מוטי כהן, ליעם ישראל ועוז פיינר מואשמים בתרמית בניירות ערך

לפי כתב האישום, הכלכלן מוטי כהן וחברו הקרוב ליעם ישראל התקשרו בשנים 2013-2015 בהסכמי ניהול תיקים מול כ-80 משקיעים שונים, ניהלו את תיקיהם ללא רישיון ניהול תיקים והציגו מצגי-שווא למשקיעים, שכללו בין היתר הבטחות לשיעורי תשואה חריגים של מאות אלפי שקלים או עשרות אחוזים בשנה

קבלת דבר במרמה / איור: יזהר כהן
קבלת דבר במרמה / איור: יזהר כהן

הכלכלן מוטי כהן וחברו הקרוב ליעם ישראל התקשרו בשנים 2013-2015 בהסכמי ניהול תיקים מול כ-80 משקיעים שונים וניהלו את תיקיהם ללא רישיון ניהול תיקים; במהלך גיוס הלקוחות, הציגו השניים מצגי-שווא למשקיעים, שכללו בין היתר הבטחות לשיעורי תשואה חריגים של מאות אלפי שקלים או עשרות אחוזים בשנה; בפועל, במהלך ניהול התיקים של המשקיעים, שלחו מוטי כהן וליעם ישראל את ידם בכ-3 מיליון שקל מכספי מרבית הלקוחות, תוך שביצעו כ-2,400 עסקאות עצמיות ומתואמות בין חשבון שבשליטת החשודים לבין חשבונות הלקוחות - כך נטען בכתב אישום חדש שהגישה היום (ה') מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לבית משפט המחוזי בתל-אביב נגד מוטי כהן, ליעם ישראל ועוז פיינר.

כתב האישום מייחס למוטי כהן וליעם ישראל עבירות של תרמית בניירות ערך, גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה, עבירות מס הכנסה, עבירות איסור הלבנת הון ועבירות על-פי פקודת פשיטת רגל. לישראל מיוחסות עבירות של הצעת שוחד וניסיון לשידול בשוחד של פקיד בנק.

על-פי עובדות כתב האישום, לאחר שגייסו כ-80 משקיעים שונים, ניהלו את תיקיהם ללא רישיון ניהול תיקים וגזלו כ-3 מיליון שקל מכספי מרבית הלקוחות, פעלו כהן וישראל על-מנת להסתיר את ההפסדים שנגרמו בחשבונות הלקוחות, באופן שביצעו אלפי עסקאות עצמיות ומתואמות נוספות בין חשבונות המשקיעים השונים ויצרו רווחים זמניים למשקיעים שהפסידו את כספם על חשבונם של משקיעים אחרים.

לפי כתב האישום, השניים השתמשו בין היתר גם בחשבונו של עוז פיינר לשם הסתרת מקורם של הרווחים האסורים. במסגרת זו יצרו רווחים תרמיתיים לחשבונו של פיינר והורו לו על העברתם לידיהם במזומן או בהעברות בנקאיות, תוך שהשאירו בידיו עמלה.

עוד על-פי כתב האישום, כהן וישראל לא דיווחו למס הכנסה על רווחיהם התרמיתיים מהפעילות העסקית התרמיתית. בנוסף, ליעם ישראל, שהיה פושט רגל בתקופה הרלוונטית, הסתיר מהמנהל המיוחד את רווחיו התרמיתיים וכן את שותפותו עם כהן בחברות שבאמצעותן פעלו.

כתב האישום הוגש על-ידי עו"ד עידן שוורץ ועו"ד ניר סרי מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ונחקר על-ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך, בסיוע של מחלקת חקירות מס הכנסה מחוז ירושלים ומחלקת חקירות של הכונס הרשמי.

■ גילוי נאות: מוטי כהן, ליעם ישראל ועוז פיינר הם בגדר נאשמים בלבד, לא הורשעו בעבירה פלילית, ועל כן זכאים ליהנות מחזקת החפות. מדובר בשלב ביניים בהליך הפלילי, שלב הגשת כתב האישום בתום החקירה ואיסוף הראיות, ולאחר שהפרקליטות החליטה כי יש מקום להגשת האישומים. השלב הבא בהליך הנו שמיעת טענות התביעה והגשת הראיות לביהמ"ש, ובהמשך שמיעת טענות ההגנה של הנאשמים והראיות מטעמם. ההליך המשפטי האמור טרם החל, טרם הוכחה אשמתם של מי מהנאשמים, ובית המשפט טרם הכריע את דינם. כל הנאשמים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.