חושבים שפורטנייט הוא רק משחק וידאו? אתם מחמיצים בגדול

ההצלחה חסרת התקדים של פורטנייט מסמנת את עתיד המדיה לא פחות מאשר את עתיד הגיימינג. ובעצם, זה אותו העתיד • "אנחנו עומדים על סף צורה חדשה של בידור", אומר טים סוויני, מייסד החברה שפיתחה אותו

צילום: REUTERSMike Blake
צילום: REUTERSMike Blake

כמה שניות לפני אחת וחצי בצהריים שעון החוף המזרחי בארצות-הברית, על פסגת הר שמשקיף על חופי סנובי, מאסלק טיפס על רמפה מאולתרת, הוריד את רובה הצלפים שלו והביט דרכו על כן השיגור מתחתיו. כמו כולם, הוא הגיע כדי לצפות בטיל המשוגר מעלה. נשמעה ההתראה, המנועים רעמו, וסילון עשן כתום החל לדחוף את הטיל אל השמיים. "וואו! זה נוסק, חברים, זה נוסק!", צעק מאסלק אל ידידתו לאקי-דאקי. הוא הביט דרך משקפת הרובה כדי לקבל תמונה טובה יותר של הטיל שנעלם בשמי הלילה.

לא משחק ילדים: 100 מיליון הורדות ב-5 חודשים

לרגע השתרר שקט, אבל אז הטיל חזר, תחילה ככוכב נודד ואחר כך, לפתע, כקליע רצחני שאיים על העולם תחתיו. הטיל שט נמוך על פני שדות, חלף בסערה מעל בניינים ואחר כך נורה כלפי מעלה כדי לפגוע בשמיים עצמם, כשהוא מותיר אחריו שבר כחול מנצנץ. "אתה רואה את הסדק?", נשמה בכבדות לאקי-דאקי. "אם אני רואה את הסדק הענק המזוין בשמיים? כן, לאקי, אני רואה. אני לא יכול להאמין למה שרק עכשיו ראינו. והשרתים לא קרסו".

צילום: REUTERSMike Blake
 צילום: REUTERSMike Blake

מאסלק ולאקי-דאקי (ששמותיהם האמיתיים הם אליוט ווטקינס ולכלן פאואר) נשארו ערים עד 3.30 בבוקר שעון אוסטרליה כדי להעביר ב"שידור חי" את שיגור הטיל ב-30 ביוני, שהתרחש באי הווירטואלי של המשחק פורטנייט באטל רויאל (Fortnite Battle Royale), ובוצע על-ידי מפתחי החברה-האם של המשחק אפיק גיימס (Epic Games) בצפון קרוליינה. ברחבי העולם, מיליוני עוקבים התחברו לרשת כדי לצפות באירוע. בתוך שניות, פלטפורמות הסטרימינג המובילות ברשת, כמו טוויץ' מבית אמזון או יוטיוב של גוגל, התמלאו בתגובותיהם מוכות התדהמה. בשבוע שלאחר מכן, קטעי הווידאו והתגובות על השיגור, שהשיק את העונה החדשה של המשחק, נצפו עשרות מיליוני פעמים.

כמו הטיל מנפץ השמיים שלו, פורטנייט טלטל את עולמות הגיימינג והטכנולוגיה בשנה האחרונה, וגרם להם לעבוד שעות נוספות על מנת להבין את ההשלכות שלו. בתוך תשעה חודשים מהשקת המשחק בספטמבר, הוא משך 125 מיליוני משתמשים רשומים, שיותר מ-40 מיליון מהם משחקים בו בכל חודש, מתלמידי כיתה ו' עד לכוכבי NBA. המשחק אומנם חינמי בייסודו, אבל זה לא מונע מאפיק לדווח על הכנסות של למעלה ממיליארד דולר ממנו, פועל יוצא של המשתמשים שצובאים על החנות המקוונת שלה ורוכ שים מכל הבא ליד לדמויות שלהם.

גרסה מצוירת ל"משחקי הרעב"

לעיתים לא קרובות, קורה שמשחק פורץ מהשלולית של כותרים דומים כדי להפוך לתופעה תרבותית. במבט לאחור, אפשר לזהות במקרים רבים איך ההצלחה מבשרת טרנד עתידי מאסיבי: ב-2009, למשל, המשחק פארמוויל הדגים את הפוטנציאל האדיר (והסיכון מאחוריו) של בניית קהל ברשתות חברתיות כמו פייסבוק; וב-2012, המשחק קנדי קראש הדגים את כמות הזמן והכסף האדירה שאנשים היו מוכנים להקדיש למכשירים הניידים שלהם.

יש גם כמה תחזיות שלא התגשמו כמובן, ותשאלו כל שחקן של פוקימון גו שציפה לעולם של מציאות רבודה - אבל פורטנייט מבשר כנראה עוד מפנה יסודי. מדובר במשחק שבו יותר מ-100 מיליון איש מתחברים עם חבריהם מהחיים האמיתיים כדי להתמודד, להתבונן ולחוות סיפור ביחד בזמן אמת. ממש כמו צפייה משותפת באירועי מדיה המוניים כמו גמר המונדיאל, משחק הסופרבול או עד לא מזמן, הגמר של תוכנית ריאליטי פופולרית. לא במקרה מצהיר מנכ"ל ומייסד אפיק, טים סוויני, שלדעתו, "אנחנו עומדים על סף צורה חדשה של בידור".

כל משחק של פורטנייט מתחיל באותה צורה: 100 משתתפים צונחים לאי, שבו יש להם פחות מ-30 דקות להמציא לעצמם כלי נשק ואספקה, ואחר כך להילחם עד מוות כאשר סערה מתקרבת. זה נשמע קודר, אבל במציאות, פורטנייט נראה קליל, כמעט טיפשי. שלא כמו משחקים אלימים שקדמו לו, פורטנייט לא מכיל דם ולא שברי אדם (השחקנים פשוט נעלמים), והאי עתיר צמחייה ונראה כמו לקוח מסרט מצויר ידידותי. למי שאינו נמנה עם הגיימרים, נסו לדמיין את סדרת הסרטים הפופולרית "משחקי הרעב" בכיכובה של ג'ניפר לורנס הופכת לסדרת טלוויזיה לילדים.

הגיימרים המיומנים ביותר אומנם נלחמים על ניצחון, אבל יש שפע דרכים גם לשחקנים פחות מנוסים ליהנות מזמנם על האי לפני שהם מוצאים בו את מותם הבלתי נמנע. הם יכולים לבנות מבצרים, לחקור שכונות, לרקוד ריקודים קטנים, ובקיצור - לשחק. לא במקרה מצא אחד ממכוני המחקר שחקר את המשחק שחמישית מהשחקנים בו לא שיחקו במשחקי וידאו קודם לכן. ובמילים אחרות: מיליוני גיימרים חדשים נולדו הודות לפורטנייט, בין שבזכות ההנאות המובטחות הללו, קהילת השחקנים היא בדרך כלל ידידותית ותומכת.

פורטנייט
 פורטנייט

סטרימינג מזן חדש

אבל מה שהופך את פורטנייט למרשים אפילו יותר הוא העובדה שהמשתמשים בו לא רק משחקים וכשהם מניחים את הקונסולה או את הסלולרי הם מסיימים את האינטראקציה עמו. ממש לא. במאי האחרון לבדו, משתמשי פורטנייט רשמו למעלה מחצי מיליארד שעות של צפייה באינטרנט בגיימרים אחרים משחקים את המשחק, ומדי יום צפיות הווידאו הללו עומדות על למעלה מ-1 30 מיליון! שלאגר טלוויזיוני גלובלי לכל דבר ועניין.

הקיץ, למשל, טורניר שבועי שנערך מדי יום שישי בפורטנייט בכיכובם של כמה מהשמות הגדולים ביותר במשחק משך אליו 8.8 מיליון צופים בשידור חי באחד הערבים. כשפשטה השמועה במארס שעבר על משחק צפוי עם נינג'ה, השחקן הבכיר ביותר בפורטנייט, והראפר דרייק, לא פחות מ-635 אלף איש התייצבו לצפות. שחקנים בסדר גודל של אותו נינג'ה, למשל, כבר מתעשרים בגדול מכישרונם במשחק: עם כמעט 10 מיליון עוקבים בטוויץ' ועוד 16 מיליון מנויים בעמוד היוטיוב שלו, הוא מרוויח כחצי מיליון דולר בחודש רק מחסויות. מעבר לכך, אפיק כבר הכריזה על מאגר פרסים בסך כולל של 100 מיליון דולר לשחקנים בפורטנייט - מהלך שצפוי בהחלט למשוך קהלים גדולים.

האפיל הרחב מאוד של פורטנייט הוא בו זמנית חסר תקדים ובנוי מלמטה למעלה. הוא לא רק יכול לתמוך בעשרה שחקנים על אותה מפה, אלא שהגיימרים יכולים לשחק מכמעט כל מכשיר, כולל מחשבי פי.סי, אייפונים, נתבים של נינטנדו, אקס-בוקסז ופלייסטיישן. "פורטנייט הוא פלא הנדסי", אומר רולנד לסטרלין, מנהל הקריאייטיב של אולפני דפיאנט מניו-יורק. מפתחים כמוהו מגירים ריר מפני שלאפיק יש כבר עכשיו את מערכת הכלים לבניית משחק, שנקראת Unreal Engine 4 - והיא זמינה לגורמים חיצוניים. מה שאומר שפורטנייט הוא רק הראשון בשורה של כותרים רבים, שיחברו קהלים גדולים בדרכים שלא היו אפשריות לפני כן.

"עסק הליבה של אפיק הוא מנוע המשחק: הטכנולוגיה היא מה שהם מוכרים, המשחק הוא רק הפרסום שלה", אומר איתן לוי, מפתח משחקים ב-N3twork מסן פרנסיסקו. וכמובן, פלטפורמה שהיא נגישה בצורה כה מדהימה, עם מיליוני אורחים, שמחוברים לכולם - חברים אמיתיים וסלבריטאים בשר ודם - מאפשרת יותר ממשחקי וידאו. אלו הם כל המאפיינים לרשת חברתית, שהיא אינטראקטיבית הרבה יותר מאשר הגלגול הנוכחי של פיד החדשות. תארו לכם עולם שבו ישוחקו משחקים, עם הנאה של ספורט אלקטרוני, והם ישמשו פלטפורמה לסיפורים שיוטמעו בהם. עם פורטנייט, אנחנו אולי עדים לפעם הראשונה שבה משחק וידאו אינו רק בידור פופולרי פשוט, אלא מדיה המונית חדשה, שמקבילה לטלוויזיה, רדיו או האינטרנט.

פורטנייט
 פורטנייט

בשנתיים-שלוש האחרונות, חברות המדיה מהזרם המרכזי טובעות בהונות בספורט אלקטרוני בכמה דרכים. ESPN של דיסני החלה לאחרונה לשדר את אקטיוויז'ן בליזרד, ענקית הגיימינג של Overwatch League הפופולרית. טרנר ספורטס החלה לשדר טורנירים של אי-ספורטס ב-TBS בשנה שעברה. "חברה כמו דיסני, במקום לקנות את FOX (ביותר מ-70 מיליארד דולר), הייתה צריכה כנראה לקנות חברת גיימינג", אומר ברנדון רוס, אנליסט מדיה ב-BTIG. "הם צריכים להיות הבעלים של נכסים עם קהל חדש ומעודכן, ולא להכפיל את מה שהם באים ממנו".

זוכרים את הטיל שנוסק לשמיים ומרסק אותם מאקורד הפתיחה? יכול מאוד להיות שזו הדרך של מפתחי פורטנייט לומר שהם הולכים לפגוע ישירות בחברות המדיה המסורתיות ולשנות את מפת המדיה מן היסוד.