ממשלת הודו הלאימה בנק מחשש לפרשת ליהמן ברדרס מקומית

כיוון שהחוק התאגידי בהודו מתיר לממשלה להשתלט על חברות מטעמי אינטרס לאומי השתלטה ממשלת הודו על בנק הצללים Infrastructure Leasing & Financial Services במטרה למנוע מבעיות החוב של הבנק לערער את יציבות המערכת הפיננסית של המדינה • במה שחלק מהמשקיפים מתארים כ"מצב דברים שמזכיר את פרשת ליהמן" החליטה ממשלת הודו להציל את הבנק

בנק IL & FS בהודו / רויטרס
בנק IL & FS בהודו / רויטרס

ממשלת הודו משתלטת וחוקרת את בנק הצללים Infrastructure Leasing & Financial Services במטרה למנוע מבעיות החוב של הבנק לערער את יציבות המערכת הפיננסית של המדינה.

במה שחלק מהמשקיפים מתארים כ"מצב דברים שמזכיר את פרשת ליהמן" - אזכור לקריסת ליהמן ברדרס ב-2008 שהבהירה באופן מעורר חלחלה את בעיות החוב המתפשטות בארה"ב - החליטה ממשלת הודו להציל את הבנק.

IL&FS, אחד המממנים הגדולים של פרויקטי תשתיות בכלכלה השלישית בגודלה באסיה, שעד הקיץ נהנה מדירוג מעולה, החל לפתע להחמיץ תשלומי חוב ודירוגו הונמך לדרגת זבל בחודשים האחרונים.

בסוף השבוע חשף הבנק תוכניות לגייס הון נוסף באמצעות נטילת הלוואות במקביל למכירת מניות ונכסים כדי לחדשת את פירעון חובותיו המסתכמים ביותר מ-12 מיליארד דולר.

אך ניו דלהי החליטה לקחת את העניינים לידיה. שלשום (ב') זכתה ממשלת הודו בעתירתה לבית הדין הלאומי לענייני חברות להשתלט על מועצת המנהלים של הבנק. החוק התאגידי בהודו מתיר לממשלה להשתלט על חברות מטעמי אינטרס לאומי.

"שיקום האמון של שוקי הכספים, האשראי וההון, של הבנקים ושל המוסדות הפיננסיים, באמינותו וביכולת הפירעון של IL&FS היא בעלת חשיבות עליונה ליציבות הפיננסית של שוקי ההון והשירותים הפיננסיים", נאמר בהודעה לעיתונות שפרסמה שלשום (ב') הממשלה.

בהודעה נאמר שהדוחות הפיננסיים המאוחדים של הבנק מראים שהוא מדמם כסף זה שנים, ושהוא הסתיר את מצבו באמצעות סיווג מפוקפק של הכנסותיו העתידיות וכן של הכסף שהוציא על תביעות משפטיות וסכסוכים אחרים. הממשלה אמרה שמחלקת החקירות הפליליות החמורות תחקור את ניהול החברה.

עיכובים בהכנסות מפרויקטי התשתיות ארוכי הטווח של הבנק, כולל כבישים, תחנות חשמל ועיירות, מנעו ממנו את המזומנים שלהם היה זקוק כדי לפרוע חובות קצרי טווח במקביל לעליית שיעורי הריבית ורתיעת המשקיעים מסיכון שמקשה על פריסת הלוואות.

השתלטות הממשלה נועה לבלום את חוסר הוודאות המתפשט לגבי היקף בעיות החוב של הבנק ויכולתו לפתור אותן, וכן לגבי הסוגיה האם סובלים גם בנקים אחרים מבעיות דומות. צניחה נרשמה במניותיהן של חברות שקשורות לבנק ולחברות פיננסיות לא בנקאיות אחרות - חברות פיננסים שמעניקות הלוואות אך אינן מקבלות פיקדונות. בינתיים נפגעה גם תעשיית קרנות הנאמנות מכיוון שמשקיעים וקרנות משילים את אחזקות האג"ח שלהם בשל השינוי הפתאומי בסיכון.

"קרוב לוודאי שיהיה נזק משני ברחבי המערכת הפיננסית" אם יחדל IL&FS לפעול, אמר נירמל גנגוואל, מייסד חברת הייעוץ ברסקון, המתמחה בהבראת חברות. "זה מצב של משבר. צריך להכיל אותו".

משבר IL & FS מעורר שוב חששות לגבי סוגיית ההלוואות הרעות במגזר הבנקאות ההודי. סך הנכסים הרעים בבנקים ההודים התקרב ל-150 מיליארד דולר, או 11.6% מספרי ההלוואות שלהם, ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף מארס. הבנקים מתקשים להתמודד עם ההלוואות הרעות שלהם, וחברות לא-בנקאיות שמעניקות הלוואות מעניקות הלוואות במקומם.

הטיפול בבנק כבר הפך לתפוח אדמה לוהט מהבחינה הפוליטית. הבנק הוא אחד המוטבים הגדולים ביותר של חגיגת בניית התשתיות של ראש הממשלה נרנדרה מודי. למשל, הבנק הוא אחד היזמים העיקריים ב-Gujarat International Finance Tec-City, ניסיון ליצור מרכז פיננסי חדש במדינת הבית של מודי, גוג'ראט. האופוזיציה כבר מנסה להשתמש בפרשת הבנק הכושל כדי להביך את מודי, שהבטיח במס הבחירות שלו לנקות את הממשלה משחיתות.

"האם ILFS זה ראשי תיבות של I Love Financial Scams מבחינתך?" שאל מנהיג האופוזיציה ארהול גנדהיג'ן בציוץ טוויטר. בהודעת הממשלה לא מוזכרות שום מפלגות פוליטיות בשמן, אך נאמר בה שבעיותיו של הבנק החלו עוד לפני שמודי עלה לשלטון.

גם אם נשים בצד את חילופי ההאשמות ההדדיות, מודי צריך שחששות המשקיעים ישככו כדי שכלכלת הודו תמשיך לצמוח וכדי לשפר את סיכוייו להיבחר מחדש בבחירות שייערכו באמצע מאי 2019.