מחר בכנסת: הארכת הצו שמאפשר לטרמינל בשדה דב לפעול

נזכיר כי צו זה נדחה כבר פעם אחת בנובמבר 2017 כך שתוקף הצו הוארך עד סוף החודש הנוכחי (יולי 2018)

שדה דב / צילום: תמר מצפי
שדה דב / צילום: תמר מצפי

רק אתמול (ב') החליטה הוועדה המחוזית תל אביב להפקיד את תוכנית שדה דב להתנגדויות, תוכנית שמתבססת על פינוי שדה התעופה ובניית 16 אלף יחידות דיור ומאות אלפי מ"ר למסחר תעסוקה ומלונאות, אבל במקביל נראה שמהלך פינוי השדה בפועל רק הולך ומתרחק.

מחר (ד') צפויה וועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לדון בבקשתו של שר האוצר משה כחלון להאריך את הצו שמאפשר את פעילות הטרמינל הזמני בשדה התעופה האזרחי. נזכיר כי צו זה נדחה כבר פעם אחת בנובמבר 2017 כך שתוקף הצו הוארך עד סוף החודש הנוכחי (יולי 2018). הצו האמור מאפשר לטרמינל הקיים להמשיך ולפעול עד הקמת טרמינל זמני שאמור לאפשר לשדה התעופה להמשיך ולפעול. עם זאת, לאחרונה החליטו במשרד האוצר כי הקמת הטרמינל הזמני מיותרת והצעת חוק לביטול הקמתו מקודמת נכון להיום. הצעת החוק גורסת כי בשל העובדה שמדובר בטרמינל זמני שעלות הקמתו גדולה - כ-60 מיליון שקל - אין טעם להקים אותו בשל העובדה שמדובר בהקמה זמנית בלבד לטווח קצר. כעת, כדי שהטרמינל הקיים יוכל להמשיך ולפעול יש להאריך שוב את הצו הרלוונטי המאפשר זאת.

מסיבה זו, שיגר שר האוצר בקשה דחופה ליו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, חבר הכנסת יואב קיש, עם בקשה לדון בנושא ולאשר את הארכת הצו האמור בחמישה חודשים נוספים "במהלכם יקודמו הליכי החקיקה הנדרשים בהתאם להחלטת הממשלה" . נציין כי אם הצו לא יוארך, פעילות הטרמינל תצטרף להיפסק בסוף החודש. עוד כתב שר האוצר במכתב: "נוכח לוחות הזמנים, אודה לך על הבאת נוסח הצו לאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בהקדם האפשרי".

נכון להיום שדה התעופה הצבאי כמו גם שדה התעופה האזרחי צפויים להפסיק ולפעול בתחילת יולי 2019. נזכיר כי במקביל לתוכנית אותה החליטה להפקיד הוועדה המחוזית אתמול, קיימת עוד תוכנית אותה קידמה עיריית תל אביב-יפו, המציעה בינוי מופחת על השטח של 8,000 יחידות דיור בלבד אך את המשך פעילות שדה התעופה במקביל. תוכנית זו אושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב אך טרם עברה לוועדה המחוזית. נציין כי המדינה מתנגדת לתוכנית זו, כמו גם נציגי בעלי הקרקעות הפרטיות המתחם המיוצגים על ידי נאמני הגוש הגדול. שתי התוכניות האמורות מנוגדות אחת לשנייה ולא ברור מה יעלה בגורלן, כמו גם מתי ואם יפונה שדה התעופה בסופו של דבר.

הארכת הצו המבוקשת כעת היא עוד נדבך בסאגה שנמשכת כבר מספר שנים מאז הוחלט על פינוי השדה, וקשה לדעת האם מדובר בפעם האחרונה או שהדחיות הזמניות ימשיכו לעכב את הפינוי הצפוי.

ח"כ קיש, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה אמר היום לקראת הדיון כי: "שדה דב הוא עורק תחבורה ראשי לעיר אילת. הממשלה חייבת למצוא פתרון להישארותו בכדי לשמור על רווחת תושבי אילת. הזמן שהממשלה מקבלת בעקבות הצו צריך לנצלו לטובת הפניית משאבים לפיתרון הבעייה".