משבר הגשר 2.0: הנזק שיצר כ"ץ עוד יפול על נתניהו והליכוד

שנתיים אחרי משבר עבודות שדרוג הרכבות מגיע המשבר הבא • כ"ץ סיכל הבוקר את עבודות בניית הגשר במהלך 6 סופי שבוע וזאת רק כדי לרצות את הגחמות של האדמו״ר מגור • אז מדוע פרסם הודעה שתחניף לציבור החרדי? אולי כי התחזקות יש עתיד והיחלשות הליכוד יכולה לשרת את בניין הכוח העתידי של כ״ץ בתוך הליכוד • פרשנות

בתזמון מדויק - שנתיים אחרי משבר עבודות שדרוג הרכבות בישראל, עצירת העבודות (דאז) באופן מפתיע ביום שישי, רגע לפני כניסת השבת, ויצירת פקקים אדירים בכל המדינה במוצאי אותה שבת - מגיע המשבר הגשר 2.0. כל העולם כולו גשר צר מאוד, וכעת פוליטיקאים מכל הקשת הפוליטית עולים עליו כדי לחצותו לעבר הצד השני, בניסיון ללקט עוד מנדטים. ויכוחי דת ומדינה בישראל ליבו תמיד דיון ציבורי סוער.

אולם הסיפור התמוה משל כולם הוא השר ישראל כ"ץ. כמעט עשור הוא יושב במשרד התחבורה והוביל רפורמות מרחיקות לכת בסלילת כבישים ובתעופה, אך דבר אחד הזניח כל הזמן - את הולכי הרגל, נוסעי התחבורה הציבורית, נוסעי האופניים שנזקקים למעברי גישה בטוחים לתוך העיר הגדולה. כ״ץ הואשם בכך מספר רב של פעמים אך לא הציג פתרונות או חזון בנושא. הציבור הבלתי מאורגן של משתמשי התחבורה הציבורית רואה את עבודות הבנייה של הרכבת מרחוק, מן המדרכה מוכת השמש, אך לא יגיע לעולם לנחלה הטובה של מדיניות תחבורה המונית מיטיבה. הערב הם גם יישארו בצד השני של הכביש וגשר לא יבנה להם.

הבוקר (ד') צפצף כ״ץ ברעש גדול על ציבור העובדים והפועלים, דתיים או חילוניים (כולם עובדים ביום ראשון, לא?) הסובלים מנתיבי הכניסה לעיר. הוא סיכל במשיכת כתף את עבודות בניית הגשר במהלך 6 סופי שבוע וזאת רק כדי לרצות את הגחמות של האדמו״ר מגור.

אולי כ״ץ מבצע כאן חישוב פוליטי משוכלל. הנזק לליכוד, אם יהיה, יפול על הרשימה כולה ועל נתניהו, לא על כ״ץ אישית. השרים חיים כץ ואופיר אקוניס התריעו על כך מספר פעמים. הודעתו של כ״ץ היום עשויה לסייע משמעותית ל'יש עתיד' ויאיר לפיד. כך היה בדיוק לפני שנתיים במשבר עבודות הרכבת 1.0. לפיד זינק מעלה בסקרים, קיבל תמיכה של ציבור חילוני גדול המעוניין לכבד את השבת אך בלי לרמוס את אורח החיים המודרני.

אולם לפני שנתיים השר ישראל כ״ץ איפשר לראש הממשלה נתניהו להתחלק על הזעם הציבורי, והפעם הוא ממהר לפרסם הודעה שתחניף לציבור החרדי. מה הסיבה לכך? חובבי ספינים (כמוני) עשויים לחשוב שדווקא התחזקות יש עתיד והיחלשות הליכוד יכולה לשרת את בניין הכוח העתידי של כ״ץ בתוך הליכוד. הוא יודע שבבחירות 2019 נתניהו יעמוד בראש הליכוד, ואין מה להמתין להחלטות היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט. וכך, מדוע שהוא יעבוד עבור הציבור החילוני? מדוע שיחטוף אש מבלפור על אי-התחשבותו בשותפה הקואליציונית הטבעית? פלרטוט עם השבת לא הזיק לאף פוליטיקאי בישראל. לפני שנתיים, כאשר נתניהו לקח את הפרויקט על כתפיו, כ״ץ החריש. נתן לראש הממשלה להתרסק לבד. הפעם הוא קופץ בראש.

אגב, אז לפני שנתיים, נתניהו נטל את המושכות משר התחבורה כדי לעצור את העבודות, אך עשה זאת ללא סמכות. ח״כ זהבה גלאון, אז יו״ר מרצ, עתרה לבג"ץ ובלמה את הטירוף (מי אומר שהאופוזיציה לא יכולה להיות אפקטיבית).

נתניהו השתולל על כ״ץ והאשימו ביצירת "משבר אמון חריף" ובגרימת משבר קואליציוני מול המפלגות החרדיות. אבל ההשתלטות של נתניהו על החלטות תחבורתיות עלתה לנתניהו במחיר התחזקות לפיד בסקרים. היה נדמה שגם החרדים למדו את הלקח, או שלא.

אחד הלקחים מאותו המשבר הוא ששר העבודה חיים כץ הוא הממונה על החלטות ממשלתיות בנושא הזה, ולכן למרות הודעתו של ישראל כ״ץ הבוקר, יתכן שהדברים עוד ישתנו.

בינתיים ניכר שגם כץ האחרון (חיים) לא מוטרד מן הפגיעה הפוליטית בליכוד או אולי בישראל כ״ץ. ‏הבוקר הוא אמר ברדיו 103 : "אני שומע לראשונה שישראל כ"ץ מבטל את העבודות בשבת על הגשר באיילון, זכותו, זה פרויקט של משרד התחבורה... אם הוא יכול לסדר את העבודות באמצע השבוע ללא פקקים, אז בבקשה".

ועוד מילה על החרדים. מדוע עכשיו? הם הרי יודעים שזה עלול להוציא אנשים להפגנות, לקריאות לחיזוק מפלגות המרכז והשמאל, והרי גם דתיים צריכים ללכת לעבודה ביום ראשון ושני ושלישי ויסבלו קשות מסגירת הכביש בימי חול. ניכר שכמו בסיפור חוק הגיוס, הם שבויים של הקצנה דתית  מפלגה הקשובה למועצת גדולי התורה ולא לאדם הפשוט העובד והנוסע במדינה.