סכנת שביתה בשבע מכללות: הסגל הזוטר הכריז סכסוך עבודה

ארגוני הסגל הזוטר דורשים השוואת תנאים לעמיתיהם באוניברסיטאות, אך בוועדה לתכנון ותקצוב אומרים: המשא ומתן חיובי, לא ברורה לנו רשימת הדרישות החדשה • בחלק מהאוניברסיטאות גם קיים איום בשביתה

סמינר הקיבוצים / צילום: שלומי יוסף
סמינר הקיבוצים / צילום: שלומי יוסף

ארגוני הסגל הזוטר בשבע מכללות ציבוריות הכריזו על סכסוך עבודה שמאיים על פתיחת שנת הלימודים האקדמית בעוד כשבועיים. הפורום המתאם של סגל ההוראה במכללות הציבוריות, שמיוצג על ידי כוח לעובדים, דורש השוואה תנאים לעמיתיהם באוניברסיטאות. המכללות בהם הוכרז סכסוך העבודה הן מכללת ספיר, מכללת כנרת עמק הירדן, המרכז האקדמי רופין, סמינר הקיבוצים, המכון הטכנולוגי חולון, מכללת אחווה ומכללת תל חי. במשרד האוצר, בוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה ובמשרד האוצר דוחים את טענות הארגונים.

מהפורום המתאם של הסגל הזוטר במכללות נמסר כי "קרוב לעשרים שנה שסגל ההוראה מועסק בתנאים פוגעניים. השנה בפעם הראשונה חברו הסגלים במכללות למאבק משותף ולשינוי לאלתר של אפליה היסטורית ומתמשכת של ציבור מרצים זה. המדינה דאגה להשוואת מעמד התארים בין מכללות לאוניברסיטאות. הגיע הזמן שגם תנאי ההעסקה יהיו שווים לאוניברסיטאות". לדברי נציגי הארגונים, אנשי הסגל הזוטר מפוטרים בכל סמסטר ומכללות אף מבטלות קורסים לאחר תחילת הסמסטר.

בהודעה לעיתונות שהוציא כוח לעובדים צוין כי בארבע מכללות נחתמו הסכמים קיבוציים מיטיבים לחברי הסגל ובהם הבטחה לשכר של 12 חודשים, אולם תנאי ההעסקה של חברי הסגל גם לאחר הסכמים אלו, נמוכים בכ- 40% מתנאי השכר של מקבליהם באוניברסיטאות בעבור אותם היקפי עבודה. הם ציינו גם כי חברי הסגל הזוטר במכללות הציבוריות מלמדים 70% מן השיעורים ב-22 מכללות הציבוריות בהם לומדים כ-70 אלף סטודנטים (המהווים 42% מהלומדים לתואר ראשון).

הפורום מנהל משא ומתן עם הוות"ת ומשרד האוצר בשנה האחרונה, אך קיימים ויכוחים על השאלה האם המשא ומתן נמצא במסלול חיובי או לא. בעוד שבארגוני הסגל הזוטר טוענים כי הפערים עדיין משמעותיים, בועד ראשי המכללות האקדמיות הציבוריות (ור"מ) נמסר כי מתנהל משא ומתן חיובי ובפגישה שהתקיימה היום סוכם על תיאום פגישות נוספות. עוד הוסיפו בור"מ כי ההכרזה על סכסוך עבודה "מפתיעה ותמוהה" וכי "המכללות האקדמיות הציבוריות רואות חשיבות רבה בהסכם שיטיב עם חברי הסגל וישפר את מנגנוני הביטחון התעסוקתי שלהם, ולטובת העניין פועל צוות מטעם ור"מ שעוסק בכך באופן מסור ואינטנסיבי. בנושאים רבים הגיע צוות המו"מ של ור"מ להבנות מול הפורום המתאם של הסגל הזוטר, וכמו בכל מו"מ נותרו גם נקודות במחלוקת".

מהוות"ת ומשרד האוצר נמסר כי: "אנו ממשיכים בהידברות רציפה עם הפורום המתאם מתוך מטרה להגיע להסכמות לגבי הסכם השכר לחברי הסגל הזוטר בשבע המכללות המדוברות. יחד עם זאת, אנו מגנים כל קריאה לשביתה ולניהול סכסוך עבודה על גבם של הסטודנטים ושל חברי הסגל הזוטר במכללות .

"יובהר כי כבר לפני כ-4 שנים ות"ת אישרה תנאי העסקה לסגל עמית הכוללים העסקה בתקן, טבלאות שכר הכוללות רכיב וותק, קרן השתלמות, הפרשות לפנסיה וכיו"ב. בעקבות כך, נחתמו בשנים האחרונות מספר הסכמים מקומיים, לרבות במכללות המיוצגות על ידי הפורום המתאם, אשר שיפרו משמעותית את תנאי העסקתם של המורים מן החוץ, בפרט במסגרת קליטתם של מורים מן החוץ כחברי סגל עמית. בנוסף לכך, במכללות נוספות מתנהל משא ומתן מתקדם לגבי הסכמי שכר דומים.

"לפיכך, לא מובנת לנו דרישת הפורום לסטות באופן בוטה מן העקרונות, אשר הוגדרו כאמור וכן סוכמו בהסכמים קיימים, ולהעלות רשימת דרישות חדשות החורגות משמעותית ממסגרת העלות הנהוגה בהסכמי השכר במגזר הציבורי ובהסכמי השכר של חברי הסגל הזוטר בשנים האחרונות.
הדרישות החדשות המועלות ע"י הפורום המתאם, בפרט השוואת תנאים לחברי הסגל הזוטר באוניברסיטאות המחקר, חורגות ממבנה ההעסקה הקיים במכללות ועלולות להביא לפגיעה אנושה במכללות הציבורית. אנו שבים ומגנים כל קריאה לשביתה ופגיעה מיותרת בציבור הסטודנטים".

איום שביתה באוניברסיטאות

במכללות אמנם רוצים השוואת תנאים לסגל הזוטר באוניברסיטאות, אבל גם שם לא מרוצים מהתנאים שלהם. לפני כשבועיים הודיעו ועד ראשי האוניברסיטאות על הסכם שכר חדש עם ארגוני הסגל הזוטר באוניברסיטאות. ההסכם כולל בין היתר תוספת שכר בשיעור ממוצע של 10.5%, מענק חד פעמי לחבר סגל, ביטחון תעסוקתי מוגבר, הגדלת הפרשות לפנסיה, הסדרת תנאי מעבר ממסלול מורה מן החוץ לעמית הוראה ועוד.

ואולם ההסכם אומץ רק על ידי האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת בר אילן. באוניברסיטאות תל אביב, חיפה ובן גוריון מתנגדים להסכם. כך למשל, נציגי הסגל הזוטר של בן גוריון טוענים כי "הסכמי הכניעה כוללים אמנם את תוספות השכר הסטנדרטיות שניתנו לכל העובדים במגזר הציבורי בישראל, אך מציעים שיפור בביטחון התעסוקתי למיעוט קטן ביותר של עובדים. ההסכם אינו מטפל בפערי השכר הבלתי סבירים בין קבוצות שונות של חברי סגל, במסלולי העסקה מקפחים, ובמציאות המעוותת של חברי סגל המפוטרים רגע לפני הסמסטר, בלא קשר לאיכות עבודתם, ולעיתים קרובות אף ללא שימוע. ההסכם אותו מנסה ההנהלה לכפות עלינו פוגע בזכויות סוציאליות, מצמצם את החזרי הוצאות הנסיעה, מחייב את חברי הסגל במטלות נוספות ללא תשלום, ומנציח אפליה לרעה של תלמידי המחקר בבן גוריון לעומת עמיתיהם באוניברסיטאות האחרות. לא ניתן לכך יד ולא ניכנע".