יוזמה של אב לילד אוטיסט גרמה לאלפים לערוך אימון מיוחד

רעיון מקורי הוביל אלפי מועדוני קרוספיט ברחבי העולם לקיים החודש אימון מיוחד להעלאת המודעות לאוטיזם • גם בארץ יש מי שמרים את הכפפה

אימון קרוספיט / צילום:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
אימון קרוספיט / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

רבים במדינה הזדעזעו לאחרונה לשמע סיפורה הכואב של כתבת תאגיד השידור "כאן", נועה ברק, על הורי הגן של בנה, שאובחן על הספקטרום האוטיסטי, שדרשו לסלק אותו מהגן. למה? כי הם פחדו ש"אוטיזם מדבק". עוד התפרסם לאחרונה סקר שערכה החברה למתנ"סים, שהעלה תמונה מטרידה לגבי היחס לילדים עם מוגבלויות. מהסקר עלה כי כ-90% מההורים לא היו מעוניינים שילדיהם ישתתפו בפעילות (חוג, קייטנה) עם ילד בעל מגבלה, ובין היתר, ילד שנמצא על הספקטרום האוטיסטי.

הפרסומים הללו הולידו גל של פוסטים בפייסבוק, שיתופים של סיפורים אישיים של הורים לילדים שאובחנו על הספקטרום וקריאות לבער את הבורות בתחום. אך ההורים הנאבקים להעלאת המודעות לאוטיזם וכל מי שתומך במטרה, ישמחו בוודאי לשמוע שגם מחוץ לרשתות החברתיות ואף במקומות בלתי צפויים לכאורה נרתמים למטרה, למשל בזירת הקרוספיט.

במהלך החודש הקרוב יקיימו אלפי מועדוני קרוספיט ברחבי העולם, ובהם מועדון ישראלי אחד, קרוספיט פתח תקווה, אימון מיוחד להעלאת המודעות לאוטיזם. לצורך המאורע, יפתח המועדון מחר (שישי, 5 באוקטובר) את שעריו לציבור הרחב. מטרת האימון היא "להקדיש רק חמש דקות" להעלאת המודעות לאוטיזם, לא יותר. האימון יכלול שלושה תרגילים שעליהם יש לחזור בכמה שיותר סיבובים בפרק זמן של חמש דקות: 4 Power clean (טכניקת הרמת משקולות); 24 Double Unders (קפיצות כפולות בחבל); ו-10 עליות מתח.

אימון במועדון קרוספיט פתח תקוה/צילום: דורון פרילוק
 אימון במועדון קרוספיט פתח תקוה/צילום: דורון פרילוק

המונחים והתרגילים נשמעים כמותאמים לספורטאים מתקדמים, אבל את האימון ניתן להתאים ולהנגיש לכל רמת כושר גופני ויכולת - כשהבסיס הוא להקדיש את הזמן למטרה הראויה.

הבן של, האח של

היוזמה לאימון המיוחד להעלאת המודעות החלה מעבר לים, בקליפורניה, כאשר מאמן כושר בשם גו'ש אוורט, שהוא אב לילד המאובחן על הספקטרום האוטיסטי, החליט לייסד אימון שנתי שכזה במועדון הקרוספיט שלו, וכינה אותו "Lift up Luke" על שם בנו, לוק. עם הזמן היוזמה חלחלה למאות, ואז לאלפי, מועדוני קרוספיט ברחבי העולם, ושמה שונה ל-"Lift up Autism".

כרזת Lift Up Look
 כרזת Lift Up Look

גם עבור המאמן דורון פרילוק - בעל המועדון היחיד בארץ שמקיים את האימון הייחודי-בינלאומי הזה, קרוספיט פתח תקווה - מדובר בעניין אישי, מאחר שאחיו מאובחן על הספקטרום. "אין מספיק מודעות לנושא הזה", הוא אומר. "מדי פעם עולה הנושא לכותרות, ואז פתאום זה מתפוצץ, אבל יש הרבה מאוד משפחות שחיות את הקושי הזה ביומיום. אין מסגרות מתאימות, ויש קשיים יומיומיים שהציבור לא מודע להם.

"הרעיון הוא להקדיש חמש דקות בלבד, גם לאימון וגם להעלאת המודעות לאוטיזם. אלפי מועדונים ברחבי העולם עורכים בימים אלה את האימון הזה, בתקווה שנעשה שינוי - ואפילו קטן".

פרילוק אימץ את היוזמה לראשונה בשנת 2015, אז ביצע בעצמו שמונה שעות אימון שכלל קילומטר ריצה, חמש עליות מתח, עשר שכיבות שמיכה ו-15 סקוואטים. האימון היה נגיש לכל מי שרצה לקחת בו חלק, ובמשך השעות הללו הצטרפו אליו מתאמנים רבים, חלקם מאובחנים על הספקטרום, אחרים בני משפחה של ילדים שאובחנו ואחרים סתם רצו להביע הזדהות.

אימון  קרוספיט מתוך קמפיין Lift Up Look
 אימון קרוספיט מתוך קמפיין Lift Up Look

בשנה שלאחר מכן, 2016, חזרו על המיזם, וכעבור שנתיים, ב-2017, כבר עלה פרק זמן האימון ל-12 שעות, שבמהלכן השלים פרילוק 60 קילומטרים של ריצה, 300 עליות מתח, 600 שכיבות שמיכה ו-900 סקוואטים. בחלק מזמן התאמנו לצדו מצטרפים ליוזמה, וביחד הצליחו אף לאסוף תרומות לעמותות וארגונים שונים שפועלים בתחום.

השנה מתכוון פרילוק להעביר את עצמו ואת המצטרפים אליו אימון אישי מפרך במיוחד במשך שעות ארוכות כהכנה למרתון שבו הוא משתתף בסוף החודש, ולהקדיש אותו למטרה, אולם במקביל יתקיים גם אימון רגיל הפתוח לכולם, והוא ידרוש רק חמש דקות מכל מתאמן.

אילו תגובות אתה מקבל?
"המתאמנים בבוקס נרתמו, וכך גם אתה מגלה שיש לא מעט אנשים שהנושא נוגע אליהם. פנתה אליי מתאמנת שלא היה לי מושג שיש לה ילד על הספקטרום, והיא מביאה את הילד שלה לאימון המיוחד הזה, והשנה יגיע עם אביו גם ילד נוסף, שאובחן רק לאחרונה. יש גם לא מעט פניות ממתאמנים ומאמנים ממועדונים אחרים שיצטרפו לאימון. בעלים של מועדון קרוספיט מנס ציונה מתכוון להגיע גם הוא לאימון, עם שלושה מתאמנים שאובחנו על הספקטרום".

להתחיל בדברים הקטנים

לאותם מצטרפים המאובחנים על הרצף האוטיסטי צפויה לא רק תמיכה מוראלית אלא גם תועלת של ממש במישור הפיזי והנוירולוגי, אומר פרילוק. "אומנם אנחנו עדיין לא מבינים עד הסוף את התופעה ומה קורה לקשרים במוח של מי שמאובחן על הספקטרום, אבל ידוע שפעילות גופנית עוזרת להעלאת התפקוד בכך שהיא תורמת ליצירת קשרים חדשים במוח, ושבגדול, פעילות גופנית יכולה לתרום או לעזור לאנשים שנמצאים על הספקטרום. יש שיפור ברמה הנוירולוגית, וגם במוטוריקה העדינה והגסה וביכולות הפיזיות".

יתרון נוסף שפרילוק מונה הוא הצד החברתי. "אחד המאפיינים של אנשים שנמצאים על הספקטרום - אף שצריך לזכור שזו הגדרה מאוד רחבה, ויש רמות תפקוד ותקשורת שונות - הוא קושי להכיל סיטואציות חברתיות. הם מאוד בתוך העולם שלהם, לחלקם קשה מאוד עם מגע גופני, חלקם גם לא ורבאליים, ובכלל - כל הסיטואציות החברתיות, שלנו הן מאוד פשוטות ומובנות מאליהן, הן בשבילם כמו חידה מתמטית. לספורט יש את הערך המוסף של תרגול בתוך קבוצה, שזה אחד הדברים הבולטים באימון הקרוספיט.

"מהסיבה הזאת אני משלב בכל הקבוצות שלי אנשים בעלי מוגבלויות, לא רק אנשים על הספקטרום. גם עיוורים, נכים, וכל מי שרק רוצה לקחת חלק באימונים. גם בקבוצות הילדים שלנו אנחנו מקפידים לשלב נערים וילדים על הספקטרום. לא רק בשבילם, אלא גם בשביל שאר ילדי הקבוצה. זה חלק מהערך המוסף שמאוד חשוב לנו להעביר - קבלה של כולם בצורה שווה".

האימון אומנם מוקדש לאוטיזם, ואולם מנקודת המבט של פרילוק, כולנו צריכים לפקוח את העיניים ולהבין שהשונה-האחר-המוגבל הוא בעצם כולנו. "אם יש משהו אחד שהייתי רוצה שאנשים יבינו זה שהשונות, המורכבות והצרכים המיוחדים זה משהו שמקיף אותנו 24/7.

"אחד מהדברים שהכי חשובים לי זה השילוב של האוכלוסיות עם צרכים מיוחדים באימונים, ובחיים בכלל. במועדון מתאמנים חבר'ה עיוורים, חרשים, על הספקטרום וחבר'ה שמתמודדים עם פוסט-טראומה בעקבות שירות צבאי. זה מסביבנו כל הזמן. צריך להיות טיפה יותר מכילים. אם יעשו פעם סטטיסטיקה, נראה לי שיגלו שיש כנראה יותר שונות ומורכבות מאשר 'אנשים רגילים'. לכל אחד יש משהו שהוא מתמודד איתו. אז צריך לפקוח עיניים ולהתחיל לסייע. אפשר להתחיל מהדברים הקטנים, מההבנה, מהקבלה של האחר. לא חייבים להשתתף באירוע להעלאת המודעות. מספיקים מעשים קטנים ביומ יום".

מרוץ חבר

בדרך כלל הקרובים והחברים של החברים ב"חבר", מועדון ההטבות של משרתי הקבע, נזכרים בארגון כשהם רוצים לרכוש משהו בהנחה, אבל מרוץ חבר השנתי מספק סיבה נוספת, שכן כל עמית חבר רשאי לרשום עד 4 משתתפים (שאינם עמיתים) מלבד עצמו. במרוץ 4 מסלולי ריצה בפארק אריאל שרון: 15 ק"מ, 10 ק"מ, 5 ק"מ ומיני מרוץ ילדים ( 800 מטר). 12.10, לפרטים: www.kapaimactive.co.il