כן, זו מחלה אמיתית: דברים שחשוב לדעת על עכברת

למי היא מסוכנת, כיצד נדבקים, מהם התסמינים, ואיך למנוע או לטפל? • כל מה שצריך לדעת על מחלת העכברת שהפתיעה את הציבור בישראל בימים האחרונים

עדרי בקר. החיסון הופרט והופסק / צילום: שאטרסטוק
עדרי בקר. החיסון הופרט והופסק / צילום: שאטרסטוק

מהי עכברת?

עכברת - Leptospirosis (קרויה גם בשם מחלת וייל) - היא מחלה זיהומית הנגרמת על-ידי חיידק (LEPTOSPIRA) הפוגעת בעיקר בבקר ובצאן ועלולה להדביק גם בני אדם.

מהו מקור השם עכברת?

השם ניתן למחלה משום שהנשאים שלה הם בעיקר מכרסמים דוגמת עכברים וחולדות, אבל גם יונקים אחרים - חזירים למשל.

האם העכברת נפוצה בישראל?

העכברת היא מחלה אנדמית בישראל, כלומר קיימת למעשה כל הזמן, אם כי באירועים ספורדיים. בשירותים הווטרינריים לא זכור אירוע בסדר גודל דומה למתרחש כיום ברמת הגולן. עם זאת, משרד הבריאות מזהיר לא להיכנס למים או לאדמה רטובה ממי הנחל - בנחלים זכי, יהודיה, משושים, זוויתן, הירדן באזור פארק הירדן בלבד, שפך נחל דליות באזור המג'רסה (בטיחה, בקעת בית צידה) בלבד ונחל ג'ילבון. 

כל מי שרחץ במקורות המים האלה יחלה?

 לא. רוב האנשים שנחשפים לחיידק לא יפתחו מחלה, ואלה שכן, יפתחו מחלה עם תסמינים קלים. רק במיעוט המקרים התסמינים הופכים להיות קשים ומסוכנים. לא כל מקרה חשיפה לחיידק מסתיים במוות.

מהם התסמינים המופיעים בבעלי חיים?

המחלה פוגעת בעיקר בבקר ובצאן, וגורמת הפלות של ולדות, ירידה בתנובת החלב, דלקות בגוף ובקרום המוח ופגיעות במערכת העצבים. במקרים חריפים המחלה אף גורמת תמותה בתוך כשבוע.

כיצד נדבקים בני אדם בעכברת?

הידבקות האדם מבעל חיים מתרחשת על-ידי מגע עם הפרשות של בעלי חיים נגועים - שתן או הפרשות רחם; בנשימה של רסיסי נוזלים של בעלי חיים נגועים; במגע עם פצע בעור או בלחמית העיניים; וכן בשתייה או במגע עם מים שזוהמו בחיידק על-ידי הפרשות של בקר וצאן.

האם המחלה מדבקת? 

ההדבקה היא רק בחשיפה להפרשות, בעיקר לשתן, ולכן אין סכנה אמיתית בהדבקה בין אדם לאדם.

מהם התסמינים העיקריים בבני אדם?

חום גבוה, צהבת, דלקת קרום המוח, כאבי שרירים וראש, דימום מהריאות, כאבי בטן ושלשול. בספרות הרפואית מדווח על מקרים של הפלות בעקבות הידבקות, ומשרד הבריאות הודיע כי הכניסה למים החשודים אסורה לנשים בהריון. ידוע גם על מקרי מוות כתוצאה מהידבקות בעכברת.

מהו הטיפול במחלת העכברת באדם?

הטיפול הניתן לבני אדם שנדבקו במחלה הוא אנטיביוטיקה. 

אם ניתן לחסן מפני עכברת?

חיסון העדרים היה בעבר "חיסון רשות" ובוצע על-ידי הלשכות הווטרינריות של השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, אולם במסגרת הפרטה של מערך החיסונים הווטרינריים הופרט גם חיסון העכברת, וכיום הוא נעשה על-ידי וטרינרים פרטיים לפי הזמנת בעלי העדרים.

איך מטפלים בעדר בקר או צאן הנגוע בעכברת?

הפרקטיקה היא לבודד את העדר ולחסן אותו. יש צורך להחליט בין טיפול אנטיביוטי שהוא ארוך יחסית ויקר, או במקרים מסוימים ולפי שלב ההתפרצות יש צורך להשמיד את הבקר הנגוע.