מועמדים חדשים לוועדת גולדברג: משה טרי וטליה איינהורן

השר יריב לוין הציע את שני המומעדים לוועדה למיני הבכירים במשק הישראלי • פרופ' טליה איינהורן היא פרופסור מן המניין במחלקה לכלכלה ולמינהל עסקים באוניברסיטת אריאל • משה טרי כיהן כי"ר הרשות לני"ע ומנכ"ל רשות הדואר

משה טרי / צילום: יוסי כהן
משה טרי / צילום: יוסי כהן

ראש הממשלה בנימין נתניהו הרחיק ממנו את ההחלטה על זהות המועמדים לחברות לשמונה השנים הבאות בוועדה למינוי הבכירים במשק הישראלי וביקש מן השר יריב לוין להציע שמות. הוועדה, בראשות השופט העליון אליעזר גולדברג, שבה חבר גם נציב שירות המדינה החדש פרופ׳ דניאל הרשקוביץ, אחראית לאשר את מינויי שבעת הבכירים הבאים: מפכ״ל, רמטכ״ל, מפקד/ת שב״ס, ראש המוסד, ראש השב״כ, נגיד/ת בנק ישראל והמשנה לנגיד/ה.

היום הניח השר לוין את שני השמות הבאים: פרופ׳ טליה איינהורן ומשה טרי. המועמדים צריכים לעבור אישור ממשלה. במידה ויאושרו תכונס הוועדה בהקדם ותחל בעבודה לאישור המינויים הדחופים לשבועות הקרובים: מפכ״ל המשטרה, נגיד/ה הבנק והרטמכ״ל.

פרופ' טליה איינהורן היא פרופסור מן המניין במחלקה לכלכלה ולמינהל עסקים באוניברסיטת אריאל, חוקרת בכירה אורחת בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב וחברה באקדמיה הבינלאומית למשפט השוואתי. בנוסף, היא הייתה חברת מועצת הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו והיא חברה בהנהלה המדעית של האגודה הבין-תחומית למשפט פרטי השוואתי ובינלאומי פרטי (IGKK/IACPIL), האגודה האמריקאית למשפט בינלאומי, האגודה הגרמנית למשפט בינלאומי, וחברה בוועדות הסחר הבינלאומי, משפט המורשת התרבותית והבוררויות הבינלאומיות של ארגון המשפט הבינלאומי.

משה טרי הוא בעל תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה ותואר שני בכלכלה ובמינהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן. כיהן בשורה של תפקידים בכירים בשירות הציבורי ובמשק ובהם יו״ר הרשות לניירות ערך ומנכ״ל רשות הדואר. בשנים האחרונות עוסק טרי ביזמות בתחום התשתיות. הוא שותף מייסד של חברת קואדרו תשתיות לאומיות המקימה תחנות כוח ופועלת בשוק האנרגיה. בנוסף הוא שותף ומייסד של חברת טריפל אם תחנות כח בע״מ, חברה המחזיקה תחנת כח פרטית, בה הושקעו חצי מיליארד ש״ח.

טרי הוא גם נאמן של המשקיעים הזרים שרכשו חלק בבעלות הבורסה לניירות ערך וחבר בוועדה לאיתור מועמדים לוועדה המוניטרית ובמועצה המנהלית של בנק ישראל. הוא גם נאמן (של אי.די.בי) על מניות כלל ביטוח ואחראי לניהול התקין של החברה. עד 2015 הוא היה יו"ר ועדת הפטורים והמיזוגים, ברשות להגבלים עסקיים.

הרכב הועדה למינוי בכירים עבר זעזועים בחודשים האחרונים. הממשלה אישרה שלוש פעמים את המועמדות של רו״ח איריס שטרק וממלא מקום היועץ לביטחון לאומי לשעבר יעקב נגל, בכל פעם בשל הערות ופניה לבג״ץ של עו״ד רפי נץ צנגוט, יובל יועז והתנועה לטוהר המידות. בדיון בפני שופטי העליון, בראשות מני מזוז בחודש שעבר, אפשר היה להבין מן השיח בין שופטי העליון לנציגי המדינה שהם רואים קשיים וכשלים רבים במינוי השניים, וזאת על אף שהעובדות הונחו בפני שרי הממשלה שלוש פעמים. דובר על היותו של נגל קרוב לנתניהו, עד לאחרונה מ״מ ראש המלל ושליחו של נתניהו למשבר החוק הפולני מול ממשלת פולין. באשר לשטרק, דובר על ריבוי התפקידים הציבוריים שלה, על היותה ספקית שירותים (ביקורת פנים ) למשרדי ממשלה רבים והאופן בו היא עצמה נפסלה בעבר מלכהן כיו״ר דירקטוריון מע"צ.

בסופו של דבר אחרי הדיון בבג"ץ ומבלי שניתן פסק דין לגופו, החליטו נגל ושטרק לפרוש וכעת הוצגו השמות החדשים.