משרד הבריאות: 4 אנשים שנדבקו בעכברת אובחנו במצב קשה

שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן בשאילתא לשר החקלאות: מדוע לא חוסנו עדרי הבקר?

עכברת/צילום:תמר מצפי
עכברת/צילום:תמר מצפי

מדיווחים שהגיעו למשרד הבריאות בימים האחרונים עולה כי מתוך כ-250 פונים שאובחנו כחשודים בהידבקות במחלת העכברת, למעלה מ-40 אכן אובחנו כמי שנדבקו במחלה, ומתוכם 4 אנשים הוגדרו במצב קשה, כולל אבחנות של דלקת קרום המוח. כמו כן דווח כי תייר ששהה בישראל וטייל בנחלי רמת הגולן, חזר לגרמניה ואובחן שם כמי שנדבק בעכברת.

בתוכנית רדיו ששודרה הבוקר (ב') בהנחיית ליאת רון ברדיו צפון, בהשתתפות סגן שר המשרד להגנת הסביבה ירון מזוז ויו"ר מועצת גליל עליון גיורא זלץ, נמסר כי הארבעה אושפזו בטיפול נמרץ. גורם במשרד הבריאות אמר היום (ב') ל"גלובס" כי חלה הטבה במצבם.

עוד נודע כי כבר בשנת 2012 הוצעה על-ידי המשרד להגנת הסביבה תוכנית להרחקת עדרי בקר ממקורות מים, כדי למנוע זליגה של שתן נגוע בחיידקי עכברת למאגרי מים, זאת בין השאר על-ידי הקמת שקתות לשתייה של בקר במרחק ממקורות מים, אולם התוכנית לא יושמה.

לאור הפרסומים ב"גלובס" פנתה חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד), שרת הבריאות לשעבר, לשר החקלאות אורי אריאל, בשאילתא בה היא מעלה את הטיעונים לפיהם התפרצות העכברת היא גם תוצאה של תהליך שהתרחש בשירותים הווטרינריים, של הפרטת חיסונים לבעלי חיים והוצאתם מהשירותים הווטרינריים לשוק הפרטי, וכי לאחרונה היו דיווחים על ריבוי תופעת ההפלות בבקר, תופעה המצביעה על חשד מובהק להתפשטות עכברת.

מידיעה שפורסמה בעיתון "גלובס" על-ידי משה ליכטמן עולות טענות לפיהן מקור המחלת העכברת הם עדרי בקר ברמת הגולן, שלא חוסנו ראוי, ובעקבות כך החיידקים מגיעים מההפרשות שלהם לנחלים ולבריכות ופוגעים בבני אדם. על-פי הטענות, ההתפרצות היא תוצאה של המגמה בשירותים הווטרינריים ומשרד החקלאות להפרטת חיסוני בעלי חיים.

השאלות שהפנתה גרמן לשר החקלאות הן:

מדוע לא נמנעה המחלה אם ניתן היה לדעת מראש על התפרצותה על-פי הדיווחים שהתקבלו על הפלות חריגות ברמת הגולן?

מדוע עדרי הבקר לא חוסנו מראש נגד המחלה?

מה נעשה בעקבות הדיווחים שהתקבלו על הפלות חריגות ברמת הגולן?

מה בכוונת המשרד לעשות כדי למנוע את המשך התפרצות המחלה כעת?

מדוע הופרטו החיסונים ומי מבצע אותם?

(המועד האחרון למתן תשובה לשאילתא הוא 14/09/2018).