הממשלה תאשר 30 מיליארד שקל לעיבוי מערך ההגנה האווירית

במשרד האוצר מדווחים כי תוכנית רב-שנתית להרחבת מערך ההגנה האווירית של צה"ל ככל הנראה תאושר בישיבת הממשלה הקרובה בעקבות דרישותיו של ליברמן לאור השינויים שחלו באזור בשנים האחרונות • במשרד הביטחון מכחישים: "הכול גימיקים של קמפיין בחירות. אף דיון רציני לא התקיים"

שר הביטחון אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
שר הביטחון אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

משרד האוצר מבשר היום (ג') כי הממשלה צפויה לאשר בישיבתה הקרובה בתחילת השבוע הבא תוכנית רב-שנתית לעיבוי ולהרחבה מערך ההגנה האווירית של צה"ל. היקף התוכנית הוא כ-30 מיליארד שקל, והיא אמורה להיפרס על תקופה של כעשור, בין 2019 ל-2028.

מערך ההגנה האווירית של ישראל מבוסס על מערכות של כיפת ברזל, המיועדות ליירוט איומים מהטווח הקצר; קלע דוד (שרביט קסמים), המיועדות ליירוט רקטות וטילים לטווח הבינוני; וטילי חץ וחץ 3, המיועדים ליירוט טילים בליסטיים שמאיימים על העורף הישראלי.

התוכנית החדשה עשויה להיטיב עם התעשייה האווירית ורפאל - שתיהן חברות ממשלתיות שמפתחות את מערכות ההגנה האוויריות ואת המכ"מים שעל בסיסם הן פועלות.

בתקצוב תוכנית זו, משרד האוצר נעתר למעשה לדרישה של שר הביטחון אביגדור ליברמן מהחודשים האחרונים, ולפיה יש לשפות את מערכת הביטחון על שחיקה מתמשכת בתוכנית הרב-שנתית של צה"ל המכונה "גדעון". מדובר בתוכנית רב-שנתית שנקבעה עוד בתקופה שבה שר הביטחון היה משה יעלון, שחתם עם שר האוצר משה כחלון על הסכם לפיו מערכת הביטחון תפעל על בסיס תוכנית לתקופה של 5 שנים. ליברמן טוען כי למרות סיכום זה, שינויים שחלו במזרח התיכון אילצו את צה"ל להיכנס להוצאות בלתי מתוכננות בהיקף של יותר מ-8 מיליארד שקל, ודרש מהאוצר לשפות את תקציב הביטחון על כך. שחיקה זו באה על רקע הוצאות לא מתוכננות שמושתות על צה"ל, וזאת בין השאר על רקע בניית הקיר התת-קרקעי בעזה; התבססות איראן בסוריה; החשש מכניסה של נשק מפר איזון לאזור; הרחבת הפעילות בתעשייה הצבאית האיראנית והגברת הנוכחות הרוסית במזרח התיכון.

עם זאת, במשרד הביטחון מכחישים את הבשורה. גורם בכיר במשרד מסר ל"גלובס" כי "הכול גימיקים של קמפיין בחירות. אף דיון רציני לא התקיים, אין סיכומים, הכול על בסיס עיקרון ה'בואו נרוץ לספר לחבר'ה'. נכון להיום, מתקציב הביטחון קוצצו 8.3 מיליארד שקל". עוד מוסיף הגורם כי "לא ביקשנו ממשרד האוצר 30 מיליארד שקל להגנה מפני טילים. ביקשנו רק שיחזיר לנו את ה-8.3 מיליארד שקל שנלקחו מאיתנו".