על גאווה, דעה קדומה וכלכלה

חברות, אנושיות או בע"מ, שמחזיקות בדעות קדומות, יגייסו עובדים פחות טובים וגם יראו ביצועים יותר גרועים

מצעד הגאווה בירושלים / צילום: עמירם ברקת
מצעד הגאווה בירושלים / צילום: עמירם ברקת

חודש הגאווה הוא אוסף של אירועים שמטרתם להתמודד עם דעות קדומות נגד אנשים שאינם הטרוסקסואלים. רבים שוכחים שמדובר גם בסוגיה כלכלית חשובה. מעסיקים, פירמות, ואף מדינות בעלות דעות קדומות נגד עובדים להט"בים, לא ימצו את פוטנציאל הרווח והצמיחה שלהן שכן בעידן הנוכחי, הומופוביה היא חיסרון תחרותי.

על פי דוח קינסי, כ-10% מהאוכלוסייה אינה הטרוסקסואלית. על פי מכון גאלופ, 4.5% מהאוכלוסייה בארה"ב מגדירים את עצמם להט"בים. בקרב בני דור המילניום הנתון קופץ ל-8.1%. בשנים האחרונות חלה עלייה בשני הנתונים. עם זאת, חשוב לזכור שהמידע על היקף העובדים הלהט"בים מוגבל וכי עדיין ישנם להט"בים שאינם מזדהים ככאלה במקום העבודה.

כל דעה קדומה מזיקה לכלכלה, בין אם היא באה על רקע גזע, מגדר או נכות. הכלכלה של שוויון ללהט"בים היא כלכלת הדעות הקדומות. העובדה שמישהו מגדיר עצמו כלהט"ב איננה משפיעה על הביצועים שלו בעבודה, אלא אם כן יתקל כמובן בהומופוביה. אך אם חברות אינן מנצלות את מלוא הכישורים של להט"בים, הפריון של המשק כולו עלול לרדת. חברה עם דעות קדומות תעסיק את העובדים הלא נכונים שכן היא עלולה להחליט שלא לקדם עובדים להט"בים למרות שהם המתאימים ביותר לתפקיד, שזה בפני עצמו מכשול בפני מימוש מלוא פוטנציאל הרווח שלה.

סקרים מראים שהרוב המוחלט של להט"בים מביאים בחשבון את מדיניות החברה כלפי להט"בים כאשר הם שוקלים היכן לעבוד. משום כך, היצע הכשרונות הזמין לחברה בעלת דעות קדומות יהיה קטן יותר. כשמדובר בחברה בעלת דעות קדומות - הנזק כפול; מאגר הכשרונות הזמין להם מתכווץ, אך מאגר הכשרונות הזמינים למתחרים שאינם בעלי דעות קדומות - גדל. אם לחברה יש דעות קדומות כלפי להט"בים, היא עלולה גם להיתקל בקשיים בבואה לשכור עובדים "סטרייטים" או עובדים צעירים יותר, שכן אלו לא יהיו מוכנים לעבוד בחברה שאינה שותפה לערכים שלהם. חברה גלובלית רוצה לאייש תפקידים באנשים המוכשרים ביותר. דעות קדומות חברתיות נגד להט"בים עלולות להקשות על כך. חברה בינלאומית תתקשה לבקש מעובד לעבור לעבוד במדינה שבה יהיה, לכאורה, אדם סוג ב' או במדינה שאינה מכירה בנישואיו או שעלולה לקחת ממנו את ילדיו ולכלוא אותם.

דעות קדומות הן חיסרון תחרותי משמעותי בעבור מדינות השואפות להגדיל את הצמיחה שלהן. חברות עלולות להחליט שלא להשקיע או להיכנס לפעילות במדינה אם הדעות הקדומות הרווחות בה ימנעו מהן לגייס את העובדים הטובים ביותר.

מדינה בעלת דעות קדומות נגד להט"בים מסתכנת בכך שתמשוך אליה פחות חברות בעלות ערך מוסף. החברות בעלות הערך המוסף שהיא תצליח למשוך אליה יהיו פחות תחרותיות מאלה הפועלות במדינות אחרות.

הכלכלה העולמית עומדת בפני תקופה של שינוי מבני דרמטי שאותו מכנים הכלכלנים "מהפכה תעשייתית". גמישות וניצול מלוא המשאבים העומדים לרשותן של החברות חיוניים להצלחתן. דעות קדומות נגד להט"בים מקטינות את הגמישות ומסכנות את המרכיב הכלכלי החשוב ביותר שיש לכל חברה או מדינה: פוטנציאל אנושי. אותן חברות ומדינות המפגינות דעות קדומות מסתכנות בכישלון בתקופה של שינוי כלכלי.

■ הכותב הוא הכלכלן הראשי הגלובלי של UBS Wealth Management.