הלייבור בבריטניה: יש להלאים חברות ולחלק מניות לעובדים

בכנס השנתי שלה פירטה מפלגת הלייבור משנה כלכלית התערבותית: חברות גדולות ייאלצו להעביר עד 10% ממניותיהן לעובדיהן ולחלק להם דיבידנדים

ג'רמי קורבין, יו"ר מפלגת הלייבור הבריטית / צילום: רויטרס
ג'רמי קורבין, יו"ר מפלגת הלייבור הבריטית / צילום: רויטרס

מפלגת הלייבור הבריטית, בהנהגת ג'רמי קורבין הסוציאליסטי עברה ממדיניות עסקית מרכוזית פרו-עסקית, למדיניות התערבותית יותר. בכנס השנתי שלה פירטה המפלגה את תוכניותיה לסייע למספר גדול יותר של אזרחי בריטניה לחלוק את השגשוג כלכלי שכעת "אגור בידי מעטים".

המפלגה האופוזיציונית הודיעה על תוכניות להלאים תעשיות מפתח, שבהן מים, אנרגיה ורכבות, ולתת לעובדים שליש ממושבי הדירקטוריונים בחברות. לפי אתר רויטרס, המפלגה טענה כי כל חברה המעסיקה יותר מ-250 עובדים תצטרך ליצור "קרן בעלות כוללת", שתעביר לפחות 1% ממניותיה לקרן מדי שנה, עד ל-10% מקסימום.

"הבעלות של העובדים מגדילה את הפרודוקטיביות של החברות ומעודדת קבלת החלטות לטווח ארוך", אמר חבר מפלגת הלייבור ג'ון מקדונל בכנס השנתי של המפלגה בליברפול.

במפלגת הלייבור נתנו את הדוגמה של גרמניה, שבה עובדים יושבים בדירקטוריונים של חברות, אבל קבוצת הלובי העסקי, צ'יימברס בריטיש, מתחה ביקורת על תוכנית העבודה וטענה כי היא עלולה להרתיע אנשים מלהשקיע בבריטניה.

"אף אחד לא ילך שולל, ההצעות של הלייבור הן חשיפה חסרת תקדים לאופן שבו רבים מעסקינו מנוהלים ויעלו חששות כבדים", אמר מנכ"ל ה- BCC, אדם מרשל. "בימים שבהם גוברת אי הוודאות לקראת הברקזיט, כאשר הלייבור צריכה לקבוע כיצד תתמוך בביטחון העסקי ובהשקעה, היא תכריז על מדיניות שתספק את ההפך הגמור".

לפי התוכנית, היקף חלוקת הדיבידנד לאדם יוגבל ל-500 ליש"ט לשנה. היתרה תחולק בחזרה לציבור בצורת "דיבידנד סוציאלי". 

סטיבן רטקליף, שותף במשרד עורכי הדין בייקר מקנזי אמר כי ההצעה היא "זאב בעור כבש". "מתן הון לעובדים הוא תחפושת חכמה להיטל עצום על העסק, שכן כל דיבידנד מעל 500 פאונד המשולם לעובדים ילך לקופת הציבור", אמר.

מקדונל גם הבטיח לעשות יותר כדי להתמודד עם מה שתיאר כ"מיעוט" של חברות שנמנעו מתשלום מסים "בקנה מידה תעשייתי".

הלייבור הבטיחה כי תגייס כוח לבעלי המניות, ותאחד ארגונים - מכנסיות לאיגודי סחר ועד קרנות פנסיה - כדי להפעיל לחץ על חברות, אמר מקדונל. כמו כן יידרשו החברות לחתום על אמנת תקן מס הוגן כדי להוכיח שהן משלמות את מסיהן במורה הוגנת.

"נאמר זאת ברור וחד: האזהרה למעלימי המס היא - המשחק נגמר", אמר מקדונל.