עלייה במחירי הנפט; הסנקציות עשויות לסחוט את הבארות

"חידוש הסנקציות הכלכליות של ארה"ב על איראן נשאר המניע העיקרי של תנודות המחירים בטווח קצר. אובדן ההיצע עשוי לנוע בין 600,000 חביות ביום ל-1.5 מיליון חביות ביום", כתב בנק ANZ האוסטרלי ללקוחותיו בסקירה היומית שלו

מחירי הנפט עלו היום (ג') עם חידוש הסנקציות האמריקאיות על איראן, שצפויים להדק את היצע הנפט העולמי. חוזה הנפט הגולמי מסוג ברנט נסחר ב-74.14 דולר לחבית הבוקר בלונדון, עלייה של 0.6% מהנעילה הקודמת שלו. נפט אמריקאי ממערב טקסס, WTI, נסחר בעלייה של קרוב ל-1%, ל-69.64 דולר.

"חידוש הסנקציות הכלכליות של ארה"ב על איראן נשאר המניע העיקרי של תנודות המחירים בטווח קצר. אובדן ההיצע עשוי לנוע בין 600,000 חביות ביום ל-1.5 מיליון חביות ביום", כתב בנק ANZ האוסטרלי ללקוחותיו בסקירה היומית שלו. "כתוצאה מכך, שוק הנפט צריך להישאר הדוק, למרות העלאת התפוקה של אופ"ק שנועדה לקזז אובדן תפוקה".

מדינות רבות, ביניהן בעלות הברית של ארה"ב באירופה וכן סין והודו, מתנגדות לעיצומי ארה"ב, אך ממשל טראמפ הודיע שהוא מעוניין שכמה שיותר מדינות יחדלו לקנות נפט איראני. "המדיניות שלנו היא להעביר כמה שיותר מדינות לאפס קניית נפט מהר ככל האפשר. אנחנו נעבוד עם מדינות בודדות על בסיס כל מקרה לגופו, אבל היעד הוא להפחית את סכומי המט"ח ואת ההכנסות שזורמות לאיראן", מסר בכיר בממשל אמש.

בנק סוסייטה ז'נרל הצרפתי מסר שיש כעת "היצע נוח" בשוקי הנפט הגולמי הפיזיים, אך העריך שהעיצומים יוציאו מהשוק עוד מיליון חביות נפט ביום. כמות זו תשאיר בשוק יכולת הפקה עודפת שלא תספיק למקרים של הפרעה נוספת בהיצע.

בחודשים האחרונים הניעו את שוק הנפט בעיקרי רמות התפוקה של המפיקות הגדולות רוסיה, סעודיה וארה"ב, העיצומים המחודשים של ממשל טראמפ, סכסוך הסחר הסיני-אמריקאי ושיבושי הפקה לא מתוכננים. כמה אנליסטים הזהירו שגל חום עולמי יכול גם הוא להשפיע על הביקוש לנפט. בחלקים גדולים מחצי הכדור הצפוני שורר קיץ קיצוני, שמעלה את הביקוש למיזוג אוויר ולקירור.

זה משפיע בייחוד על הביקוש לדלקי הפקת חשמל כמו פחם וגז טבעי, אך בנק ג'יי.פי מורגן העריך שרבעון רביעי חם מהרגיל השנה עשוי לנבוע מתופעת האקלים אל ניניו, שעלולה לגרום לבצורת, להצפות ולעוד אסונות טבע ברחבי העולם, כולל גלי חום בארה"ב שמשפיעים על סחורות.

"מקרים קודמים של אל ניניו גרמו לירידה חדה בביקוש לדלק להסקה למגורים ולעסקים בארה"ב בחורף", אמר הבנק.