אם יזכה מועמד הימין, "טראמפ של ברזיל", בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות, מחכה לו מדינה שחיה על כספי הלוואות

שני המועמדים הבטיחו לטפל ביד קשה באלימות הגואה, לשפר את מערכות הבריאות והחינוך החלשות ולחדש את התשתיות המתפוררות • אבל איש מהשניים לא הזכיר את הבעיה הגדולה ביותר של ברזיל: אין לה כסף לממש ולו הבטחה אחת

ז'איר בולסונרו / צילום: רויטרס
ז'איר בולסונרו / צילום: רויטרס

ז'איר בולסונרו, סרן לשעבר בצבא, הוביל אתמול (א') בפער גדול על פני יריביו בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות ברזיל, ובכך הפך לבעל הסיכויים הטובים ביותר לכהן כמנהיג הדמוקרטיה הרביעית בגודלה בעולם בסיבוב השני של ההצבעה, בעוד כשלושה שבועות.

בולסונרו, בן 63, תומך מושבע של הדיקטטורה הצבאית לשעבר במדינה, שהרחיק מעליו בוחרים רבים בהערותיו הפוגעניות כלפי נשים והומוסקסואלים (ראו מסגרת), זכה ב-46% מקולות הבוחרים, כמעט הרוב שלו היה זקוק כדי לזכות כבר בסיבוב הראשון של ההצבעה, על פי מניין 99% מהקולות.

הפער בינו לבין מועמד השמאל פרננדו חדד, שזכה ב-29% בלבד, הוא גבוה. מפלגת הפועלים הברזילאית, שהייתה כוח פוליטי גדול במשך רוב המאה ה-21, נפגעה קשה משערוריית שוחד ומהמיתון העמוק ששרר בשנות שלטונה. המייסד שלה, הנשיא לשעבר לואיז איגנסיו לולה דה סילבה, מרצה כעת עונש מאסר.

הבעיה הגדולה ביותר

שני המועמדים הבטיחו לטפל ביד קשה באלימות הגואה, לשפר את מערכות הבריאות והחינוך החלשות ולחדש את התשתיות המתפוררות במדינה. אבל אף אחד מהשניים לא הזכיר את הבעיה הגדולה ביותר של ברזיל: אין לה כסף לממש שום דבר מההבטחות הללו.

אחרי שנים של הוצאת יתר שאחריה בא מיתון עמוק, הנשיא הבא של ברזיל ינהל ממשלה שחיה על כספי הלוואות כדי לשלם משכורות ופנסיות, ולשמור על בתי ספר ובתי חולים פתוחים.

ההוצאה הציבורית בברזיל עולה על ההכנסה בכ-7% מהתמ"ג השנתי שלה, שיעור כפול מהגירעון התקציבי האמריקאי בשנה שעברה. ההלוואות שנחוצות לסגירת הפער הזה העלו את החוב הציבורי אל קרוב ל-80% מהתמ"ג. הרמה הזו גבוהה יחס לרוב המדינות המתעוררות האחרות, והיא הופכת במהירות ללא בת קיימא, אומרים כלכלנים.

"כל השאלות על העתיד של ברזיל מסתכמות למעשה באיזון התקציב", אומר גוירמה פיגורדו, מנהל קרן ההשקעות בסך 1.4 מיליארד דולר של מואיז ספרא ושות' בסאו פאולו. "אנחנו חוששים מאד מהמצב".

קשה להגזים בחשיבות בעיות התקציב של ברזיל. כבר היום, כשני שלישים מהתקציב הולכים על תשלום קצבאות הפנסיה, שירותי הבריאות והמשכורות במגזר הציבורי המנופח. ללא רפורמה, בשנת 2020 ההתחייבויות הללו יגדלו עד כדי כך שלא יישאר דבר להשקעה בכבישים, בבתי חולים חדשים או בציוד משטרתי, אמר מנסואטו אלמדה, כלכלן מוביל במשרד האוצר הברזילאי.

הפתרון, אומרים כלכלנים, הוא כנראה צנע, בייחוד קיצוצים בפנסיות והקפאת השכר ושכירת העובדים במגזר הציבורי. המסים כבר שווים ל-40% מהתמ"ג, לפי אתר הנתונים העולמיים של ה-CIA - נתון גבוה יחסית לכלכלות מתעוררות - ואין מקום לתקן את התקציב על ידי העלאה שלהם.

העלאות מס הן בכל מקרה לא אופציה פופולרית בקרב הבוחרים שנאבקים בכלכלה חלשה עם שיעור אבטלה של 12%. תת-השקעה כרונית הפכה את ברזיל לחלשה גם בין המדינות המתעוררות בתשתיות, שירותי בריאות וחינוך. לברזיל יש רק 3.2 מיטות בית חולים על כל 1,000 תושבים, פחות מקובה עם 4.4 מיטות, ומחצית ביחס לשכנתה ארגנטינה, לפי נתוני הבנק העולמי.

גם שוקי ההון חוששים יותר ויותר מהחוב המאמיר של ברזיל. הריאל איבד כ-9% מול הדולר מתחילת מאי, כשמסע הבחירות יצא לדרך, ומדד איבווספה בבורסה ירד ב-4% באותה תקופה.

המשקיעים הבינל' עצבניים

המשקיעים הבינלאומיים מצויים היום בבריחה כללית מהשווקים המתעוררים, אבל הם עצבניים במיוחד ביחס לברזיל, מאחר שהמועמדים בבחירות שלה אינם מגלים לבוחרים הסובלים ממילא שיהיה עליהם לעבור צנע בדמות קיצוצים בקצבאות שלהם או הפרטה של חברות במגזר הציבורי כדי לצמצם את הגירעון התקציבי.

מועמד הימין בולסונרו העלה יחסית ליריביו את תקוות שוקי ההון שהוא יכול לטפל בבעיית ההוצאה הציבורית הכרונית. הוא אמנם מדגיש בקמפיין שלו שהרחובות יהיו בטוחים יותר לתושבים, אבל היועץ הכלכלי שלו, פאולו גואדס, מבטיח למשקיעים צנע תקציבי. זו הסיבה לכך שחלק גדול מהמגזר הפרטי במדינה תומך בבולסונרו, למרות קשריו לדיקטטורה הצבאית לשעבר במדינה, ועמדותיו בנושאים חברתיים כמו זכויות להט"בים.

אבל אין ערוב לכך שגואדס ינהל את הכלכלה אם בולסונרו ינצח בסיבוב השני. הוא כבר פסל את הצעת יועצו להשיק מחדש מס עסקאות פיננסיות שיגדיל את הכנסות הממשלה. כמחוקק בשנה שעברה, בולסונרו לא תמך ברפורמה חשובה במערכת הפנסיה. אין גם ערובה לכך שממשל חדש של הימין יקבל את האישורים הדרושים בקונגרס הברזילאי.