ייצוגית ב-300 מ' ש' נגד שופרסל: לא ביטלה הסדרי בלעדיות

התביעה מתבססת על טענה שלפיה שופרסל נמנעה מלבטל הסדרי בלעדיות במקרקעין שלהם הייתה צד • שופרסל טרם הגישה את תשובתה

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

אחרי שרשות ההגבלים העסקיים הודיעה על חתימת צו מוסכם עם רשת שופרסל, במסגרתו יבוטלו הסדרי הבלעדיות שלה בקניונים ובמרכזים מסחריים, כעת מוגשת נגדה תביעה ייצוגית בסוגיית הסדרי הבלעדיות במקרקעין, בהיקף 300 מיליון שקל.

התביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז, מתבססת על טענה שלפיה שופרסל נמנעה מלבטל הסדרי בלעדיות במקרקעין שלהם הייתה צד, ובכך הפרה את הוראות החוק לקידום התחרות בענף המזון ואת הוראות חוק ההגבלים העסקיים.

הקבוצה אותה מבוקש לייצג בייצוגית היא "כל אדם אשר רכש ברשת שופרסל מוצרים כלשהם, לרבות מוצרי מזון ו/או מוצרי מאפה ו/או מוצרי מזון הנמכרים במעדניות שופרסל ו/או מוצרי פירות וירוקות המיוצרים, ב-7 השנים שקדמו להגשת בקשת האישור ועד ליום מתן פסק דין בתובענה".

מגיש הבקשה העריך את סך הנזק הכולל לחברי הקבוצה בסך 300 מיליון שקל. שופרסל טרם הגישה את תשובתה לבקשת האישור.

בשבוע שעבר רשות ההגבלים העסקיים הגיעה לצו מוסכם עם שופרסל, במסגרתו תבטל רשת הקמעונאות את כל הסדרי הבלעדיות במקרקעין להם היא צד. בנוסף, שופרסל נדרשת לשלם עיצום כספי בסך של כ-9 מיליון שקל בגין הפרת חוק קידום התחרות בענף המזון.

במסגרת הצו המוסכם התחייבה שופרסל לבטל בתוך 6 חודשים כ-180 הסדרי בלעדיות בהם התקשרה בנכסי מקרקעין שהיא שוכרת ובהם היא מפעילה את סניפי הרשת, וכן להודיע לבעלי נכסים נוספים במקרקעין שבבעלותה כי היא אינה עומדת על זכותה לבלעדיות בנכסים אלה, וכי לא תנקוט הליכים לשם מימוש זכות זו. שופרסל תוכל להיות צד להסדרי בלעדיות עתידיים ביחס ל-25 סניפים חדשים בלבד ולמשך 3 שנים לכל היותר. לאחר מכן לא תוכל שופרסל להתקשר בהסדרי בלעדיות במקרקעין כלל.