ילן: "הפד צריך לאפשר לשגשוג להימשך מבלי להעלות ריבית"

יו"רית הפדרל ריזרב לשעבר דחקה בבנק המרכזי לאמץ גישה של ריבית נמוכה לאורך זמן כדי לאפשר לפריחה הכלכלית לפצות על תקופות משבר

ג'נט ילן / צילום: רויטרס Yuri Gripas
ג'נט ילן / צילום: רויטרס Yuri Gripas

הפדרל ריזרב צריך להיות מחויב לתת לשגשוג כלכלי להימשך זמן רב מספיק כדי לפצות לחלוטין על התמוטטויות כגון המיתון הגדול ב-2007 עד 2009, כך אמרה היום (ו') יו"רית הפד לשעבר, ג'נט ילן, תוך שהיא דוחקת בבנק המרכזי לאמץ לעצמו את הסיסמה "נמוך יותר לזמן ארוך יותר", עבור שיעורי הריבית, אחרי נסיגות רציניות במצב הכלכלה. 

גישתה של ילן, שבאה בעקבות תלונות מצד ממשל טראמפ בנוגע להעלאות הריבית של הפד, יכולות לרמז על עמדה של מדיניות מוניטרית רופפת יותר, על רקע חששות בקרב בכירי הפד בנוגע ללחץ על שוקי העבודה וסכנות גדולות יותר ליציבות הפיננסית, לאחר עשור של שיעורי ריבית נמוכים.

אין לדחוק את החששות הללו הצידה, אמרה ילן, במסגרת ההתבטאות המקיפה ביותר שלה על המדיניות המוניטרית מאז שעזבה את הפד מוקדם יותר השנה.

היא פירטה בנוגע לאופן שבו צריך הבנק המרכזי להיערך למצב שבו יהיה צורך לחתוך את הריבית לשיעור אפסי פעם נוספת, ולא ניתן יהיה להורידה יותר, ואמרה כי הפד צריך להבטיח עתה כי ישמור את שיעורי הריבית נמוכים זמן רב מספיק כדי לאפשר להתחממות הכלכלה לפצות על זמן אבוד. 

"באמצעות שמירה על שיעורי הריבית נמוכים בצורה יוצאת דופן לאחר שהגבול התחתון של אפס כבר אינו מהווה מגבלה, הגישה של נמוך יותר לזמן רב יותר מבטיחה למעשה לאפשר לכלכלה לשגשג", אמרה ילן בכנס של מכון ברוקינגס.