וולמארט יוצאת לקרב טכנולוגי נגד אמזון ויש לזה זווית ישראלית

אף על פי שהיא רווחית יותר מהאימפריה של ג’ף בזוס, וולמארט נתפסת כחברה מסורתית, אפילו מיושנת • עכשיו היא עושה שורת מהלכים כדי לשנות זאת: מפעילה רובוטים בסניפים, משכללת את המשלוחים, מגבירה את הנוכחות אונליין ומשקיעה בסטארט־אפים • במקביל היא כורתת בריתות עם יריבותיה הגדולות של אמזון בעולם הטק, אלפבית ומיקרוסופט • האם היא תחולל מהפך?

וול מארט/ צילום: שאטרסטוק
וול מארט/ צילום: שאטרסטוק

המלחמה בין אמזון לוולמארט , שמעסיקה את שוק הקמעונאות האמריקאי והעולמי בשנים האחרונות, מתחממת לאחרונה יותר מהרגיל. שתי החברות נכנסות זו לתוך המגרש הביתי של זו, עד כדי תחרות ישירה - שבה וולמארט היא זו שצריכה להמציא את עצמה מחדש, ובעיקר להשלים פערים טכנולוגיים.

ההבדלים בין שתי ענקיות הקמעונאות גדולים. אמזון, ששולטת בתחום המסחר האלקטרוני, מציעה בראש ובראשונה חווית קניות נוחה, שמטרתה לספק כל דבר לכל אחד, בכל מקום ובכל שעה. יש לה מנגנון קבלת החלטות מבוסס דאטה ומחירים חסרי תקדים. בנוסף גם חולשת על מספר תחומים טכנולוגיים כמו שירותי סטרימינג, חומרה (המשמשת בעיקר לרמקולים חכמים), קוראי ספרים אלקטרוניים ואולי החשוב מכל: חטיבת מחשוב הענן AWS, שמחזיקה בנתח השוק הגדול בעולם בתחום זה. כיוון שהיא נתפסת כחברה חדשנית בעלת פוטנציאל צמיחה רב, שווי השוק שלה מתקרב לטריליון דולר.

לעומתה וולמארט, שמובילה את דירוג 500 החברות הגדולות בעולם של Fortune עם הכנסה שנתית של 500 מיליארד דולר, נתפסת בעיני הציבור כקמעונאית מסורתית, בעלת רשת עצומה של חנויות סופרמרקט ענקיות בעיקר באיזורים הלא עירוניים של ארה"ב ו... זהו. על אף שהרווחים הרבעוניים ונתוני המכירות שלה כמעט תמיד כפולים מאלו של אמזון, שווי השוק שלה הוא כרבע משל יריבתה המקוונת. לא פלא, אם כן, שוולמארט עושה כל שביכולתה כדי להידמות למתחרתה הצעירה והרעננה, ובכך להוכיח שהיא עדיין רלוונטית וחדשנית.

חנות בלי קופות? גם אנחנו רוצים

בהיפוך התפקידים שנוצר, אמזון היא זו שיוצאת מהמרחב הווירטואלי ופותחת חנויות פיזיות, ואילו וולמארט מנסה להפוך את החנויות שלה לטכנולוגיות יותר, לצד הגברת נוכחותה במסחר האלקטרוני. 

כניסתה של אמזון לתחום החנויות הפיזיות מתבטא בשני מישורים: בשנה שעברה רכשה אמזון את רשת הסופרמרקטים הול פודס ב-13.2 מיליארד דולר, אך חשוב מכך - החברה פתחה בסיאטל חנות משלה, המכונה "אמזון גו". ייחודה של אמזון גו הוא שאין בה קופאים ואין צורך לעבור בקופות ביציאה מהחנות. במקום זאת, המבקרים סורקים את הטלפון שלהם בכניסה לחנות, במהלך הקנייה אמזון משתמשת במצלמות ובחיישנים כדי לנטר את המוצרים שהכניסו לעגלת הקניות, ובהתאם לכך היא מחייבת אותם בסכום הרכישה. אמזון אישרה כי בכוונתה לפתוח חנויות נוספות של אמזון גו בשיקגו ובסן פרנסיסקו, אך בינתיים לא ידוע המועד שבו זה יקרה.

וולמארט, משראתה כי טוב, מפתחת גם היא חנות ללא קופות ואף מכניסה עתה לכמה מסניפיה קופות לשירות עצמי ומסכים שיאפשרו להחזיר מוצרים. בנוסף, היא מנסה לבצע אוטומציה למשימות שונות בחנויות הקיימות שלה: כמעט בכל 4,700 סניפיה בארה"ב יש רובוטים שסופרים שטרות, מפקידים כספים ומחשבים את היקף הכסף המזומן הנדרש לכל חנות מדי יום. רובוטים אחרים אמורים לשמש את הרשת כדי לסרוק את המלאי במדפים ולאתר מוצרים שאזלו, כמו גם לכוון קונים ועובדים למיקום של מוצרים ספציפיים - שירות חשוב בהתחשב בגודל העצום של הסניפים ובכך שישנן חברות הייטק שמציעות סיורים מודרכים בוולמארט לעובדים שעשו רילוקיישן לארה"ב.

הבקשות לפטנטים שוולמארט הגישה מתמקדות אף הן בהנגשת השירות בחנות והפיכתה לטכנולוגית וממוכנת יותר. כך לדוגמה, אחת מהבקשות מתארת מערכת לזיהוי פנים שמטרתה לגלות לקוחות שפניהם מביעות אי שביעות רצון; פטנטים אחרים נוגעים לרחפנים שיסייעו לנווט בחנות, עגלות חכמות שמתקשרות עם המכשיר הנייד, הדמיית החנות באמצעות VR כדי לאפשר ללקוחות להסתובב בחנות ולבחור מוצרים מביתם ועוד. 

בנוסף, החברה השיקה גרסה נקייה ונוחה יותר של אתר הבית שלה, מהלך שהוכיח את עצמו בעת שהתפרסמו תוצאות הרבעון השני של 2018, כשוולמארט רשמה צמיחה של 40% במכירות המסחר האלקטרוני בארה"ב ביחס לשנה שקדמה לה. החברה אמרה כי בנוסף היא מצפה לעלייה שנתית של 40% במכירות. 

להאיץ את המשלוחים עוד ועוד

זירת המסחר האלקטרוני מאפשרת לוולמארט לפנות לקהלים חדשים. ב-2016 רכשה החברה את הסטארט-אפ Jet.com בסכום של שלושה מיליארד דולר, ובנוסף לשילוב הטכנולוגיה שלו באתר של וולמארט, החברה איפשרה להם להמשיך לפעול כאתר עצמאי. ג'ט.קום מציע טכנולוגיית תמחור שמציעה הנחות בהתאם לגודל ההזמנה - ככל שקונים מוסיפים יותר פריטים לעגלה, כך הם חוסכים יותר. יתרונו של ג'ט.קום, והסיבה לכך שוולמארט הייתה מעוניינת שימשיך כמותג עצמאי, היא שהוא פונה ללקוחות אורבניים מדור ה-y, שאינם הקהל הקבוע של וולמארט. לאחרונה הודיעה הרשת כי ג'ט תקים מחסן בניו יורק - עיר שהקמעונאית הגדולה אינה נוכחת בה - וכי ניתן יהיה להזמין דרכו מזון ומוצרים אחרים שיגיעו לבית הלקוח באותו יום או ביום למחרת (בדומה לשירותי משלוחים של אמזון).

גם אמזון פועלת בתחום משלוחי המזון, ומציעה ללקוחות מועדון אמזון פריים, אליו רשומים מעל מאה מיליון מנויים, לבצע הזמנה אונליין מהול פודס שתגיע בפרק זמן של עד שעתיים. וזו אינה האפשרות היחידה שהיא מציעה עבור משלוחי מצרכים ומזון. לכאורה נתונים אלו מאיימים על וולמארט, שמחצית מהכנסותיה מגיעות ממכירת מצרכים. לפי נתוני מורגן סטנלי, וולמארט מחזיקה ב-23% משוק המצרכים, ומכרה בשלושת החודשים האחרונים פי שתיים מצרכים מקרוגר, רשת הסופרים השנייה בגודלה בארה"ב. הול פודס משתרכת הרבה מאחור עם רק 2% מההוצאה על מצרכים. ובכל זאת, וולמארט מיהרה להשוות את ההימור והודיעה במרץ שגם היא תאפשר משלוחים של מצרכים בהזמנה אונליין ב-800 מסניפיה. עם זאת, ראוי להבחין כי על פי נתוני מורגן סטנלי, על אף ההשקעה הרבה, נכון להיום רק 2% מרכישות המצרכים מתבצעות אונליין: רוב הלקוחות עדיין מעדיפים לראות את המצרכים בעצמם לפני הקנייה. לקוחות רבים מעדיפים להגיע לסופר לאחר ההזמנה ולאסוף את המצרכים בעצמם, במקום לקבלם עד הבית. 

וולמארט עונה על צורך זה והחלה להציע שירות איסוף מצרכים עצמאי ב-1,800 חנויות בארה"ב. אמזון, כמובן, לא איחרה להגיב והצהירה החודש כי גם לקוחות הול פודס יוכלו לעשות זאת. אלא שוולמארט הולכת רחוק יותר: כחלק מהניסיון להראות חדשנות, וולמארט תבחן שירות משלוחים באריזונה בשיתוף פעולה עם חברת האחות של גוגל בתחום הרכב האוטונומי, ווימו. במסגרת הפיילוט, לקוחות של וולמארט יוכלו לנסוע אל הסופרמרקט ובחזרה ממנו במכונית ווימו כדי לאסוף מצרכים, ויזכו להנחה על הקנייה.

וולמארט מפעילה שירות רכישות מקוון נוסף, הפונה לפלח שוק הממוצב גבוה יותר. לפני מספר חודשים השיקה הרשת שירות קניות מקוון אישי בשם Jetblack, שמופעל באמצעות הודעות טקסט. השירות מאפשר ללקוחות לבקש המלצות ולשאול שאלות, כשקניינים מקצועיים ובוטים עונים בתוך 5-10 דקות, ממליצים ומסייעים ללקוחות למצוא את המוצר המתאים ביותר. מרגע שהלקוח בחר מוצר, הבוטים והקניינים ישלימו עבורו את הקנייה. המוצר יגיע לבית הלקוח בתוך יום, ללא דמי משלוח. בנוסף, לקוחות יכולים לצלם פריט מסוים שברצונם לקנות וג'טבלק ימצא וירכוש אותו עבורם. מחירו של השירות הוא 50 דולר לחודש. לשם השוואה, מנוי לשירות אמזון פריים שמבטיח משלוחים מהירים חינם עולה 119 דולר לשנה, אך במקרה זה על הלקוח לבצי את הקנייה בעצמו.

לוטשת עיניים גם לעולמות המדיה

וולמארט אינה מסתפקת בקמעונאות, ופותחת חזית עם אמזון גם בקטגוריות של מוצרים ושירותים שבהם אמזון מתמחה. אחד מהם הוא תחום קוראי הספרים האלקטרוניים, בו אמזון היא החלוצה עם מכשירי הקינדל. וולמארט סגרה השנה עסקה עם ענקית האי קומרס רקוטן היפנית כדי להיות המשווקת הבלעדית של הקורא האלקטרוני Kobo שמתחרה בקינדל, והאפליקציות שלו יהיו זמינות באתר וולמארט. השתיים ישתפו פעולה גם בשירות משלוחי מצרכים ביפן.

לפי דיווחים, וולמארט גם נכנסת לתחום הסטרימינג, ומתכננת להשיק שירות שיתחרה באמזון פריים, וישלב תוכן מקורי ותכנים קנויים. ייתכן אף שהחברה תציע מנוי חודשי במחיר נמוך משל אמזון. החברה מחזיקה כבר עתה ברשת תכנים בשם וודו (Vudu), שמתמקדת בתכנים לטלוויזיה חכמה וקונסולות משחקים כאקסבוקס, פלייסיטיישן 4 ועוד.

כחלק מהנסיון לשנות את אופיה ולהפוך לחדשנית יותר, וולמארט מפעילה שתי חממות הייטק. Store No. 8 בעמק הסיליקון יוצרת חברות ומשקיעה בסטארט-אפים. המייסדת השותפה של החממה, קייטי פיניגן, אמרה בעבר שהחממה מתמקדת בטכנולוגיות שלא יהפכו למיינסטרים ב-5-10 השנים הבאות. חממה נוספת של החברה נפתחה בפברואר השנה בעיר אוסטין בטקסס, ובה מתמקדים בטכנולוגיות שמטרתן להפוך את וולמארט ליעילה יותר, כמו למידת מכונה ועיבוד שפה טבעית. וולמארט היא גם משקיעה מרכזית בסטארט-אפ הלוגיסטיקה הסיני Dada-JD Daojia שלאחרונה גייס 500 מיליון דולר, ועוסק בטכנולוגיית משלוחים, שהסופרמרקטים של וולמארט בסין הם אחד הלקוחות המרכזיים שלו.

ואם זה לא מספיק, וולמארט כורתת בריתות עם אויבים משותפים לאמזון. בחודש שעבר הודיעו וולמארט ומיקרוסופט כי ישתפו ביניהן פעולה לחמש שנים: אם וולמארט היא המתחרה הגדולה ביותר של אמזון בתחום הקמעונאות, מיקרוסופט מתחרה בה בתחום מחשוב הענן - וחטיבת מחשוב הענן שלה, Azure, מחזיקה בנתח השוק השני בגודלו בתחום אחרי AWS. מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, אמר בראיון באופן גלוי כי היריבות המשותפת עם אמזון היא "לחלוטין בלב שיתוף-הפעולה". במסגרת זו, וולמארט תשתמש בשירותי הענן של מיקרוסופט, וגם בטכנולוגיית למידת המכונה ובשירותים נוספים של ענקית הטכנולוגיה. וולמארט ומיקרוסופט אף יחפשו דרכים חדשות להשתמש במאגר הדאטה של וולמארט על צרכנים ומוצרים, בסיוע מהנדסי מיקרוסופט. לפי וול סטריט ג'ורנל, השתיים שוקלות לפתח יחד מערכת חדשה שתשתף דאטה על מכירות מוצרים עם ספקים. לפני כן וולמארט פיתחה אופרציית מחשוב ענן משלה, בה היא משתמשת בין היתר כדי לנתח דאטה של מכירות ומוצרים שונים - תחום בו אמזון מתמחה.

זו לא הפעם הראשונה שוולמארט משתפת פעולה עם היריבות של אמזון. בקיץ שעבר היא רשמה את מוצריה בגוגל אקספרס, שירות קניות אונליין של גוגל שמאפשר רכישות באופן קולי, ומתחרה בעוזרת הקולית אלקסה של אמזון.

היריבות בין השתיים אינה מוגבלת לארה"ב. וולמארט רכשה ב-16 מיליארד דולר 77% מפליקפארט, ענקית מסחר אלקטרוני הודית שמהווה את המתחרה הגדולה ביותר של אמזון במדינה, והכריזה שתשקיע בחברה שני מיליארד דולר נוספים. לפי דיווחים, גם אמזון הגישה הצעה כדי להפוך למחזיקת מניות הרוב בחברה (60%) אך הובסה. בתגובה למהלך, אמזון השקיעה 386 מיליון דולר באופרציה שלה בהודו ו-500 מיליון דולר נוספים להרחבת עסקי המזון שלה בהודו.

ברכישת סטארט-אפ מפתח אחר אמזון הייתה זו שניצחה את וולמארט. הייתה זו חברת PillPack למכירת תרופות אונליין, שאמזון רכשה לאחרונה בסכום שהוערך במיליארד דולר. הרכישה של פילפאק תאפשר לאמזון להיכנס לשוק העצום של תרופות המרשם, ולבצע משלוחים של תרופות מרשם לבתי לקוחות ב-49 מדינות בארה"ב. לפי דיווחים, וולמארט הציעה 700 מיליון דולר כדי לרכוש את החברה, אך הרכישה התעכבה כיוון שוולמארט חששה מתגובת הרגולטורים. לאחר שאמזון הודיעה על הרכישה, בנוסף למניות חברות הפארמה שספגו פגיעה אנושה, גם וולמארט איבדה שלושה מיליארד דולר משוויה. 

וולמארט נגד אמזון, גם בישראל

התחרות בין וולמארט ואמזון, שתי רשתות הקמעונות הגדולות בעולם, נשענת על ניסיון למשוך אליהן צרכנים רבים ככל האפשר, ומדינה קטנה כמו ישראל אינה יעד אטרקטיבי מבחינה זו. השתיים אינן מחזיקות בפעילות קמעונאית בישראל, למרות הצעדים של אמזון מהחודשים האחרונים לקראת פתיחת פעילות במדינה, ולמרות הזמנה אישית לפתיחת פעילות בישראל, שקיבל בכיר בוולמארט מראש הממשלה בנימין נתניהו. מנגד, הצורך להיות אטרקטיביות, מגוונות, יעילות וזמינות, על מנת למשוך אליהן יותר לקוחות, דורש מהרשתות הללו להיות חדשניות וטכנולוגיות, ונראה שישראל היא יעד משמעותי עבורן בדרך להגשמת מטרות אלה: שתי החברות מחזיקות בנוכחות בישראל בתחום הטכנולוגיה, בין אם באופן ישיר ובין אם דרך נציגויות שונות.

אמזון מחזיקה בפעילות מחקר ופיתוח בחיפה, בתל אביב ובהרצליה, ומעסיקה מאות עובדים בישראל. מלבד פעילות פיתוח לשירותי הענן של אמזון, החברה מפעילה בישראל את הסניף המקומי של Lab126, מחלקת המחקר והפיתוח של החברה, שפעילותה נשמרת מתחת לרדאר באופן יחסי, ובה מפתחים מוצרים אלקטרוניים ויכולות AI. הצוות בישראל לוקח חלק בפיתוח מוצרים דוגמת הרמקול החכם של אמזון, אקו.

עד 2017, מרבית הפעילות של אמזון בישראל התבססה על מרכז הפיתוח שבנתה עם רכישת הסטארט-אפ הישראלי אנפורנה. בשנה האחרונה, אמזון שכרה משרדים במתחם שרונה בתל אביב ובמת"מ בחיפה - 25 אלף מ"ר ו-12 אלף מ"ר בהתאמה - שיחדיו יכולים להכיל למעלה מ-600 עובדים. אמזון החלה בהתרחבות של כוח האדם שלה בישראל עוד לפני השלמת המשרדים, והפכה בן לילה למתחרה משמעותית על כוח האדם בהייטק הישראלי.

וולמארט נוקטת אסטרטגיה שונה ומשקיעה מאמצים ניכרים באיתור חדשנות מבחוץ, גם בישראל. את מרבית פעילותה בתחום החדשנות וולמארט שומרת בסוד, אך ל"גלובס" נודע כי וולמארט מעורבת במספר פלטפורמות חדשנות בישראל: חממת Earthbound Technologies של יוניליוור, שמשמשת גם כמרכז חדשנות רשמי עבור וולמארט בישראל; מלבד זאת, וולמארט מעורבת כשותפה בתכנית The Bridge של קוקה קולה ובקבוצת הסייבר Team8, ומשאירה את מעורבותה מתחת לרדאר. בנוסף, היום פורסם כי סמנכ"ל אבטחת המידע בחברת הבת של וולמארט, Walmart Labs, המשתמשת כמחלקת הטכנולוגיה של החברה, הצטרף כיועץ בקרן YL Ventures בישראל.

לוולמארט יש פעילות לא פורמלית בישראל זה כתשע שנים, והיא בוחנת בקביעות שיתופי פעולה ואפיקי השקעה פוטנציאליים עם חברות ישראליות. לדברי מקורבים לחברה, היא יצרה שיתופי פעולה עם סטארט-אפים רבים, אך לרוב נמנעת מלפרסם על כך. אחת מהחברות הללו היא פלטפורמת הווידאו האינטראקטיבי "אקו" של יוני בלוך, שכפי שנחשף ב"גלובס" - וולמארט משתפת איתה פעולה כחלק מפיתוח פלטפורמת הווידאו שלה.

היבט נוסף הוא פיתוח מוצרים בשיתוף חממת פוד-טק מקומיות, כמו החממה של שטראוס, וכן שימוש בטכנולוגיות לייעול אתרי מסחר קמעונאיים, כמו זו של טוויגל הישראלית המספקת לוולמארט שירותי חיפוש מתקדמים. בנוסף, כפי שדווח ב"גלובס", משלחת של בכירים מוולמארט ביקרה בישראל ונפגשה עם סטארט-אפים בתחום הסייבר בחודש אפריל. את המשלחת אירח היועץ האסטרטגי אוהד פינקלשטיין. בנוסף, משלחת של וולמארט הגיעה לביקור בישראל במהלך שבוע הסייבר שנערך ביוני.