לא רק הלירה הטורקית: הרופי ההודי בשפל של כל הזמנים

המטבע ההודי הגיע לשפל של כל הזמנים לעומת הדולר כיוון שמשקיעים זרים המשיכו למכור מטבעות שווקים מתעוררים לאחר הפאניקה מקריסת הלירה הטורקית

שטרות של 1000 רופי / צילום: רויטרס
שטרות של 1000 רופי / צילום: רויטרס

הרופי ההודי צנח היום (ג') לשפל של כל הזמנים לעומת הדולר, מכיוון שמשקיעים זרים המשיכו למכור מטבעות שווקים מתעוררים לאחר שנכנסו לפאניקה מקריסת הלירה הטורקית.

בשעות הסחר המוקדמות צנח המטבע ההודי לשפל תוך-יומי חסר תקדים של 70.08 רופי לדולר, ושמר על תוארו כאחד המטבעות האסיאניים בעלי הביצועים הגרועים ביותר השנה.

אנליסטים העריכו כי בימים הבאים עלול הרופי לצלול גם לרמה של 70.60 רופי לדולר.

I1
 I1

מטבעות השווקים המתעוררים רשמו ירידות חדות לאחר שהלירה הטורקית קרסה אתמול (ב'). הצעדים שנקט הבנק המרכזי של טורקיה לא הרגיעו את המשקיעים.

מתחילת השנה הנוכחית איבד הרופי 9.5% מערכו. מבין מטבעות מדינות השווקים המתעוררים הגדולות, רק המטבעות של ברזיל, רוסיה ודרום אפריקה רשמו ירידה חדה יותר.

"צניחת הרופי אינה תופעה מבודדת, אלא חלק מההיחלשות הרחבה יותר של מטבעות השווקים המתעוררים", אמרה רדהיקה ראו, כלכלנית ב-DBS Bank בסינגפור.

אנליסטים וברוקרים אמרו שהבנק המרכזי של הודו מנסה להגן על רמת 70 רופי לדולר באמצעות מכירת דולרים. הבנק אמר כי אינו מגיב בסוגיית התערבויותיו בשוקי המטבע.

בנוסף למכירה הגלובלית של מטבעות שווקים מתעוררים, חוששים חלק מהמשקיעים גם ממצבם של נתוני היסוד של הכלכלה ההודית. משקיעים אלה מביעים חשש משיעור האינפלציה של הודו ומחוסר האיזון בתחום הסחר, ומציינים שהגדלת הוצאות הממשלה לקראת הבחירות הכלליות בשנה הבאה עלולה להתפיח את הגירעון התקציבי.

האופטימיים טוענים שהרופי כבר הגיע לתחתית. כלכלת הודו היא מהירת הצמיחה ביותר בקרב הכלכלות הגדולות בעולם, והיא גם חשופה פחות לחיכוכי הסחר שפוגעים במדינות אחרות.

"הרופי יורד בהדרגה למקום שבו הוא צריך להיות", אמר סאליל דטאר, מנכ"ל Essel Finance VKC Forex. "עכשיו המחיר של משקף את שוויו האמיתי".