תמיד במעקב: גוגל אוספת נתוני מיקום גם ממי שאסר עליה

ענקית החיפוש עושה את האיסוף באמצעים עקיפים, בעת ביצוע פעולות שאין להן שום קשר ישיר או צורך במיקומים שעל מכשירכם

שירותים מבוססי מיקום / צילום: SHUTTERSTOCK
שירותים מבוססי מיקום / צילום: SHUTTERSTOCK

גוגל אוספת נתוני מיקום על המשתמשים שלה, גם אם אלו הגדירו לה במפורש שלא לעשות זאת. כך עולה מתחקיר של סוכנות הידיעות AP, שאומת על ידי חוקרים מאוניברסיטת פרינסטון.

מהתחקיר עולה כי שירותי גוגל רבים במכשירי אנדרואיד ואייפון מאחסנים את נתוני המיקום של המשתמשים, למרות שבהגדרות הפרטיות במכשירים לא אישרו לה לעשות זאת. ענקית החיפוש עושה זאת באמצעים עקיפים, כמו למשל איסוף נתוני מיקום כשאפליקציות מזג האוויר מבצעות עדכונים שוטפים, שמירת תמונת מצב במקרה שהמשתמש פתח אפליקציית מפות ואפילו בעת פעולה תמימה כמו שאילתא תמימה, שאין לה שום קשר או צורך במיקומים, במנוע החיפוש החברה.

AP הצליחו להעתיק את הטקטיקה של גוגל ולהרכיב מפה דינאמית מפורטת של משתמש קצה. המפה כללה נסיעה לניו יורק, ותנועה בין אתרים ספציפיים ושכונות ברחבי העיר.

גוגל לכאורה מחויבת לכללי פרטיות נוקשים, במיוחד מאז שנכנסו תקנות ה-GDPR האירופיות לתוקף. בין היתר היא נדרשת להעניק כלים פשוטים למשתמשים לנהל את הגדרות הפרטיות שלהם, למנוע מעקב ולאפשר למחוק את המידע עליהם.

ברוח התקופה, בגוגל הקלו על משתמשים למחוק ולנהל את נתוני המיקום שלהם, אך במקביל לציין בכוכבית באתר החברה כי ישנן דרכים מגוונות בהם היא יכולה לאסוף עליהם מידע. אם משתמש מעוניין לשלוט בצורה הרמטית על מה שנאסף עליו, הוא נדרש לא רק לכבות את שירותי המיקום, אלא גם להגדיר לכל אחת ואחת מהאפליקציות שלו אם היא רשאית או לא לאסוף עליו נתונים מסוג זה.

השיטה אולי מסורבלת עבור המשתמשים שלא טורחים לקרוא את האותיות הקטנות, אבל משתלמת במיוחד עבור גוגל שיכולה באמצעותה להמשיך ולאסוף מידע יקר ערך על מיליארדי המשתמשים שלה, שהניב לה בשנה החולפת כמעט 100 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום.

חברות טכנולוגיה רבות נמצאות בליבה של סערה על תקשורתית וציבורית על האופן שבו הן שומרות על פרטיות המשתמשים. בחודשים האחרונים ענקיות נוספות כמו פייסבוק, טוויטר ואמזון, נדרשות מהרגולטורים לנהוג באחריות עם המידע הפרטי שהן צוברות, גם במחיר של פגיעה ביכולת שלהם לאסוף מידע כשהדגש היה על תוכן שייצרו המשתמשים בפלטפורמות השונות.

איסוף נתוני מיקום תופס פחות נפח מהשיח הציבורי, זאת למרות שהשיטות בהן משתמשת גוגל אינן ייחודיות לה. חברות טכנולוגיות רבות , אוספות נתוני מיקום בשלל דרכים ותחת טיעונים מגוונים. אם זה באמצעות איכון משולש של אנטנות סלולריות או על ידי שאיבת נתונים מרובים מהחיישנים הרבים שנמצאים בטלפונים הסלולריים.