מהומה בדיון בחוק הלאום: פעילים הוצאו החוצה ע"י סדרנים

לבני: "עמדתנו היא שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי עם שוויון זכויות לכל אזרחיה. יש לנו מחלוקת עם מי שינסה לבטל צד אחד של המשוואה" • טיבי: "אזרחים ערבים מקבלים יחס מפלה מהמדינה גם לפני חוק הלאום" • לפיד: "בבחירות הבאות הערכים נוהרים לקלפיות, והם יתנו למדינת ישראל ראש ממשלה שיש לו ערכים"

ח"כ ציפי לבני / צילום: איל יצהר
ח"כ ציפי לבני / צילום: איל יצהר

בכנסת נערך בשעה זו דיון פגרה בחוק יסוד הלאום. בעת נאומה של יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, הניפו אורחים ביציע עותק של מגילת העצמאות והוצאו החוצה על-ידי הסדרנים. לבני אמרה ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, כי הם מוצאים החוצה "למרות שאני מסכימה עם המסמך שהם מניפים".

זהו נאומה הראשון של לבני בתפקיד יושבת-ראש האופוזיציה, מאז שהחליפה את ח"כי צחק (בוז'י) הרצוג בתפקיד בסוף חודש יולי.

לבני אמרה: "עמדתנו היא שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי עם שוויון זכויות לכל אזרחיה. יש לנו מחלוקת עם מי שינסה לבטל צד אחד של המשוואה, מי שינסה לבטל את השוויון או את מדינתו של העם היהודי".

לבני הוסיפה כי היא מתחייבת להחזיר את עקרונות מגילת העצמאות לחיינו. "זאת המחויבות שלנו, ועליה נילחם עד ותוך כדי הבחירות, וניישם זאת אחרי הבחירות", אמרה כשהיא מתכוונת להודעת המחנה הציוני על הכוונה להביא את מגילת העצמאות לתוך חקיקת חוק יסוד.

עוד אמרה לבני: "הגיע הזמן לשנות את הדיון ממי בעד או נגד הספינים שלכם, אלא מי בעד או נגד מגילת העצמאות. יש שאלה אחת שראש ממשלת ישראל לא מסוגל לענות - מה לעזאזל יש לו נגד מגילת העצמאות? מה מפריע לו במסמך שחיבר את כל הנהגת הציבור היהודי, שהתייצבו בזה אחר זה וחתמו על המסמך היפהפה והמכונן. סוציאליסטים וקומוניסטים, חרדים וגם הרוויזיוניסטים. מנהיגים שחברו לרגע מכונן של אחדות סביב מסמך מכונן". 

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר בדיון כי אזרחים ערבים מקבלים יחס מפלה מהמדינה גם לפני חוק היסוד הלאום. "חוק היסוד הזה מייצר באופן חוקתי מידרג של אזרחות. אזרחים שיש להם הכול, קולקטיב בעל מעמד גבוה, וכל מי שהוא לא יהודי, נטול זכויות. החוק נותן הגדרה עצמית ליהודים בלבד, השפה הרשמית היחידה היא העברית, ערך ההתיישבות ליהודים הוא ערך לאומי, והאזכור הוא של קולקטיב אחד בלבד, ויש רק אזכור אחד של הערבים בחוק הזה, והוא שלילי, ביטול מעמד הרשמי של השפה הערבית, ויכול להיות שזו הסיבה שיו"ר הכנסת לא קיבל את מכתב ההתפטרות של ואאל יונס, חברי", אמר טיבי.

טיבי התייחס בדבריו למכתב ההתפטרות של ח"כ ואאל יונס (תעל, המשותפת), שהוגש היום ליו"ר הכנסת במסגרת הסכם רוטציה האמור להכניס את הבאה בתור, ניבין אבו רחמון מבל"ד. 

מכתב ההתפטרות של ח״כ ואאל יונס
 מכתב ההתפטרות של ח״כ ואאל יונס

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, היה הבא בתור לנאום. הוא אמר: "נתניהו, מה קרה לערכים שלך? חוק המרכולים, חוק הגיוס, חוק הלאום. כל הזמן מנסה להתחמק מרעיון הגיוס. מה אגיד לחברים של הבן שלי מול ממשלה שרק רוצה להיכנע לחרדים? יש לי הודעה לראש הממשלה: בבחירות הבאות הערכים נוהרים לקלפיות, והם יתנו למדינת ישראל ראש ממשלה שיש לו ערכים. כי זה מה שמגיע לאזרחי ישראל. נתראה בקלפי".