מי אשם במצבם של הדרוזים? רמז: זה לא חוק הלאום

אחיי הדרוזים, תהיו כנים עם עצמכם. כבר קיבלתם חבטות קשות יותר מגבב המילים הפוגעניות של חוק הלאום. תרימו את הראש ותדרשו את מה שמגיע לכם - וצאו מעמדת הפראייר הנצחי שמחרף את נפשו ומקבל אצבע משולשת מהמדינה • פרשנות

שר התקשורת איוב קרא / צלם: איל יצהר
שר התקשורת איוב קרא / צלם: איל יצהר

לא ראש הממשלה בנימין נתניהו, גם לא הקואליציה, לא נפתלי בנט שעשה סיבוב פרסה, ואפילו לא איוב קרא, אחד משלהם - אף אחד מהוגי ותומכי חוק הלאום לא אשם בבעיטה שחטפו הדרוזים בפנים. הדרוזים הם האשמים. אשמים מאה מנהיגי העדה שחתומים על המחאה הנוכחית, בעלי דרגות הגבוהות בצה"ל ובכוחות הביטחון, הדור הצעיר, אלה שהרשו ומרשים למנהיגות הישראלים לדרוך להם על הראש במשך 70 שנים - ועכשיו נורא נעלבים בגלל כמה משפטים בחוק הלאום.

באמת, עשו טובה. זה מה שמציק לכם? הגדרת ההתיישבות היהודית כערך לאומי, והערבית כשפה חשובה פחות מעברית, מוציאה אתכם מדעתכם? מה עם העובדה שאתם, 2% ממדינת ישראל, כ-120,000 תושבי המגזר, נמצאים באשכולות הסוציו-אקונומיים 3-4, ותושביכם סובלים מעוני ואבטלה? זה שנשים דרוזיות לא מצליחות למצוא עבודה בגלל שהמתפרות עברו לסין, שילדיכם מקבלים תת-חינוך, ואתם מסתפקים בשירותי בריאות מבהילים? אבל איזו גאווה יש בעדה, שלפי נתוני הלמ"ס מספר הסטודנטים הדרוזים שילש את עצמו. למה לקלקל את החגיגה ולציין שרובם לא מצליחים למצוא עבודה שהולמת את כישוריהם, ורבים מהם חותמים בלשכה.

אז מה אתם עושים עניין ממילים מתלהמות של פוליטיקאים רודפי קולות ופרסום. תתעסקו בדברים החשובים באמת: בתשתיות בכפרים ובערים שלכם שמתמוטטות, באוכלוסייה שגדלה, אבל הביוב, הכבישים והדרכים נמצאים במצב סטטי ומביש מקום המדינה, כי אף אחד לא מוצא כמה עשרות מיליוני שקלים לתקצב את המועצות העניות האלה.

לא בכל התחומים ידם של הישראלים קפוצה. תראו את האנטנות הסלולריות הפזורות כפטריות רעל בשטחי המועצות הדרוזיות. האנטנות מקבלות אישור מהיר ויעיל מהרשויות, אבל תוכניות המתאר של המגזר הדרוזי נרקבות על המדפים עשרות שנים, ויש לקובעי המדיניות את החוצפה לשלוח פקחים להרוס בתי לוחמים שנבנו בניגוד לחוק מחוסר ברירה, כי הדרוזים הם אזרחים ישראליים, ואזרחים חייבים לציית לו.

כשהנהגה הישראלית מרגישה שהסאה גדשה והזעם בעדה עומד להתפרץ, נשלף משפט הקסם "אתם בשר מבשרנו", ובאופן בלתי נתפס, לוחמים ללא חת, שיודעים להסתער בשם הדגל הכחול-לבן בקו האש הראשון, הופכים לשלולית של תודה וחוזרים לעמדת הליטוף הקבועה.

אחיי הדרוזים, תהיו כנים עם עצמכם. כבר קיבלתם חבטות קשות יותר מגבב המילים הפוגעניות של חוק הלאום. הפקיעו את האדמות שלכם כדי ליישב עליהן יהודים, הפקירו את לוחם מג"ב מדחת יוסוף ז"ל בקבר יוסף וניסו לייהד את פקיעין בלי למצמץ. בלעתם את הכעס והגאווה וחשבתם שמישהו שם למעלה מעריך את זה. המשכתם לבחור במפלגות יהודיות, מתוך תמימות שנבחריהן, שדואגים לשריין דרוזי מחמד ברשימה בשביל להיראות טוב, ידאגו לכם. חוק הלאום הבהיר לכם סופית ששמים עליכם פס, שלא רואים אתכם ממטר, ואתם חייבים להקים מפלגה סקטוריאלית שתדאג לכם ולא לשלמות הקואליציה והג'ובים.

דרוזים יקרים, בשר מבשרנו, אתם האשמים במצב המביש שאליו נקלעתם, ורק בידיכם הכוח לשנות את מאזן הכוחות שהציב אתכם מתחת למדרגות. תרימו את הראש ותדרשו את מה שמגיע לכם. לא שינוי חוק הלאום, לא הקמת ועדה או רשות - אלא שינוי היחס המפלה כלפיכם מהיסוד, שיוציא אתכם מעמדת הפראייר הנצחי שממלא את חובותיו, מחרף את נפשו ומקבל אצבע משולשת מהמדינה.