עמיתים מתנגדת לבונוס בגובה 20 מיליון דולר למנכ"ל פרוטרום

חברת הקרנות שיגרה הודעת עמדה לדירקטוריון החברה שבה כתבה כי "אנו סבורים שמתן המענק, במזומן בפעימה אחת, ללא מנגנונים לשמירה על הלימות אינטרסים עם בעלי המניות והחברה לטווח ארוך, אינו נכון"

אורי יהודאי / צילום: סיון פרג'
אורי יהודאי / צילום: סיון פרג'

עמיתים, חברת ניהול קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, מתנגדת להחלטה של דירקטוריון חברת פרוטרום להעניק בונוס של כ-20 מיליון דולר למנכ"ל, אורי יהודאי, במסגרת המיזוג של חברת תמציות הטעם עם חברת IFF האמריקאית.

עמיתים, המחזיקה בכ-1.5% ממניות פרוטרום, שיגרה הודעת עמדה לדירקטוריון פרוטרום, לקראת אסיפת בעלי המניות שתתבקש להכריע ביום שני הבא (6 באוגוסט) בנוגע למיזוג המוצע. בהודעת עמיתים נאמר, בין השאר, כי "לצד ההערכה הכנה שאנו רוחשים לפועלו של נושא המשרה הנ"ל, ולתרומתו רבת השנים לביצועי החברה ולמיצובה כמובילה בתחומה, אנו סבורים שמתן המענק במזומן בפעימה אחת, ללא מנגנונים לשמירה על הלימות אינטרסים עם בעלי המניות והחברה לטווח ארוך, אינו נכון. על כן אנו מתנגדים לו".

עוד קוראים בעמיתים לדירקטוריון פרוטרום "לשקול שוב את אופן מתן המענק והרכבו, באופן שיביא לזהות אינטרסים בין המנכ"ל לבין הצלחת החברה בטווח הארוך".

בפרוטרום נימקו את בונוס הענק בכך ש"בשלושת העשורים האחרונים, עברה החברה, בניהולו של יהודאי, מסע של צמיחה רווחית מואצת, שבמהלכו הגדילה את הכנסותיה מכ-10 מיליון דולר בשנת 1990 למכירות צפויות של מעל 6.1 מיליארד דולר בשנת 2018, תוך גידול משמעותי מתמשך ברווח וברווחיות. קצב הצמיחה של הכנסות ורווחי החברה מאז שנת 2000 מוערך בשיעור שנתי ממוצע של 20%. מסע הצמיחה של החברה מתבסס על יישום מוצלח של אסטרטגיה, המשלבת צמיחה פנימית רווחית בקצב כפול מצמיחת השווקים שבהם פועלת החברה, יחד עם רכישות אסטרטגיות".

10 מיליון דולר לעובדים בכירים

נוסף על הבונוס המובטח לו, יהודאי מחזיק כיום במניות ואופציות של פרוטרום בשווי כ-264 מיליון שקל. זאת, לאחר שמימש בשנים האחרונות מניות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, ונוסף על עלות שכרו, שהיא אחת הגבוהות במשק, ועמדה בשנת 2017 בלבד על כ-12 מיליון שקל.

לצד יהודאי, מתכננים בפרוטרום לשלם במסגרת עסקת המיזוג עוד 10 מיליון דולר לעובדים בכירים אחרים שלה. אלה כוללים מספר מנהלים בכירים בפרוטרום, שיקבלו בונוס של 2 מיליון דולר כל אחד: סמנכ"ל הכספים של החברה והמשנה למנכ"ל, אלון גרנות, שנוסף על כך, מחזיק אופציות למניות בשווי של קרוב ל-20 מיליון שקל; עמוס ענתות, המכהן כמשנה לנשיא החברה ואחראי על תפעול שרשרת ואספקה גלובליים (ומחזיק אופציות של 23.5 מיליון שקל); וגיא גיל, המשמש סגן נשיא לענייני כספים (אופציות של כ-17 מיליון שקל).

בעלי השליטה בפרוטרום הם ג'ון פרבר (92), רעייתו מיה (80) ובתם סנדרה (60), המחזיקים בכ-36% מהון החברה. הרוב המוחלט של שאר המניות  (כ-63%) נמצא בידי הציבור, לאחר שקבוצת פידליטי, שהחזיקה בכ-9% מההון, מכרה את החזקותיה באחרונה.

פרוטרום, הפועלת בתחום של פיתוח, ייצור ושיווק של חומרי גלם ותמציות טעמים לתעשיית המזון והמשקאות העולמית, ו-IFF הכריזו בתחילת מאי כי בכוונתן להתמזג - מהלך שיושלם ככל הנראה בתוך כחצי שנה. IFF אמורה לרכוש את פרוטרום לפי שווי של כ-6.5 מיליארד דולר (כ-24 מיליארד שקל), והעסקה תתבצע בדרך של מיזוג משולש הופכי, שבמסגרתו תשלם IFF סכום של 71.19 דולר במזומן, וכ-0.25 מניות שלה עבור כל מניית פרוטרום.

רישום כפול בת"א ובנאסד"ק

בשוק ההון לא התלהבו מהעסקה ומהמחיר שהסכימה IFF לשלם עבור פרוטרום, ובימים שלאחר ההודעה רשמה פרוטרום ירידה, בין השאר, בעקבות צניחה במנייית IFF. ואולם בחודש האחרון עלתה מניית IFF בכ-7%, ובמקביל התקדמה מניית פרוטרום באחוזים בודדים, אבל שווי החברה בבורסה (כ-22 מיליארד שקל) עדיין נמוך בכ-7% מהשווי שעליו סוכם בעסקת המיזוג.

לאחר השלמת הסכם המיזוג תרשום IFF את מניותיה למסחר בתל אביב, במקביל למסחר בנאסד"ק. החברה גם התחייבה לשמר את פעילותה המקומית של פרוטרום בשנים הקרובות.

את הרבעון הראשון השנה סגרה פרוטרום עם שיפור של 27% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, והן הגיעו לשיא של 384.8 מיליון דולר. בשורה התפעולית הציגה החברה צמיחה של 38% ברווח, שהגיע לכ-62 מיליון דולר, ובשורה התחתונה נרשם גידול של 35%, והרווח הנקי הגיע לשיא של 45.2 מיליון דולר.