המעביד לקרן הפנסיה ולתנאים נוספים.

כמו כן, הודות לתכנית ניסנקורן-כחלון לצמצום תופעת עובדי הקבלן, ובתיאום עם מרכז השלטון המקומי, ההסתדרות הצליחה למגר את התופעה המבישה של פיטורי הקיץ, ולהבטיח את רציפות העסקתם של מאבטחי מוסדות החינוך, שהיו מפוטרים מדי שנה בסוף חודש יוני. לצד זאת, ההסתדרות ממשיכה להשקיע את כל המאמצים על מנת לחזק את מעמד עובדי השמירה ולהבטיח את יישומו המלא של ההסכם להמשך העלאת שכרם.

אפשר להודות שלא הכול מושלם ויש עוד הרבה דברים שאפשר וצריך לעשות. עם זאת, שינוי המציאות החברתית במדינת ישראל ימשיך להיבנות על אלה שעושים. אלה שרק מדברים מהצד, לא יוכלו להאפיל על האמת ולא יצליחו להכניע את העשייה שמובילה ההסתדרות למען מאות אלפי העובדים והגמלאים ובני משפחותיהם.

■ הכותב הוא יו"ר אגף ההסברה, הדוברות והפרסום בהסתדרות.