הכירו את אורי הדומי, מאבטח שהפך למנכ"ל והוביל אקזיט ענק

אורי הדומי, המנכ"ל שהוביל את מזור לאקזיט ענק, התחיל את דרכו המקצועית כמאבטח באינטל • הוא מנהל את מזור כבר 15 שנה וצפוי לממש בעסקה אופציות בשווי 20 מיליון דולר

הכירו את אורי הדומי (51), מנכ"ל מזור והאיש שחתום במידה רבה על האקזיט שבמסגרתו נמכרת מזור הישראלית למדטרוניק האמריקאית ב-1.6 מיליארד דולר. הדומי מנהל ב-15 השנים האחרונות את מזור המפתחת מערכות רובוטיות לניתוחים בעמוד השדרה ועבר עם החברה לא מעט מהמורות עד לאקזיט הזה. הדומי בעצמו צפוי לממש אופציות בשווי 20 מיליון דולר. בשיחה עם "גלובס" הוא משרטט את הדרך הניהולית שעברו הוא ומזור מחממת הטכניון ב-2003 עת הוזמן על ידי היזם משה שוהם לנהל את החברה.  

זה היה בעצם התפקיד הניהולי הראשון שלך?

"היי, התפקיד הראשון שלי היה מאבטח באינטל והתקדמתי עד ניהול מאבטחים! אני מאוד גאה בזה! ממשרת מאבטח עברתי למשרה של הנדסה באינטל. ראיתי שהמשרה הזו לא כל-כך מעניינת אותי, ופניתי להנהלה בבקשה לעבור לתחום של אנליזה ניהולית. המנהלת אמרה שזה מאוד לא בוגר מצידי".

אבל למדת גם כימיה וגם ניהול?

"נכון. ובכל זאת היא אמרה שלעשות כזה שינוי חד מהעולם ההנדסי לעולם הניהולי זה ממש ילדותי ומאוד לא רציני. אמרתי לה שאני מבין שמי שנמצא בתחום ההנדסה המון שנים מחויב לו, אבל אני לא מחויב ואני רוצה לטעום משהו אחר".

בקשתו התקבלה. "עבדתי באנליזות של העולם הניהולי וזה ריתק אותי - להסתכל על דינמיקות של התנהגות עובדים ותהליכים כלכליים בארגון". עד היום הדומי מאוד מעריך את החשיבה הסדורה בתחום הניהול. הוא קורא מאמרים אקדמיים בתחום הניהול ולא רק בתחומים המקצועיים בהם עוסקת החברה, ואפילו הקים בעבר 'חברותא' של מנהלי חברות מכשור רפואי ללימוד מאמרים אקדמיים בתחום הניהול. הוא מאמין בעיקר באסטרטגיה של לימוד מכישלונות - של עצמו ושל אחרים, ותמך בעבר בארגון 'ערבי כישלון', שבהם כל מנהל מספר בגלוי על כישלונותיו ומה שלמד מהם (עם עדיפות לכישלונות שמובילים אותך בסוף לאקזיט של 1.6 מיליארד דולר, כמובן).

דווקא תפקיד המאבטח באינטל הוביל אותו לקפיצת הקריירה הבאה. "קבוצה של חברים שכולם עבדו יחד כמאבטחים באינטל, הקימו ביחד את חברת DenX , בתחום הדנטלי. הם צלצלו אלי כשהיו במשבר ונגמר הכסף והיה להם רעיון איך לצאת מהמצב והם קראו לי לבוא ולנהל את הפעילות הזו. התפקיד שלי לא היה מנכ"ל אלא סמנכ"ל כספים וסגן מנהל פיתוח עסקי. דנקס התפתחה ואפילו הונפקה באוסטרליה. בוגרי דנקס הקימו אחר כך את החברות הבינלאומיות הכי מובילות בתחום שבו פעלה החברה".

במקביל, מזור הוקמה ב-2001 וב-2003 בגרה מחממת הטכניון, אז גם הוזמן הדומי על ידי היזם פרופ' משה שוהם לנהל את החברה. "ב-2004 קיבלנו אישור FDA, ב-2005 החלו המכירות של המוצר הראשון SpineAssist , אך הם התקדמו מאוד לאט.

היו ימים קשים. כל הקרנות יצאו. אך בדיעבד זה מה שאפשר לך לנהל את עסקת השת"פ והאקזיט כראות עיניך.

"מה לעשות, חברות שונות מתאימות למשקיעים שונים לאורך הדרך, אבל יש משקיעים פרטיים ומוסדיים, ועובדים ונציגי רשות החדשנות (המדען הראשי) שהאמינו בנו לאורך כל הדרך. לפעמם קיבלנו החלטות לא פופולריות ולא פשוטות, אבל בדיעבד כמעט כל ההחלטות הן כאלה שאני שמח עליהן.

"היה לי כיף לעבוד עם כולם לאורך השנים - עובדים, דירקטורים. אני מסתכל עליהם היום עם המון הערכה והמון הכרת תודה. לא כל הדירקטוריונים הם קונסטרוקטיביים בצורה כזו. אבל עם הדירקטוריון של מזור היה ממש כיף, ואני וגם הם מצטערים קצת היום על פירוק החבורה הזו.

"בתחום העסקי ובפרט בתחום הביומד, הסוף כל-כך לא צפוי, ולכן אני מאמין שאי-אפשר להתמודד אם לא נהנים מהדרך. כיוון שלא יודעים לאן הדרך תביא אותך, חשוב לדעת בכל רגע שלפחות הדרך עצמה היא טובה ונכונה".

הדומי, היום בן 51, השתכר ב-2017 שכר בסיס של 394 אלף דולר, בונוס של כ-124 אלף דולר, ועלות השכר הכוללת שלו ל-2017, הלוקחת בחשבון גם מענקים באופציות שחלקן עדיין על הנייר, הייתה 1.46 מיליון דולר. הוא מחזיק נכון למועד הדו"ח השנתי, אופציות ל-375 אלף מניות מזור במחירי מימוש משתנים המיתרגמים על פי העסקה להכנסה של כ-19 מיליון דולר. להדומי אופציות נוספות אשר עדיין לא הבשילו ואינן ניתנות עדיין למימוש לפי הסכם השכר שלו אך ייתכן שיבשילו במסגרת ההסכם.