בנק ישראל לא יאפשר לבנק לאומי להחזיק 20% מלאומי קארד

בנק ישראל: "רכישה שכזו אינה עולה בקנה אחת עם חוק שטרום" • קרן ההשקעות ורבורג פינקוס עשויה לחפש משקיע ישראלי אחר במקום לאומי כדי שיסייע להם בקשר מול השוק המקומי

 

 

רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי

הקשר בין בנק לאומי ללאומי קארד אחרי מכירתה יהיה פחות הדוק מכפי שתוכנן: בנק ישראל הודיע היום (ד') כי לא יאפשר לבנק לאומי להחזיק ב-20% ממניות לאומי קארד לאחר מכירת החברה לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס.

"רכישה זו אינה עולה בקנה אחד עם רוח החוק להגברת התחרות", נכתב בהודעת בנק ישראל. "למרות שייתכן שהחזקה כזו היתה יוצרת לקבוצת לאומי מחויבות להצלחה של לאומי קארד, השיקול המכריע בהחלטת בנק ישראל הוא רצונו להבטיח את יישום תכלית החוק, שהיא ליצור גופים פיננסיים נפרדים שלא יהססו להפוך לגורם תחרותי משמעותי". מלאומי פרטנרס נמסר: "אף שאנחנו חולקים על ההחלטה, אנחנו מכבדים ומקבלים אותה". מקרן ורבורג פינקוס לא נמסרה תגובה לידיעה

לאומי פרטנרס היה אמור לשלם כ-400 מיליון שקל בעבור המניות (הסכום הסופי תלוי בדיבידנד שלאומי קארד תחלק לפני העסקה). העובדה שלא יצטרף לעסקה לא אמורה להשפיע השלמתה. יחד עם זאת, לא מן הנמנע שוורבורג פינקוס יכניסו גוף ישראלי אחר כשמשקיע פיננסי בחברה, שיסייע להם בפעילות המקומית בנושאים שונים כגון רגולציה או מימון.

בסוף השבוע שעבר חתמה קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס על הסכם לרכישת לאומי קארד לפי שווי של כ-2.5 מיליארד שקל, המשקף פרמיה של 30% מעל ההון העצמי של החברה. לפי אחד הסעיפים בהסכם, ללאומי פרטנרס (זרוע ההשקעות של בנק לאומי) ניתנה אופציה לרכוש 20% מלאומי קארד לפי אותו השווי. הרכישה אינה ישירות של 20% מלאומי קארד, אלא של 20% מהתאגיד הייעודי שבאמצעותו תוחזק השליטה בחברה. עוד נקבע במסגרת ההסכם כי ללאומי לא תהיה השפעה על התנהלות לאומי קארד, ולא תהיה לו זכאות למינוי דירקטורים בחברה.

סעיף זה עמד במגבלות החוק היבש, שקבע שהבנקים הגדולים לא יחזיקו באמצעי שליטה בחברות כרטיסי האשראי, אולם הוא בכל זאת עורר ביקורת, היות שמטרת חוק שטרום הייתה להפריד בין הבנקים הגדולים לחברות כרטיסי האשראי. החשש המרכזי היה שלאומי קארד לא באמת יתחרה מול בנק לאומי אם לאומי יישאר בעל מניות בחברה.

השבוע התראיין ל"גלובס" ירון בלוך, יו"ר לאומי קארד ומנכ"ל לאומי פרטנרס, והסביר את הרציונל שמאחורי סעיף זה. בראיון אמר בלוך: "הקונה פנה אלינו וביקש שנחבור אליו. הוא רואה בכך שני יתרונות: ראשית, חשוב לו שיהיה שותף ישראלי, והוא יודע שאם לאומי יהיה בפנים הוא יהיה רגוע יותר בכך שלאומי לא יעשה פעולות שיפגעו במעמדה של לאומי קארד. זו אמירה מאד חזקה ונכונה", אמר בלוך.

עוד הוא אמר: "הנכונות שלנו להשתתף בעסקה באותו מחיר שהקרן קונה מוכיחה שאנחנו חושבים שהחברה עומדת להצליח ושהמשקיע ירוויח על השקעתו. זה נהדר שהלקוח המרכזי הוא גם שותף".

 

יישאר קשר לבנק לאומי

על אף שללאומי לא אושר להחזיק 20% מלאומי קארד, הקשר בין שני הגופים צפוי להישמר לאחר העסקה. בנק לאומי הוא כיום הגורם המרכזי המפיץ את כרטיסי לאומי קארד. למעשה הסיכון המרכזי ברכישת לאומי קארד היה כיצד תיראה מערכת היחסים עם הבנק ביום שאחרי ההפרדה. החשש בקרב המתעניינים השונים בלאומי קארד היה שלאומי יחליש את החברה, שאמורה להתחרות בו ביום שאחרי. ורבורג פינקוס בנו לעסקה מתווה שמנטרל את החששות הללו. אחד הסעיפים המרכזיים היה השארת לאומי כבעל מניות בחברה. אמנם סעיף זה ירד מפרק, אולם ישנם סעיפים נוספים שיבטיחו כי הקשר בין הצדדים יימשך גם לאחר העסקה.

זאת ועוד, במסגרת ההסכם חתם בנק לאומי עם לאומי קארד על הסכם תפעול - הסכם המסדיר את מערכת יחסים וחלוקת ההכנסות בין הצדדים בכל הקשור להנפקת כרטיסי החברה ללקוחות הבנק. הסכם זה נחתם לתקופה של 10 שנים, מה שמייצר ודאות ארוכת טווח במערכת היחסים שתאפיין את הצדדים.

עמידה גם ברוח החוק 

החלטתה של בר שלא לאשר לבנק לאומי להחזיק ב-20% מלאומי קארד מעידה על כך כי בר אינה מסתכלת רק על עמידה במגבלות החוק, אלא מעבר לכך - עמידה ברוח החוק.

מבחן נוסף שמחכה לבר בסגנון זה יהיה באישור הסכמי התפעול בין הבנקים לחברות כרטיסי האשראי. הבנקים מנסים ליצור הסכמים דרקוניים, שמצד אחד עומדים במגבלות החוק, אך מצד שני מגבילים את חברות כרטיסי האשראי בגישה אל לקוחותיהם. השאלה המעניינת האם בר תאשר את ההסכם בין לאומי ללאומי קארד, שאושר כבר מבחינת קרן ורבורג פינקוס, או שלמרות זאת תתערב בחלק מהסעיפים לטובת לאומי קארד. 

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר : " בנק ישראל ימשיך ללוות את ההפרדה ולתת 'רוח גבית' לחברות כרטיסי האשראי המופרדות, עד להתבססותן כחברות עצמאיות ותחרותיות, במסגרת מכלול הצעדים בהם אנו נוקטים כדי לקדם את התחרות בתחומי הבנקאות".