סגן שר-המשפטים האמריקאי רוזנשטיין לא פוטר - בינתיים

צפוי להיפגש עם טראמפ • במשך שעות געשה וושינגטון בעקבות ידיעות שרוד רוזנשטיין, הממונה על חקירת מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות, נמצא על סף פיטורין • ברקע: דיווח שרוזנשטיין הציע להקליט את טראמפ בחשאי במאמץ להביא להדחת הנשיא באמצעות תיקון לחוקה שמאפשר הדחה בגלל אי-כשירות

רוד רוזנשטיין / צילום: רויטרס
רוד רוזנשטיין / צילום: רויטרס

אתנחתא בדרמה חדשה שהסעירה היום את וושינגטון: סגן שר-המשפטים של ארה"ב, רוד רוזנשטיין, הממונה על חקירת מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות ב-2016, מוסיף לכהן בתפקידו, לפחות בימים הקרובים.

וושינגטון געשה אמש בעקבות שמועות שרוזנשטיין החליט להתפטר, או שהוא פוטר או שהוא נמצא בדרכו לבית הלבן בציפיה שיפטרו אותו. ברקע השמועות: דיווח שלפיו במאי 2017 הציע רוזנשטיין להקליט את דונלד טראמפ בחשאי במאמץ להביא להדחת הנשיא בגלל אי-כשירות.

אך הודעה של הבית הלבן הרגיעה את הרוחות. דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס, הודיעה אמש, כי רוזנשטיין מתוכנן להיפגש עם דונלד טראמפ ביום ה' וכי השניים כבר שוחחו אמש על גל השמועות שהסעיר את וושינגטון.

"על פי בקשתו של סגן שר-המשפטים, הוא והנשיא ניהלו שיחה (טלפונית) ממושכת שדנה בדיווחי החדשות האחרונים", נאמר בהודעה. "היות שהנשיא עסוק בעצרת הכללית של או"ם בניו-יורק ויש לו לוח זמנים עמוס של פגישות עם מנהיגים מרחבי תבל, הוא ורוזנשטיין ייפגשו ביום ה', עם שובו של הנשיא לוושינגטון".

חרושת השמועות החלה כאשר רוזנשטיין נכנס בבוקר (שעון וושינגטון) למכונית השרד שלו בדרכו לבית הלבן. כתב שאל אותו האם הוא חושש שיפוטר. רוזנשטיין השיב כלאחר יד: "אם הם רוצים לפטר אותי, שיפטרו". עתה מתברר, שהפגישה בבית הלבן היתה מתוכננת מראש ושהיא לא היתה קשורה כלל לעתידו של סגן שר-המשפטים.

בכל אופן, הערכות שימיו של רוזנשטיין במשרד-המשפטים ספורים רווחות כבר כמה ימים בעקבות דיווח ב"ניו יורק טיימס" שלפיו הציע רוזנשטיין אשתקד לסגן ראש FBI דאז, אנדרו מקייב, בנוכחות בכירים אחרים, להקליט בחשאי את טראמפ כדי לצבור הוכחות שהתנהגות הנשיא והתבטאויותיו מצביעות על אי- כשירות. מקייב, שפוטר כעבור זמן, הנציח את ההצעה בתזכיר. התזכיר, יחד עם מסמכים אחרים של מקייב, הוחרם ע"י FBI במהלך חקירה נגדו, שנערכה בעידודו של טראמפ ושבעקבותיה הוא פוטר. התזכיר הזה הודלף ל"טיימס".

היזמה כביכול של רוזנשטיין לתעד אי-כשירות של הנשיא נשענת על התיקון ה-25 לחוקה. סעיף זה מאפשר לשרים בממשל, בהסכמת סגן הנשיא, לפעול להדחת הנשיא אם יש סימנים שהוא אינו מסוגל למלא את תפקידו או ראיות שהוא ביצע פשע חמור. אך כל מיזם כזה טעון אישור של רוב מיוחד בשני בתי הקונגרס.

רוזנשטיין הכחיש את הדיווח ב"טיימס", אם כי ההכחשה לא היתה חד-משמעית. אנשים בנכחו בשיחה אמרו, כי ההצעה היתה סרקסטית וכי היה ברור שלרוזנשטיין אין שום כוונה לפעול להדחתו של טראמפ.

הסערה פרצה לא בגלל חששות לגורלו האישי של רוזנשטיין אלא בגלל דאגה לגורל החקירה הפדרלית בסוגיית המעורבות הרוסית בבחירות ב-2016 ושת"פ הפעולה האפשרי של טראמפ, בני משפחתו ו/או הקמפיין שלו בבחישה הזו. רוזנסטייין ממונה על החקירה והוא - או האדם שיחליף אותו - יחליט מה ייעשה עם ממצאיה. האם הממצאים יוגשו לקונגרס? או אולי ייגנזו מפני שעצם קיום חקירה כזו מכרסם בסמכויותיו של הנשיא, כפי שטוענים גורמים שמרניים?

פרישתו האפשרית של רוזנשטיין מעמידה אפוא בסכנה את המשך החקירה. יש הערכות, שטראמפ ינסה למנות לתפקיד סגן שר-המשפטים אחד מנאמניו וזה ינסה להגביל את החקירה או אפילו לבטלה כליל, או, כאמור, לגנוז את ממצאיה. יחד עם זאת, מהלך כזה כרוך בסיכונים פוליטיים משמעותיים למפלגה הרפובליקאית כמה שבועות לפני בחירות הביניים לקונגרס, ששני בתיו נמצאים בשליטת הרפובליקאים. על פי סקרים, יש לדמוקרטים סיכוי של 80% להשיג רוב בבית-הנבחרים.

פיטורי רוזנשטיין לפני הבחירות עלולים לחשוף את הרפובליקאים להאשמות שהם מנסים לחבל בחקירת המעורבות הרוסית. אך מזה חודשים מותח טראמפ ביקורת על ה"שחיתות" במשרד-המשפטים וב-FBI. הוא דחף - בהצלחה - לפיטורי בכירים בצמרת הבולשת הפדרלית שהיו מעורבים בקידום החקירה נגדו בסוגיית קשריו עם רוסיה.

שר המשפטים, ג'ף סשנס, הדיר עצמו מהובלת החקירה על מעורבות רוסיה בבחירות לאחר שמסר עדות שקר בשימוע בסנט על מגעיו עם גורמים רוסיים. בעקבות ההדרה העצמית מוביל רוזנשטיין את החקירה.