אלי כהן | בלעדי

חוק מוסר התשלומים: קבלנים יקבלו תשלום תוך 30 יום?

לפי תיקון לחוק מוסר התשלומים שיזם משרד הכלכלה, גופים ציבוריים יחויבו לשלם על עבודות שהיקפן מתחת ל-75 אלף שקל שוטף פלוס 30 • עד כה בעקבות המורכבות של העבודות הצורך לעמוד על טיבן התשלום נעשה בשיטת שוטף עד 80

קבלנים / צילום: שאטרסטוק
קבלנים / צילום: שאטרסטוק

תיקון בחוק לשיפור מוסר התשלומים לספקים יאפשר לקבלנים קטנים, למשל שיפוצניקים שעושים עבודות עבור גופים ציבוריים שהיקפן עד 75 אלף שקל, לקבל תשלום על עבודתם בתוך 30 יום. זאת במקום שוטף פלוס 70 או 80 כפי שהיה נהוג עד כה במסגרת החוק שנכנס לתוקף לפני כשנה. את התיקון בחוק הובילה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שבמשרד הכלכלה והתעשייה, ובימים האחרונים חתם עליו שר הכלכלה אלי כהן. 

הסיבה להארכת ימי התשלום על עבודות הנדסה בנאיות במסגרת החוק המקורי היא המורכבות הגבוהה של אותן עבודות ותהליכי בקרה ארוכים שדרושים טרם אישור התשלום על ביצוען. עם זאת, בסוכנות לעסקים קטנים שבמשרד הכלכלה החליטו באחרונה כי יש להחריג מהסדר זה עבודות קבלניות קטנות שהיקפן עד 75 אלף שקל. לרוב מדובר בעבודות שמבצעים קבלנים קטנים שלעיתים נאנקים ממחנק אשראי. 

שינוי דפוסי התשלומים לספקים

תיקון נוסף שהוכנס בימים האחרונים לחוק מוסר התשלומים נוגע לאופן התשלום על עבודות הנדסה בנאיות שהיקפן הכספי גבוה מ-75 אלף שקל. לפי תיקון זה, חברות ממשלתיות, תאגידים סטטוטוריים ומוסדות להשכלה גבוהה יהיו חייבים לשלם לספקים בתנאי שוטף פלוס 60.

על קבלת שירותים אחרים, אותם גופים ישלמו לספקיהם בתנאי שוטף פלוס 45. קביעה זו אמורה לשנות את הדפוס שלפיו גוף ציבורי קבע במועד חתימת החוזה מול ספק השירות או ספק המוצר את משך הזמן עד להעברת התשלומים. עם זאת, משרד הכלכלה קבע במסגרת התקנות כי במקרים שבהם נעשות התקשרויות בין ספקים גדולים, שמקיימים מחזורים בהיקף שעולה על 100 מיליון שקל לבין גוף ציבורי, ניתן לקבוע מסגרות אחרות של ימי אשראי בתנאי שסיכומים אלה יהיו מוצדקים ובהתאם לאופי העסקה.

שנה לחוק מוסר התשלומים 

בימים אלה תמלא שנה לחוק שמסדיר את מוסר התשלומים במשק, ומנתונים שהציגה באחרונה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שבראשות רן קויתי עולה כי בתקופה זו התקצר מספר ימי האשראי בתשלומים מצד גופים ציבוריים לספקים מ-63 ימי אשראי בממוצע ל-53 ימים. "ימי אשראי ארוכים פוגעים בראש ובראשונה בעסקים קטנים שמקבלים את האשראי היקר ביותר במשק, ולכן הממשלה וגופים ציבוריים אחרים חייבים להיות הראשונים שיאמצו נוהג של ימי אשראי קצרים יותר וזאת מבלי להטיל על העסקים הקטנים את הנטל המימוני", אמר קויתי.

לדברי שר הכלכלה אלי כהן "אין לקבל מקרים שבהם המדינה וגופים ציבוריים מעכבים את התשלומים לספקים וזאת על אחת כמה וכמה לאור העובדה שהתועלת למדינה מדחיית התשלומים נמוכה משמעותית מהנזק שנגרם לגופים עסקיים בכלל ולפרטיים בפרט".