יגרום להתייקרויות בסופר? ניר ברקת מבטל את חובת סימון המחירים

המהלך יביא לכך שרשתות המזון הגדולות יוכלו להציג את מחירי המוצרים שעל המדפים באמצעות צג דיגיטלי, במקום מדבקות המחיר שעל המוצרים • המתנגדים חוששים שהדבר יגרום לעליות מחירים תכופות ולכך שיהיה יותר קשה להשוות את מחירי המוצרים לאורך הקנייה ובבית

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ביום חמישי תסתיים התקופה בת השבועיים במסגרתה הציבור יכול לשלוח התייחסות לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, בדבר התוכנית לבטל את חובת סימון המחירים על גבי המוצרים בסופרמרקט, ומעבר לצגים דיגיטליים. במסגרת זאת, רשתות המזון הגדולות יוכלו להציג את מחירי המוצרים שעל המדפים באמצעות צג דיגיטלי, במקום להדביק מדבקות מחיר על כל מוצר ומוצר - החובה הקיימת כיום. 

מנכ"ל חברת השילוח UPS: "להיות תלוי במלט מטורקיה זה איום אסטרטגי"
ההכנות לחגים התחילו מוקדם: רוב ענפי הצריכה רושמים עלייה בהכנסות

מדובר בשינוי עליו מדובר כבר שנים, ושזוכה כמובן לתמיכת הרשתות, אולם המתנגדים טוענים כי לא רק שהצרכן ייפגע מכיוון שתילקח ממנו האפשרות להשוות מחירי מוצרים לאורך הקנייה ובבית, אלא הפרידה ממדבקות המחיר תהווה גם קטליזטור להעלאות מחירים. ברשות להגנת הצרכן מציינים כי במסגרת רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", גם האפשרות הדיגיטלית תעמוד לצד הצגת המחירים הקיימת כיום. 

בכנס שנערך אתמול (ב') על-ידי איגוד לשכות המסחר, בחסות משרד הכלכלה התעשייה, אמר שר הכלכלה ניר ברקת בשיחה עם שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר, כי "ביקשתי מהממונה על הגנת הצרכן לבדוק כיצד מאמצים דברים טובים מאירופה ומארה"ב. שיטות טובות שמיטיבות עם הצרכן. אתה מסתכל על המחשוב בארה"ב, ואין פער בין המדבקה מלפני חודשיים לבין המחיר בקופה. עשינו על כך עבודת מטה כדי לראות איך מאמצים שיטות מודרניות בקמעונאות ובמסחר בכלל. שמעתי תאוריות שמפחידות את הציבור. מגיע לצרכן הישראלי להיכנס לחנות ולחוות כמו באירופה ובאמריקה איך עומדים מוצרים על המדפים". 

חשש מכך שהמחיר ישתנה מדי יום

חובת הצגת המחירים קיימת משנת 1998, וברשות מסבירים את הצורך במעבר לצגים דיגיטליים בהתפתחויות טכנולוגיות, כשישראל היא אחת המדינות הבודדות בה עדיין קיימת חובה להדבקת המחירים על גבי כל מוצר. עיקר הטענות נגד השיטה נוגע לכוח-האדם שעל הרשתות להקדיש לצורך כך, בעיקר בתקופה בה כוח-האדם הוא אחת המצוקות הגדולות בענף. 

כאמור, המתנגדים למהלך חוששים כי מעבר לצגים דיגיטליים יאפשר מצב בו המחיר יוכל להשתנות מדי יום, ואף כמה פעמים ביום, בעיקר כלפי מעלה. ברשתות טוענים כי ניתן למנוע מצב כזה, וברשות להגנת הצרכן מתארים בעיקר את היתרונות, ביניהם דיוק במחירים והיעדר הבדלי מחיר בין המוצר על המדף למחירו בקופה, חיסכון בעלויות תפעוליות והיבטים של איכות הסביבה.

מה האלטרנטיבות למדבקות? כאמור צגים דיגיטליים, עגלות עם סורק שיאפשר בדיקת מחיר או סורקים ניידים איתם יסתובבו הצרכנים. העתיד אולי כבר כאן, אבל לא כל צרכן רוצה, יודע או יכול להסתובב עם סורק נייד - בין אם מדובר בהורה שמגיע עם ילדים קטנים או קשיש שנעזר בהליכון. ובכל מקרה, לצד ההתחשבות בבעיות כוח-האדם של הרשתות ובחיסכון בתפעול, כדאי שיימצא פתרון גם לפיקוח על המחיר, שלא ישתנה בדקות שבין הרגע שראינו מוצר על המדף ועד שהגענו עמו לקופה.