שופרסל מבקשת להשתחרר מהגבלות המיזוג עם שקם

להסכם המיזוג שהתרחש ב-1997 יש סעיפים הנוגעים למחירונים ולניגודי עניינים • גם היחסים עם הספקים מעוגנים בהסכמים ששופרסל מבקשת לבחון מחדש

מאוריסיו ביאור יו"ר שופרסל / צילום: סיון פרג
מאוריסיו ביאור יו"ר שופרסל / צילום: סיון פרג

בימים אלה נבחנת ברשות הגבלים עסקיים בקשתה של חברת שופרסל לבטל את התנאים המגבילים שהוטלו עליה במסגרת החלטה שניתנה בשנת 1997 בעת המיזוג עם רשת המזון של חברת שקם.

ל"גלובס" נודע כי בשופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל בניהולו של איציק אברכהן, החלו לבחון הסכמים ישנים שמגבילים או משפיעים על פעילותה באופנים שונים, ובתוך כך ביקשה הרשת לבחון גם את ההסכם המדובר.

רשות הגבלים עסקיים התנתה את עסקת המיזוג, בין היתר, בכך שמחירון המוצרים האפקטיבי, בחנויות שקם המועברות לשופרסל ביישובים מסוימים ובהם אשדוד, ערד, בת ים, וחצור הגלילית, לא יעלה על המחירון האפקטיבי הנמוך ביותר הנהוג באותה עת בחנות שופרסל אחרת, מקבילה מסוגה. הגבלה נוספת עוסקת בניגודי עניינים, ומציבה מגבלות בקשר להחזקות קבוצת אי.די.בי דאז ברשת קו-אופ צפון היפרשוק. שני סעיפים נוספים עוסקים במערכת היחסים מול ספקי הרשת. הסעיפים קובעים כי שופרסל לא תנצל מעמדה לרעה ביחסיה עם הספקים, ותאפשר הליך של בוררות מוסכמת במידה ויתעורר סכסוך בינה לבין ספק.

מדובר על ימים בהם מפת הקמעונאות נראתה אחרת לחלוטין, אז שופרסל התחרתה ברשתות קו-אופ הריבוע הכחול, קו-אופ צפון היפרשוק וגרינברג, כמו גם עם אלפי חנויות מכולת, מינימרקטים ושווקים פתוחים. 

נזכיר כי בחינת ההסכמים הישנים בשופרסל נערכת על רקע מינוי יו"ר חדש לחברה - מאוריסיו ביאור. מינוי זה התרחש לאחר שהחברה עלתה לכותרות בעקבות המהלך שהוביל אדוארדו אלשטיין, להדחת היו"ר הקודם, ישראל ברמן, שלבסוף הביאה להתפטרותו מהתפקיד. המהלך של אלשטיין להדחת היו"ר נעשה זמן קצר לאחר שחברת דסק"ש שבשליטתו מכרה כ-16.5% ממניות הרשת תמורת כ-850 מיליון שקל וחדלה להיות בעלת השליטה בשופרסל.