הלוואות חברתיות: מנישה למיינסטרים

ההסדרה של רשות שוק הון מנגישה הלוואות P2P ויוצרת תעשייה חדשה

הלוואה חברתית / אילוסטרציה: Shutterstock
הלוואה חברתית / אילוסטרציה: Shutterstock

החלטה זניחה יחסית, שקיבלה באחרונה רשות שוק ההון, יכולה להיות סנונית ראשונה לשינוי היסטורי במודל העסקי וביחסי הגומלין בין המערכת הבנקאית ונותני האשראי לבין פלטפורמות ה-P2P (הלוואות חברתיות). רשות שוק ההון החליטה לאפשר למתווכים בהלוואות חברתיות להיות גם ה"מלווים", ולהשקיע כספי נוסטרו תוך קביעת מגבלות המבטיחות שוויון בין המלווים השונים במערכת וצמצום ניגודי-העניינים. מהלך, שהוא צעד חשוב ומשמעותי, שיהפוך את תחום ה-P2P - פלטפורמה להלוואות בין אנשים - מנישה למיינסטרים.

אחת המגבלות החשובות בטיוטת החוזר החדשה היא, שמימון הלוואה מכספי הנוסטרו ייעשה אוטומטית כדי למנוע אפשרות להעדפת כספי המפעיל (נוסטרו) על כספי השקעות המלווים (הקהל הרחב). נושא האוטומציה הוא מרכיב חשוב כדי למנוע ניגודי-עניינים בכך שהמערכת פועלת באופן אובייקטיבי כמשקיע הנחות ביותר, ותמיד תעדיף את קהל המלווים על פני כספי הנוסטרו. זו דרך להבטיח את הצלחת המהלך שתאפשר פתרונות ומוצרים איכותיים יותר למשקיעים (מלווים) תוך העמקת האמון בפלטפורמות טכנולוגיות כמחוללי תחרות אמיתיים.

בנוסף, נקבעה הגבלה פרטנית - מפעיל יוכל לממן מכספיו עד 50% מהלוואה מסוימת. וכן הגבלה כוללת - סך הכספים שמפעיל פלטפורמה רשאי להעמיד בפלטפורמה שהוא מפעיל לא יעלה על 30% מסך יתרת האשראי. מגבלה זו תקפה רק לשלוש שנים מתחילת התוקף של חוזר הרשות. לאחר מכן השיעור יורד דרמטית ל-5% מסך יתרת האשראי.

הרקע למהלך נוצר בעקבות החשש כי היות שמדובר בתחום פעילות חדש, ייתכנו מצבים שבהם הביקוש להלוואות מצד הלווים גובר על היצע הכספים של המלווים, דבר שיקשה על המערכות לתפקד ביעילות. בנוסף, הרצון לפיזור סכום ההלוואה בין מלווים רבים, כדי לצמצם סיכונים למלווה בודד, עלול ליצור קושי למערכות לספק מענה מהיר לצורכי הלווים באשראי. לפיכך, קבעו ברשות שוק ההון כללים שיאפשרו מצד אחד את השקעת כספי הנוסטרו, ומצד אחר לצמצם את ניגוד העניינים המובנה. החוזר נבנה כך שניתן יהיה להבטיח שכספי מלווים חדשים יושקעו במהירות בהלוואות, וכן לאפשר הנזלה מהירה של הכספים.

החוזר שיתפרסם בקרוב יהווה צעד חשוב בניסיון להפוך את פלטפורמות ההלוואות הישירות לשחקן משמעותי. לפי הערכות, היקף ההלוואות שהעניקו הפלטפורמות עד כה הוא כמיליארד שקל מתוך שוק אשראי צרכני המוערך ב-150 מיליארד שקל.

מעבר לכך שהחוזר מתיר חסמים חשובים, זהו צעד שמהווה הבעת אמון והכרה בחשיבות פלטפורמות ה- P2P בישראל, כשוק משמעותי לתחרות הן בצד ההשקעות האלטרנטיביות והן במתן פתרונות אשראי לפרטיים ולעסקים קטנים. עכשיו, כשהכירה המדינה בחשיבות הפלטפורמות, אסור שתראה בכך עידוד חד-פעמי. מקבלי ההחלטות צריכים להפנים כי מדובר בפריצת-דרך לבניית תעשייה שלמה, שיש לסלול בעמל רב. הצעדים הבאים יהיו הכרה בפלטפורמות לטובת השקעות מוכרות/פטורות ממס לפנסיה. וסביר שנושא זה יעלה בקדנציה החדשה ברשות.

תחום פלטפורמת ההלוואות החברתיות פועל במודלים שונים, אבל המשותף לכולם והמאפיין המרכזי הוא, שפעילותם מחברת בין אנשים, לווה ומלווה באופן שוויוני יחסית, ומהווה תחליף למערכת בנקאית. זוהי מהפכה שמשנה את כללי המשחק, כאשר כל אדם, יוכל לקבל תנאים פיננסיים (רווחים מכובדים על החסכונות, ריביות הגונות על הלוואות ועוד), כמו האנשים החזקים והמקושרים במשק. תפיסה, שמביאה עימה יתרונות רבים מבחינה כלכלית-חברתית, והשפעתה ניכרת על רבדים רבים בתעשייה ובחברה.

בראשונה, זה שנים נוצרה כאן הזדמנות אמיתית לממשלה לייצר תעשייה חדשה של השקעות חברתיות. כשכל אדם יוכל לקבל תנאים פיננסיים שווים - זהו מסר עוצמתי. הכסף שעובר בין צרכן לצרכן מתגלגל ללא סוף, מתגמל את כל השותפים - ומכאן שהצלחה רודפת הצלחה.

■ הכותב הוא מייסד טריא, פלטפורמה להלוואות P2P