הושלמה העברת השליטה באוברסיז מקרן פימי לאמיליה פיתוח

אמיליה שילמה 92 מיליון שקל לקרן פימי, שהחזיקה ב-25.5% מהונה של אוברסיז • עם השלמת העסקה, אמיליה תממש אופציה לרכישת המניות של גז זאבי באוברסיז (11.4%) תמורת 40 מיליון שקל • מניית חברת הלוגיסטיקה הימית, שהונפקה לפני פחות משנתיים, מציגה תשואה שלילית של כ-10% מאז הנפקתה

פעילות הלוגיסטיקה של אוברסיז / צילום: מצגת החברה
פעילות הלוגיסטיקה של אוברסיז / צילום: מצגת החברה

העסקה לרכישת מניות השליטה בחברת הלוגיסטיקה הימית אוברסיז קומרס על ידי חברת ההחזקות אמיליה פיתוח, מידיהם של קרן פימי וגז זאבי, הושלמה אתמול (ג') לאחר שבתחילת השבוע אישרה הממונה על ההגבלים העסקיים את העסקה. במקום הדירקטורים מטעם המוכרים מונו דירקטורים חדשים: עודד פלר (בעל השליטה באמיליה), נדב הררי, מאיר בראב ואריה קופמן.

אמיליה שילמה סכום של כ-92 מיליון שקל תמורת מניות פימי (המהוות 25.5% מהון אוברסיז) לפי מחיר של 6.5 שקלים למניה שהיווה פרמיה של יותר מ-20% במועד חתימת העסקה. בד בבד, מימשה אמיליה אופציה ורכשה גם את מניותיו של גד זאבי באוברסיז (11.4%) תמורת כ-40 מיליון שקל ולפי מחיר של 6.03 שקל למניה. כך שבסך הכול מחזיקה אמיליה ב-37% מממניות אוברסיז.

מניית אוברסיז , שהונפקה בבורסה לפני פחות משנתיים, נסחרת במחיר של כ-6 שקלים - תשואה שלילית של כ-10% מאז הנפקתה (עם זאת, מאז השפל שבו נסחרה בחודש מאי זינקה המניה ב-17%). שוויה הנוכחי של החברה עומד על 332 מיליון שקל.

תוצאות אוברסיז במחצית הראשונה
 תוצאות אוברסיז במחצית הראשונה

במסגרת ההנפקה של אוברסיז, שנעשתה בסוף 2016 בדרך של הצעת מכר, מימשו פימי, וכן זאבי וחברת הספנות צים, מניות תמורת כ-180 מיליון שקל, במחיר ששיקף שווי חברה של כ-400 מיליון שקל (פימי מכרה מחצית מהמניות בהצעה, ואילו זאבי וצים התחלקו ביתרה באופן שווה).

בפימי ציינו עם ההכרזה על העסקה הנוכחית, בתחילת חודש יולי, כי מאז שרכשה הקרן את השליטה באוברסיז (51%) ביוני 2013 תמורת כ-30 מיליון דולר, היא מימשה מניות בסכום של כ-60 מיליון דולר והשיגה תשואה של כ-100% על ההשקעה. עוד ציינו שם כי מחיר המניה בעסקה מול אמיליה שווה למחיר המתואם דיבידנד שבו הונפקה אוברסיז בדצמבר 2016.

העסקה הגיעה זמן קצר לאחר ששותפתם של פימי וזאבי באוברסיז, חברת הספנות צים, מכרה את עיקר החזקותיה בחברת הלוגיסטיקה במחיר נמוך משמעותית ממחיר העסקה הנוכחית, שעמד על 5.2 שקלים למניה. בסך הכול מכרה צים 12.5% ממניות אוברסיז תמורת כ-36 מיליון שקל בעסקה מחוץ לבורסה, ונותרה עם כ-3% מהון החברה.

שחיקה ברווחיות בסיכום המחצית

אוברסיז, שנוסדה לפני 50 שנה, עוסקת במתן שירותים לוגיסטיים כוללים "מן הנמל עד המדף" באמצעות מסופי מכולות ומטענים ומחסני ערובה (בפיקוח המכס), וכן באמצעות "מחסנים לוגיסטיים (מרלו"גים) לפעילויות לוגיסטיות מגוונות של סחורה מיובאת, לאחר שחרור מהמכס או תוצרת מקומית". החברה מחלקת את שירותיה לשלושה תחומי פעילות: מגזר המכולות המלאות, מגזר המכולות לריקון ומגזר השירותים הלוגיסטיים.

החברה דיווחה היום כי ברבעון השני של השנה הכנסותיה צמחו ב-9.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד לכ-83 מיליון שקל, אולם הרווח התפעולי הצטמק בכ-17% לכ-9.1 מיליון שקל, זאת עקב הוצאות שמקורן בבית קירור חדש שהחברה החלה להפעיל בגאנה. בשורה התחתונה רשמה החברה עלייה שולית ברווח הנקי שהסתכם בכ-6.6 מיליון שקל ברבעון.

את המחצית הראשונה סיימה החברה עם עלייה של 7.3% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה, שהגיעו לכ-160 מיליון שקל, לצד ירידה של 10% ברווח התפעולי לרמה של כ-19 מיליון שקל. בשורה התחתונה הציגה ירידה של 9% ברווח הנקי לרמה של 11.8 מיליון שקל . במקביל לפרסום הדוחות הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בסך 3 מיליון שקל.

את עסקת הרכישה של אוברסיז מבצעת אמיליה כשנה לאחר שבעל השליטה בה, פלר, השלים עסקת מיזוג עם קבוצת כימוביל הפרטית שלו, שבמסגרתה רכשה אמיליה מידי פלר, בדרך של מיזוג, את הבעלות המלאה על כימוביל, העוסקת באספקת שירותים, חומרי גלם וכימיקלים לענפי התעשייה.

בנוסף מחזיקה אמיליה, הנסחרת בשווי של כ-730 מיליון שקל, בבעלות על חברת אמיליה קוסמטיקס (לשעבר קרליין); כ-50% ממניות מנדלסון תשתיות ותעשיות; כ-15% ממניות מקסימה, יצרנית גזים לתעשייה ולרפואה; 25% ממניות חברת חומרי הגלם פלציב, שבשליטת קיבוץ עין הנציב; וכ-7% ממניות קרן ההשקעות טנא, המשקיעה בעיקר בחברות קיבוציות. בשנה האחרונה איבדה המניה כ-9% מערכה.