אירונאוטיקס: צניחה של 60% מאז ההנפקה בקיץ 2017

החברה עוסקת בפיתוח ובייצור של מל"טים, בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות • הסיבות לצניחה: תוצאות חלשות והתפוצצות פרשה ביטחונית שעדיין תחת צו איסור פרסום

עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר
עמוס מתן, מנכ"ל אירונאוטיקס / צילום: איל יצהר

מאז הצטרפה אירונאוטיקס למועדון החברות הציבוריות ביוני אשתקד רשמה המניה  צניחה של כ-60%. זאת בעקבות תוצאות חלשות שהציגה החברה, ולאחר שבאוגוסט אשתקד התפוצצה פרשה שבה הייתה מעורבת ושבעקבותיה התלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט החברה מסוג K1 Orbiter ללקוח מהותי במדינה זרה (פרשה שעדיין מוטל עליה צו איסור פרסום, לאחר שבחודש נובמבר אשתקד נפתחה חקירה פלילית בנושא).

ברבעון הראשון השנה הציגה אירונאוטיקס ירידה של 5% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-31 מיליון דולר. בשורה התפעולית נרשם הפסד של כ-1.2 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 858 אלף דולר ברבעון המקביל, בין השאר על רקע עלייה בהוצאות מחקר ופיתוח. בשורה התחתונה דיווחה אירונאוטיקס על הפסד נקי של כ-1.8 מיליון דולר לעומת רווח של 180 אלף דולר ברבעון המקביל.

צבר ההזמנות של החברה עמד בסוף הרבעון הראשון על כ-158 מיליון דולר - שיפור של כ-9% לעומת הצבר בתקופה המקבילה אשתקד, אולם ירידה של כ-6% לעומת סוף 2017.

אירונאוטיקס הפכה כאמור לציבורית בקיץ 2017 לאחר שקרנות ההשקעה השולטות בה ביצעו הצעת מכר ענקית בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל. באותה עת, החברה הנפיקה במקביל מניות חדשות, בהיקף של 53 מיליון שקל, לגוף שהוביל את ההנפקה - לאומי פרטנרס, והחלה להיסחר בבורסה לפי שווי של יותר מ-1 מיליארד שקל. מאז התכווץ שוויה בבורסה לכ-390 מיליון שקל הבוקר.

אירונאוטיקס מיבנה עוסקת בפיתוח ובייצור של מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות, ונשלטת בידי הקרנות KCPS, ויולה ובראשית. מנכ"ל החברה הוא עמוס מתן, והיו"ר שלה עד לאחרונה היה מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן אליהו. בהנפקת החברה מכר המנכ"ל מתן מכר מניות תמורת 5.8 מיליון שקל, ואילו בן-אליהו מימש מניות בהיקף של 6.5 מיליון שקל.