הבנייה הופסקה, הדיירים תבעו: כך הסתבך תמ"א 38 בר"ג

בית משפט הוציא בשבוע שעבר צו פירוק לחברת תמ"א 38, שיזמה פרויקט ברחוב יהודה הנשיא בעיר • היזם: "בפרויקט חיזוק בניין, יודעים איך נכנסים אבל לא יודעים איך יוצאים. תמ"א 38 צריך לעשות רק בהריסה"

תמ“א 38 ברחוב יהודה הנשיא בר"ג, / צילום: תמר מצפי
תמ“א 38 ברחוב יהודה הנשיא בר"ג, / צילום: תמר מצפי

החלום שהפך לסיוט: חברה יזמית, שהחלה בביצוע פרויקט תמ"א 38 בבניין ברחוב יהודה הנשיא ברמת-גן, קיבלה צו פירוק על ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב. החברה, דרך התאנה שבבעלות גלעד וינקלר, החלה לפני יותר משלוש שנים בפרויקט תמ"א 38 במסלול חיזוק ותוספת בנייה ברחוב יהודה הנשיא 7 ברמת-גן, לאחר שבעלי הדירות התקשרו איתה בהסכם בשנת 2011.

בהסכם התחייבה החברה לחזק את הבניין ולשדרג את 14 הדירות הקיימות בו, בתמורה להוספת 10 דירות חדשות לבניין, שאותן תמכור. כלומר, זהו פרויקט במסלול תמ"א 38/1 שאינו כולל הריסת הבניין ובנייתו מחדש, כפי שמתבצע בפרויקט תמ"א 38/2.

העבודות בפרויקט החלו כבר במארס 2015, ומועד הסיום על פי ההתקשרות בין היזם לבעלי הדירות אמור היה להיות ביוני 2016. בין החברה לחלק מבעלי הדירות התגלעו מחלוקות נוכח טענות הבעלים להפרת ההסכם, ובשל כך הוגשו תביעות לבית המשפט המחוזי בתל-אביב שבמסגרתן מונה כמומחה המהנדס צבי רון, שהגיש חוות דעת בקשר לנכס בספטמבר 2017, ולפיה הבנייה באתר בוצעה בסטייה מהיתר הבנייה, תוך פלישה למגרש סמוך. בנוסף מינה בית המשפט כונסי נכסים להשלמת הבנייה.

באפריל 2018 קבע בית המשפט כי אין עוד תוחלת בהליך כינוס הנכסים בשל היעדר כספים בקופת הפרויקט והיעדר היתכנות לגביית כספים. על רקע זה הגישו בעלי דירות בפרויקט בקשה לפירוק החברה, שאליה הצטרפו גם רוכשי דירות חדשות בפרויקט, בטענה כי לחברה אין  יכולת הכלכלית להשלים את הפרויקט וכתוצאה מכך אתר הבנייה ננטש. החברה היזמית הגישה התנגדות לבקשת הפירוק, בטענה כי ביצעה כבר את מרבית העבודות בפרויקט וכי היא יכולה להשלים את הפרויקט בעצמה, באמצעות גיוס הון ומשקיעים. לטענתה, היא מקדמת שלושה פרויקטים נוספים ברחוב האילנות 21 בהרצליה, ברחוב הפלמ"ח בגבעתיים וביהודה הנשיא 3-5 ברמת-גן. 

יהודה הנשיא, ר"ג
 יהודה הנשיא, ר"ג

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, החליט להוציא צו פירוק לחברה, כדי לקדם את הפרויקט ולהשלים את הבנייה בהקדם. בנוסף הוחלט כי כונס הנכסים הרשמי יהיה המפרק הזמני של החברה, וזאת עד להכרעת אסיפת הנושים לגבי זהותו של המפרק הקבוע. בינתיים מונה עו"ד מור נרדיה ממשרד לוי טילר ושות' למנהל מיוחד לחברה, במטרה שימשיך לנהל את הפרויקט ויגבש מתווה להשלמת הבנייה והמלצות למקורות מימון הדרושים לכך, וכל זאת בדוח שיוגש לבית המשפט עד ה-1 בספטמבר.

בעל החברה גלעד וינקלר אמר ל"גלובס": "הקבלן המבצע עשה כל מיני טעויות ולקח זמן להוציא אותו מהפרויקט. כינוס הנכסים לפרויקט, שהיה בהסכמה מלאה, לא צלח. התנגדנו לפירוק וטענו שאנחנו יכולים לסיים את הפרויקט. אבל בגלל שהחברה כבר מכרה דירות חדשות בפרויקט, הדרך היחידה לסיים אותו היא לפרק את החברה ולכן הסכמנו להמלצת בית המשפט לפירוק החברה. עכשיו בסך הכל צריך להימצא קונה שירכוש את הזכויות לכל עשר הדירות החדשות בפרויקט".

לטענת וינקלר, אין בעיה לגבי פרויקטים אחרים של החברה: "לחברה שפורקה יש פרויקט נוסף אחד בלבד ברחוב האילנות בהרצליה, ושם, למרות שהפסדנו כסף, הבנייה מסתיימת והדיירים יקבלו את הדירות בעוד ארבעה חודשים".

וינקלר סיכם כי "כשאתה נכנס לפרויקטים של תמ"א 38 במסלול חיזוק ותוספת בנייה, אתה יודע איך אתה נכנס, אבל אתה לא יודע איך אתה יוצא. זה לא עובד: תמ"א 38 צריך לעשות רק בהריסה ובנייה".