רכשת כרטיס טיסה עם פרימרה אייר לפריז? כנראה כספך אבד

פחות משבוע אחרי שהכריזה על העמקת פעילותה בישראל עם טיסות לפריז ב-69 דולר, הודיעה חברת הלואו קוסט הסקנדינבית פרימרה אייר על סגירתה אחרי 14 שנות פעילות, בטענה כי היא נאלצת להכריז על פשיטת רגל • הערכה: מאות בודדות של נוסעים ישראלים נפגעו

פרימרה אייר / צילום: אתר החברה
פרימרה אייר / צילום: אתר החברה

פחות משבוע אחרי שהכריזה על העמקת פעילותה בישראל עם טיסות לפריז ב-69 דולר, הודיעה חברת הלואו קוסט הסקנדינבית פרימרה אייר על סגירתה אחרי 14 שנות פעילות, תוך שהיא מסבירה כי היא נאלצת להכריז על פשיטת רגל לאור סירוב הבנק להעניק לה הלוואת גישור.

הטיסות לפריז מתל-אביב תוכננו להתקיים כבר בסוף חודש אוקטובר, כשהחברה אף הבטיחה לא פחות מ-5 טיסות שבועיות בקו במחירי לואו קוסט - אולם הצעה זו כאמור התפוגגה, כאשר בסוף השבוע פרסמה החברה באתר שלה הודעה על הפסקת פעילותה. "החל מהיום (2 באוקטובר) החברה משעה את פעילותה", כך לשון ההודעה המפתיעה למדי. "ביום העצוב הזה אנחנו נפרדים מכולכם".

החברה מזמינה את הנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה להתעדכן בימים הקרובים באתר שלה, primeraair.com. עוד מצוין כי על הנוסעים לפנות לספקי התיירות וסוכני הנסיעות ל"מידע נוסף", כשהכוונה היא, מן הסתם, להחזר כספי למי שהזמין כרטיס טיסה ולא מימש אותו. במילים אחרות, מי שלא הזמין דרך סוכן נסיעות שיוכל אולי להציע לו חלופה - כלומר מי שהזמין כרטיס טיסה ישירות מאתר החברה - לא יהיה לו למי לפנות לקבלת החזר כספי, היות שלפי הודעת החברה, היא לא מפעילה עוד שירות לקוחות במייל או בטלפון, כך שאין למי לפנות בדרישות כאלה או אחרות.  

הודעת חברת הלואו קוסט הסקנדיבית היא מפתיעה יחסית, לאור העובדה שבשנה האחרונה היא הצביעה על מגמת צמיחה. בסוף שנת 2017 הודיעה בואינג כי פרימרה אייר הזמינה ממנה 20 מטוסי בואינג 737 MAX 9 חדשים, לאור כוונתה לפתוח טיסות ליעדים בצפון אמריקה ולהציע טיסות לואו קוסט ליעדים טרנס-אטלנטיים. עסקה זו נאמדה ב-950 מיליון דולר.

בהודעה שפרסמה פרימרה אייר באתר, היא מתארת כאמור את היום שבו היא נסגרת כ"יום עצוב לעובדים ולנוסעי החברה. החברה מפרטת מה הוביל להחלטה ומציינת כי היא עבדה בחודשים האחרונים בקדחתנות בכדי לנסות להבטיח את עתידה הכלכלי. "היות שלא הצלחנו להגיע להסכם עם הבנק להלוואת גישור, אנחנו נאלצים להכריז על פשיטת רגל", כך נימקה.

עוד מציינת החברה כי במהלך השנתיים האחרונות שני אירועי השפיעו על גורלה המר: האירוע הראשון היה ב-2017, כשהחברה איבדה את אחד ממטוסיה לאור בעיות טכניות, מה שהכניס אותה לבור כלכלי של 10 מיליון אירו. את שנת 2018 החברה התחילה בתנופה עם תוכניותיה לגדול לכיוון של טיסות טרנס-אטלנטיות עם צי חדש לגמרי של איירבוס 321 נאו, אולם לאור עיכובים במסירת המטוסים, התוכנית האופרטיבית כללה ביטולי טיסות ואובדן הכנסות. החברה אף חכרה מטוס כדי להדביק את לוז הטיסות המתוכנן שלה ונקלעה להוצאה לא מתוכננת של 20 מיליון אירו. 

הערכה: מאות בודדות של ישראלים נפגעו

התאחדות סוכני הנסיעות בישראל מעריכה כי מאות בודדות של נוסעים ישראלים נפגעו לאור סגירת החברה. חני סובול, מנכ"לית ההתאחדות, מסרה ל"גלובס" כי "מדיווחים בעיתונות העולמית עולה כי בשל ההודעה הפתאומית והבלתי צפויה, אלפי נוסעים של החברה נותרו במדינות היעד ומחפשים כעת דרך לשוב למדינות מוצאם. בנוסף, נוסעים רבים אחרים נותרו עם כרטיסים חסרי ערך שלא ניתן לממשם, כמו גם שובל של תביעות שלא שולמו על-ידי החברה לנוסעים שטיסותיהם מוקדם יותר השנה, הופרעו והיו אמורות לזכותם בפיצויים.

"התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל שבה ומזכירה כי במשולש היחסים שבין ציבור הנוסעים, משרדי הנסיעות וחברות התעופה - קיים חוסר איזון משווע, הבולט במיוחד מקום בו חברות תעופה מפסיקות במפתיע את פעילותן ומותירות את ציבור הנוסעים ללא מענה, כאשר כרטיסי הטיסה שבידיהם אינם ניתנים למימוש מצד אחד, ולא ניתן בגינם החזר מצד שני. ההתאחדות קוראת לכנס את ועדת הכלכלה של הכנסת ולדון בהקמת קרן להבטחת כספי הלקוחות, כמקובל בדנמרק, במסגרתה יפרישו חברות התעופה סכום סמלי עבור כל נוסע היוצא מנתב"ג, כאשר הסכומים הנצברים בקרן ישמשו בראש ובראשונה להשבת נוסעים לישראל, וככל שייוותר כסף, יושב כספם של לקוחות שטיסותיהם טרם המריאו" .

לפי פרסומים ב"גרדיאן" הבריטי, אלפי נוסעים בריטיים נתקעו ביעדים שונים באירופה, אולם איגוד התעופה האזרחי הודיע כי הוא אינו מחויב לחלץ אותם, משום שפרימרה אייר לא נכללה בתוכנית ההגנה של האיגוד. האיגוד הודיע כי נוסעים אלה יצטרכו לארגן לעצמם פתרונות באופן עצמאי או בסיוע סוכני נסיעות. עוד ממליץ האיגוד לנוסעים שרכשו כרטיסים לפנות לחברות האשראי שלהם, בתקווה כי הן יסייעו להם לבטל את העסקה.