ליברמן למשרד האוצר: "תפסיקו לבלבל את המוח"

שר הביטחון זעם על הביקורת שנוגעת לתקציב הביטחון: "בפועל, מערכת הביטחון לא קיבלה שקל אחד - להפך. בקיצור, במקום מיליארדים - פרולה פרולה" • גורם באוצר בתגובה: "תקציב הביטחון מעולם לא היה כל-כך גבוה. אנו מציעים לשר הביטחון להתעדכן מהרמטכ"ל"

שר הביטחון אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר
שר הביטחון אביגדור ליברמן / צילום: איל יצהר

"הוויכוח על תקציב צה"ל הוא ויכוח סרק של אנשים שלא מבינים לא בביטחון ולא בכלכלה: כל גרוש שמגיע למערכת הביטחון, זו לא הוצאה - אלא השקעה שהניבה בשנה האחרונה יצוא של 9.2 מיליארד דולר. פנייתי לראשי האוצר: תפסיקו לבלבל את המוח. תפסיקו להוציא את הכסף ותשקיעו אותו בביטחון של אזרחי ישראל", צייץ הבוקר (ה') שר הביטחון, אביגדור ליברמן בהתייחס לדיווחים מהשבועות האחרונים אודות תכניות הקשורות להעצמת היכולות הצבאיות של ישראל במהלך השנים הבאות שהיקפן הכולל נאמד בעשרות מיליארדי שקלים.

לדברי ליברמן "נזרקו לאוויר הרבה סיסמאות והרבה מספרים, עשרות מיליארדים בתקשורת ובכותרות הראשיות של העיתונים אך בפועל, מערכת הביטחון לא קיבלה שקל אחד - להפך. בקיצור, במקום מיליארדים - פרולה פרולה".

בכלל תכניות אלה, תכניות שבין השאר ניסה לקדם שר האוצר, משה כחלון לתקצוב עיבוי מערך ההגנה האווירית של צה"ל מפני איומי טילים ורקטות; תכניות למיגון הצפון מפני רעידות אדמה וטילים ולצדן- עדכון תפיסת הביטחון לשנת 2030 בידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו גפי שהוצגה בשבועות האחרונים לחברי הקבינט המדיני-ביטחוני. רוב התכנית של נתניהו מסווגת, ובמרכזה הקצאת תקציבים נוספים במהלך השנים הקרובות לביטחון. על פי התכנית, תקציב הביטחון יגדל במיליארדי שקלים, באופן שיהווה עד 6% מהתל"ג של ישראל.

הציוץ של ליברמן מהבוקר בא על רקע שורה של התבטאויות וכותרות ענק אודות תכניות שמבטיחות תוספות תקציביות למערכת הביטחון. עם זאת, בשבועות האחרונים הבהירו גורמים ביטחוניים כי עד כה לא סוכם על הזרמות חדשות של כספים לביטחון, כך שגם הדרישה הישנה של ליברמן ממשרד האוצר, להזרים למשרדו סכום של 8.3 מיליארד שקל - טרם מולאה. מדובר בדרישה שבאה על רקע הוצאות שעשתה בשנתיים האחרונות מערכת הביטחון באופן שהוביל לכך שתר"ש גדעון המבוסס על ההסכם שעליו חתמו שר האוצר, כחלון ושר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון - נפרץ, ומערכת הביטחון לא מקבלת על כך שיפוי מהאוצר.

בתערוכה "צה"ל שלנו" המציינת 70 שנה לצה"ל ונפתחה הבוקר בחולון אמר ליברמן כי "המציאות בשטח אילצה אותנו להשקיע את עיקר מרצנו בביטחון ובהשקעה כלכלית אדירה בכלי נשק מתקדמים מתוך ראיית עולם מפוכחת ששכנינו לא מניחים את נשקם, והכוונות- מקרוב ומרחוק מופנות אלינו. יש לנו צבא, שגם ברגעים אלה ובעיצומם של חגי תשרי, פועל במלוא העצמה ונמצא במלוא הפריסה גם בצפון, גם בדרום וגם ביהודה ושומרון. צה"ל ערוך ומוכן לתת מענה בכל רגע נתון וגם לאיומי איראן וגם לארגוני טרור מצפון ומדרום". 

גורם באוצר מסר בתגובה לדבריו של ליברמן, בשם "ראשי המשרד", כי "תקציב הביטחון מעולם לא היה כל-כך גבוה. אנו מציעים לשר הביטחון להתעדכן מהרמטכ"ל".