פייסבוק מציגה עכשיו פוסטים של 25 חברים בלבד? לא באמת

שמועה שמסתובבת ברשת החברתית גורסת שהיא שינתה את האלגוריתם ומגבילה את מספר אנשי הקשר שאליהם הגולשים נחשפים • מדובר במתיחה, לא יותר

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

כמו חצבים בסתיו, כלניות בחורף וילדים שמתרוצצים בעבודה בקיץ, כך גם לפוסטים ויראליים ולא מבוססים בפייסבוק יש מחזור חיים. אחת לכמה זמן אנחנו שומעים על "אמנת רומא", בהזדמנויות אחרות חברות מחלקות כביכול כרטיסי טיסה או סמארטפונים, ועכשיו הגיע תורה של השמועה החוזרת ונשנית שלפיה פייסבוק מציגה פוסטים של 25 מחבריכם בלבד.

פוסטים בסגנון הזה כוללים בדרך-כלל הצהרות כמו "פייסבוק החליטה לשנות לנו את הפיד בצורה אגרסיבית עם שינוי מהותי של האלגוריתם. שמתם לב שלאחרונה אתם רואים רק בערך את אותם 25 אנשים בפיד שלכם?", ובקשה לעשות למפרסם הפוסט לייק או להשאיר לו תגובה, כך שאלגוריתם הרשת החברתית יניח שאתם באמת עומדים איתו בקשר וימשיך להציג לכם פוסטים שלו. גרסאות אחרות גורסות כי מדובר ב-26 חברים.

אלא שפייסבוק, ככל הידוע, לא עשתה שום דבר כזה. אכן, סביב תחילת השנה חרג המנכ"ל מארק צוקרברג ממנהגו והודיע על שינוי באלגוריתם, כך שיציג יותר תוכן מחברים ופחות מדפי מדיה ומותגים, ואולם אין לכך קשר למספר החברים שאל הפוסטים שלהם אתם נחשפים. ההתרעה המדוברת היא לא יותר ממתיחה.

הרקע לשמועות האלה הוא שמלבד ההצהרה הזאת של צוקרברג, פייסבוק נוהגת בחוסר שקיפות מובהק בנוגע לאלגוריתם שלה. מדי פעם הגולשים נחשפים פתאום לתכנים מאנשי קשר שלא הכירו, שנעלמים כלעומת שבאו. מקומו של התוכן שמתפרסם בקבוצות (Groups) גם הוא גדל וקטן בלי הסבר מניח את הדעת. ואלה הן רק שתי דוגמאות בולטות. בסיטואציה כזאת, ברור שלשמועות על שינויים מסתוריים באלגוריתם יש קרקע פוריה.

אם אחד מחבריכם משתף את הפוסט הזה, אתם מוזמנים להפנות אותו לידיעה הנוכחית, או לידיעות דומות שפורסמו בימים האחרונים בעולם ומפריכות גם הן את השמועה הזאת. לא בטוח שתישארו חברים אחר-כך - אבל לפחות תרגישו מאוד צודקים.

הכתבה התפרסמה במקור ב-16 באוגוסט 2018.