טיול | מצפון לדרום: אתרי הפריחה שמתאימים לטיול בסתיו

סימנים של סתיו: גשמים ראשונים, מחשיך מוקדם והחצבים מרימים ראש • כמה אתרי פריחה מוצלחים במיוחד, מצפון לדרום

הימים עודם לוהטים, אך הלילות מתארכים וגם הולכים ונעשים קרירים יותר. יש עוד זמן עד בוא הסתיו, אך סימניו הראשונים כבר בפתח - שרביטי הפריחה של החצבים מגיחים מתוך הקרקע ומתנשאים מעלה. אלמלא היו עושים זאת, חוצבים את דרכם אנכית דרך הסלעים והרגבים היבשים אל עבר האור, הם לא היו נקראים חצבים.

החצב הוא צמח בעל בצל רב-שנתי ממשפחת השושניים. הודות להיווצרות בצלי בת ליד בצל האם הוא מופיע בקבוצות גדולות, שמונות לעיתים עשרות צמחים. בחודשי החורף ניכרת שושנת עליו הגדולים בצבע ירוק תכלכל, אך היא עולה וצומחת רק לאחר שהפרח כבר נובל. באותם חודשים נוצרת התפרחת בתוך הבצל, אך היא נשארת חבויה בו.

פריחה/ צילום:יותם יעקובסון

באביב נובלים העלים ולקראת סוף אוגוסט בואכם ספטמבר, פורץ שרביט התפרחת מהקרקע, מתארך ומגיע לגובה של יותר ממטר וחצי. בראש עמוד התפרחת אשבול פרחים לבנים. פתיחת הפרחים נעשית מתחתית התפרחת כלפי הקודקוד. בכל יום נפתחת קבוצת פרחים אחרת הכוללת כמה דורים (מעגל עלים) של פרחים.

לחצב, כמו ליתר פרחי הסתיו, יש התאמה מיוחדת לתנאי הסביבה ורווח גדול בצדה - צמחי הסתיו אוגרים את מי הגשם ואת חומרי המזון בבצל החבוי בקרקע ומשתמשים בהם בעונה שבה מאביקים מעטים. מכיוון שבעונה זו אין כמעט פרחים, התחרות על המאביקים השונים כמעט ואינה קיימת. עלי הכותרת של החצב מפרישים ריח מיוחד המושך גם זבובים, המאביק הנפוץ בתקופה זו של השנה. מסיבה זו אין הם מצטיינים בריח טוב במיוחד.

בעבר השתמשו בחצב לצורכי חיזוי גשם. מקובל היה כי אם פריחתו מוקדמת, בראשית חודש אוגוסט, או אם יש שפע של פריחה, זהו סימן לשנה גשומה העתידה לבוא, אך אם הפריחה מאוחרת, או חלילה יש מעט פריחה, סימן בדוק הוא שתהיה שנת בצורת. ומה צופן בחובו החורף הקרוב? - צריך לצאת לשדות ולבדוק.\

פריחה/ צילום:יותם יעקובסון

רמת הגולן | בזוויתן, בג'ילבון ובקצרין

אחד האזורים שמתהדרים בריכוזי חצבים הוא הגולן. את החצבים ניתן לפגוש בין שרידי הכפר העתיק דבורה, הסמוך למפל ג'ילבון. הגעה מצומת בית המכס: נוסעים לעבר עין זיוון בכביש 91. כקילומטר אחרי צומת נשוט פונים שמאלה לנחל ג'ילבון ועוקבים אחר סימון השבילים האדום עד לחניון. מכאן ממשיך שביל רגלי מסומן אדום אל ערוץ הנחל. מעברו האחר פונה שביל מסומן כחול שמאלה, לחורבת דבורה. אורך המסלול כשני קילומטרים.

בשולי העיירה קצרין, נסללה טיילת נעימה ונוחה, צופה אל הנוף. בעונה זו מתהדרת הטיילת בפריחת החצבים. עם קצת מזל אפשר לפגוש כאן שפני סלע וגם יעלים שבורחים מדי פעם מפינת החי של קצרין. ראשיתה של הטיילת בשביל המתחיל מאחורי בית ספר שדה גולן. סופה בסמוך לכפר הסטודנטים (לפרטים נוספים: תיירות גולן www.tour.golan.org.il, טל' 04-6962885).

ריכוז נאה של חצבים אפשר לפגוש גם לאורך גדותיו של נחל זוויתן העליון. כשיוצאים מקצרין דרומה, בכביש מס' 9088, חולפים עד מהרה על פני ערוץ הזוויתן. מכאן ניתן לצאת רגלית, לאורכו של שביל מסומן אדום החולף בין השרביטים הלבנים. כמה הולכים? כמה שרוצים.

גליל תחתון | בתל יודפת ובהר השאבי

ממורדותיו הדרומיים של הר השאבי, החולש על חוות הגבינות "חלב עם הרוח" (www.goatswiththewind.com), מתנשאים בעונה מאות שרביטי חצבים. לפי האגדה המקומית הם מסמלים את נפשות הלוחמים שקיפחו חייהם בקרב קשה שנערך כאן. כדי להגיע לתל יש לנסוע מצומת אבליים מזרחה בכביש 781 עד סופו. בצומת ה-T פונים שמאלה בכביש 784 ובצומת יודפת ימינה בכביש 7955. כמה קילומטרים אחרי, ישנה פנייה משולטת ימינה, לחווה.

גם תל יודפת הסמוך מתהדר בפריחת חצבים מרשימה. דרך רכב שסימונה כחול יוצאת מהכניסה ליישוב דרומה במעלה לעבר התל. המקום מציע תצפיות יפות על הסביבה ובנוסף, מאפשר להתחקות אחר האירועים שהתרחשו כאן במהלך המרד הגדול ואחר דמותו של יוסף בן מתיתיהו, ההיסטוריון החשוב מימי בית שני שהיה מפקד המרד הגדול בגליל, שכאן היה מבצרו עד לנפילתו בשבי רומאים.

מישור החוף | בפולג ובמעגן מיכאל

ממש בכניסה לבית ספר שדה מעגן מיכאל ישנו בית קברות ערבי ישן, שבין מצבותיו צומחים אלף ואחד נרות נשמה לבנים ותמירים. כדי להגיע, נוסעים בכביש החוף הישן עד מחלף מעגן מיכאל ונוסעים לעבר המשק. ממש לפני שער הקיבוץ פונים שמאלה בכביש צר, לעבר בית ספר שדה מעגן מיכאל. ישנן כמה אפשרויות טיול בסביבה. בעונת הסתיו, שהיא גם עונת נדידת הציפורים, מומלץ לבקר בבריכות מעגן מיכאל ובגן הלאומי נחל תנינים הסמוך כמו גם בחופו של ג'סר א-זרקא. כדאי להצטייד במשקפת.

חצבים פורחים גם בשמורת אירוס הארגמן בנתניה. אומנם אין בה ריכוזים עצומים של חצבים, אך כמות גדולה של פרחים פזורה בשטח. אם כבר הגעתם, תוכלו לצאת במסלול הליכה קליל, שגם לאורכו פריחת חצבים, מעברו האחר של כביש 2, בואך פארק ואגם יקום.

כדי להגיע, נוסעים בכביש החוף עד מחלף נתניה דרום. פונים ממנו אל תוך נתניה. בפנייה הראשית הראשונה פונים שמאלה ונוסעים עד לירידה ימינה לחוף הים. מחנים את הרכב ויוצאים רגלית אל הגבעות שמעברו הדרומי של נחל פולג (המורדות הצפוניים של מכון וינגייט).

ירושלים | סמוך לסינמטק

על המורדות הדרומיים של הר ציון, בואך גיא בן הינום, פורחים מדי סתיו מאות חצבים. המראה מרשים במיוחד, משום שהם צומחים במאונך מתוך המדרון התלול. מומלץ לחנות בסמוך לסינמטק ירושלים, או באחד החניונים בהר ציון. משם - לרדת במורד הגיא לעבר צוקי הטיפוס (סביר שכל מי שיחלוף שם יידע להסביר היכן הם). את הסיור במקום ניתן לשלב עם סיור בגיא בן הינום, בתצפית על בריכת הסולטן, בגיחה אל משכנות שאננים - השכונה העברית הראשונה מחוץ לחומות, או אל אתרי הר ציון - כנסיית הדורמיציון, שער ציון, קבר דוד והתצפית שעל גגו.

שפלת יהודה | דרומית לראש העין

בסמוך למוזולאום מזור (אחד המבנים הרומיים השלמים ביותר בישראל), הסמוך לעיר החרדית אלעד, דרומית לראש העין, ישנו מקבץ יפה של חצבים. כדי להגיע אליו, יש לנסוע בכביש 444 ולפנות ממנו בכביש הדרומי לאלעד. האתר נמצא ממש לצד הדרך.

החורבה במוזוליאום מזור/ צילום:יותם יעקובסון

נגב | חובקים את ערד

מעלה עקרבים עצמו סגור לתנועה, אולם ממש בראשו, לצד הכביש, ישנו ריכוז גדול של חצבים. כדי להגיע אליו, ממשיכים מדימונה מזרחה בכביש 25. בצומת רותם פונים ימינה בכביש 206, לעבר המכתש הגדול. כעבור כמה קילומטרים פונים שמאלה לעבר מעלה עקרבים. הדרך המשובשת נמשכת כמה קילומטרים עד לראש המעלה, שממנו נשקפים נופים מרשימים על הערבה, הר ההר ומפעלי צין. מקבץ יפה של חצבים נמצא בהר צרור, כמה קילומטרים מזרחית לשדה בוקר, אלא שההגעה אליו היא רגלית בלבד (מומלץ להיעזר במפת סימון שבילים של הנגב התיכון).

שביל חצבים יפה שאורכו כ-2 קילומטרים חובק את דרומה של ערד. לאורכו של השביל פורחים מאות חצבים ונשקפים ממנו נופי מדבר יפים. את הקמת השביל יזמה עמותת התיירות של ערד, בעידוד העירייה. השביל מתחיל בקצהו של רחוב נוף. במעבר דרמטי נפרדים מהשטח הבנוי ויוצאים אל המדבר. נופי המדבר הרחבים נשקפים במורד השלוחה ומעבר. כעבור זמן קצר מורה סימון שבילים ירוק ימינה. השביל חוצה את השלוחה בתוואי מפולס ומקשר בין השביל השחור לשביל מקביל לו, הנמשך לאורך נחל טוביה שצבעו כחול. בדרך כלל מועד פריחתם של החצבים באזור ערד הוא המחצית השנייה של ספטמבר וראשית אוקטובר, מאוחר יותר מזמן פריחתם במקומות אחרים בארץ, אך השנה הם הקדימו לפרוח.

הגעה מצומת ערד: נוסעים אל תוך העיר ברחוב חברון. בכיכר השנייה פונים ימינה לרחוב אלעזר בן יאיר (ההופך לרחוב מואב). כעבור כ-2.5 ק"מ מגיעים אל פנייה ימינה לרחוב נוף. נוסעים עד סופו. הקפצת רכבים לנקודת הסיום: נוסעים ברחוב נוף, פונים שמאלה ברחוב מגדל ושמאלה ברחוב אחווה. כעבור חצי קילומטר, בסוף הירידה, חונים במפרץ החניה עם שילוט המורה לנחל טביה.

פסטיבל מוזות בשוהם

מפגשים מסקרנים, שיתופי פעולה לא שגרתיים והופעות אמנים: עינת שרוף מארחת את הזמרת שיפטה, הראל סקעת והאולטראס מחממים את טיפקס. איש החינוך הרב שי פירון במפגש עם הזמר ארז לב ארי על תרבות, חינוך ויהדות ועוד. עוד בפסטיבל: הצגות ילדים, חדרי בריחה, מיצג אמנותי חי של קבוצת תו, מופע של רקדני סווינג, מתחמי יצירה ופעילות בכניסה חופשית ועוד. גן החבל, שוהם, 26-27.9, מ-18:00