מאחורי האקזיט: מדוע מדטרוניק רוכשת את מזור רובוטיקה

מדטרוניק מחזקת את תחום עמוד השדרה הסטגנטי • תשלב את הרובוט של מזור עם מערכת ניווט חדשה • המוצר ייחשף לראשונה לציבור בשבוע הבא בכנס בתחום עמוד השדרה

עומאר ישראק, נשיא מדטרוניק / צילום: רויטרס
עומאר ישראק, נשיא מדטרוניק / צילום: רויטרס

העסקה שבה רכשה היום מדטרוניק את מזור רובוטיקה ב-1.6 מיליארד דולר נתפסת בשוק כצעד ההגיוני הבא עבור שתי החברות. החברה כבר קשורות מזה כשנתיים בהסכם שיווק לרובוטים לניתוחי עמוד שדרה שפיתחה מזור. ההסכם התחיל באופן לא בלעדי והתפתח ב-2017 להסכם בלעדי. מבחינת מזור, התמתנות הצמיחה שלה בעקבות המעבר לשלב הבלעדי של ההסכם העמידה אותה בנקודה פחות נוחה מול שוק ההון, ולכן הגיוני היה לממש את הצמיחה המרהיבה במניה בשנתיים האחרונות ולמכור במחיר שאיש בחברה לא חלם עליו בקול רם לפני שנתיים.

מבחינת מדטרוניק, המוצר של מזור הוכיח את עצמו בשוק, ואת גרסת הדור הבא של המוצר, המשולב עם מוצרים אחרים מפורטפוליו מוצרי עמוד השדרה של מדטרוניק, היא כבר מעדיפה לשווק לבד. כמו כן, הרכישה המלאה של מזור מעניקה למדטרוניק בלעדיות על כל מוצרי מזור, לא רק בארה"ב, אלא בכל העולם.

הרכישה היא מכפיל של פי 19 על הכנסות מזור. לדברי האנליסט לארי ביגלסן מבנק ההשקעות וולס פארגו, המכפיל הממוצע בתחום הרובוטיקה בשנים האחרונות היה בערך פי 11, כך שהעסקה היא אטרקטיבית מאוד עבור מזור. לדבריו, העסקה אטרקטיבית גם עבור מדטרוניק משום שהמוצרים של מזור משתלבים היטב בפורטפוליו המוצרים שלה. עד סוף השנה, אמורה מדטרוניק לחשוף מוצר המשלב בין היכולות הרובוטיות של מזור, לבין מערכת ניווט חדשה עליה עבדה באופן חשאי בשנים האחרונות.

המוצר ייחשף לראשונה לציבור בשבוע הבא בכנס בתחום עמוד השדרה. לדברי ביגלסן, חוסר אינטגרציה בין המערכת הרובוטית של מזור לבין מערכות הניווט הקיימות, היה חסם בפני חדירה יותר מוצלחת של המוצר לשוק עד כה. ביגלסן מעריך כי מדטרוניק חייבת להיות מסוגלת לקבל החלטות במזור באופן בלעדי, כדי למקסם את הערך משילוב המוצרים הזה.

ביגלסן: "ההכרזה היום היא תמיכה נוספת לאטרקטיביות של טכנולוגיות רובוטיות לניתוחי עמוד שדרה. למדטרוניק הייתה הזדמנות לבחון את הנושא באמצעות השיווק הלא בלעדי ואחר כך הבלעדי של מזור, ונראה כי היא השתכנעה כי רובוטיקה היא העתיד בתחום ניתוחי עמוד השדרה. כעת, עם המוצר הרובוטי, מערכת הניווט והאינטגרציה ההולכת וגוברת עם השתלים של החברה, מדטרוניק מובילה על פני כל מתחריה ברובוטיקה של ניתוחי מוד שדרה מלבד גלובוס מדיקל (חברה אמריקאית המתמחה בתחום הרובוטיקה לעמוד השדרה, ורושמת הכנסות של מעל 600 מיליון דולר; ג"ו). קפיצת המדרגה בתחום הרובוטיקה אמורה לחזק את נתח השוק של מדטרוניק בשוק השתלים".