אקזיטים | פודקאסט

"המחיר האישי של יזמות גבוה. הבן שלי לא הולך לחוגים בגללי"

04/01: יובל טל, פיוניר • אחרי שהקים את BorderFree ומכר אותה בכ-400 מיליון דולר, ייסד יובל טל את ענקית התשלומים פיוניר, שמעסיקה מעל ל-1,200 עובדים בכל העולם וגייסה מעל ל-270 מיליון דולר • למרות זאת הוא לא מחפש לעדן את המציאות ומבהיר: "המרכיב הפסיכולוגי של לבנות סטארט-אפ הוא עצום - אתה כל הזמן בחרדות, סטרט, חוסר זמינות. אני לא מכיר אף אחד שהקים סטארט-אפ, והחיים עברו לו בסבבה"

"היה לקוח בקליפורניה והייתי צריך לטוס אליו לטפל במשהו דחוף. כמובן שטסתי וטיפלתי בבעיה, אך כשחזרתי לארץ - הבן שלי סירב ללכת לחוג ג'ודו לכל החיים, כי בעצם פספסתי את טקס הסיום של החוג שלו. האם זה מחיר שיזם מתחיל מוכן לשלם? המחיר האישי הוא אדיר - חוסר זמינות, סטרס, גם כשאתה בבית עם המשפחה אתה נמצא כל הזמן בחרדות, ואתה לא באמת נוכח. אני לא מכיר אף אחד שהקים סטארט-אפ, והחיים עברו לו בסבבה".

יובל טל לא מחפש לעדן את המציאות. בתחילת דרכו הקים את חברת E4X אשר הציעה פתרונות תשלום מקוונים, הכניסה יותר מ-500 מיליון דולר בחמש שנות פעילותה הראשונות, ולבסוף ביצעה מיתוג מחדש ל-BorderFree ונרכשה ב-2015 בכ-400 מיליון דולר. לאחר מכן ייסד את פיוניר (Payoneer), אותה הוביל כמנכ"ל בחמש השנים הראשונות שלה, וכיום הוא משמש כנשיא שלה.

פיוניר מספקת פתרונות מתקדמים לתשלומים ברשת. החברה מעסיקה מעל ל-1,200 עובדים בכל העולם, ועובדת עם אלפי לקוחות, לאחר שגייסה מעל ל-270 מיליון דולר. למרות שתי חוויות יזמות יחסית מוצלחות, וסטארט-אפים שהקים שגדלו להיות חברות צמיחה איכותיות - טל לא בוחל בתיאורים על חוויית היזמות, ומבקר את הסצינה הישראלית שמטפחת נרטיב כוזב בקרב יזמים צעירים. בפרק הראשון של עוד פודקאסט לסטארט-אפים (עונה 4), שוחחנו איתו על כל אלו ועוד.

"המרכיב הפסיכולוגי של לבנות סטארט-אפ, הוא גדול מאד - אולי הכי חשוב", הוא מבהיר. "יש היום טרנד בקרב המילניאלס של 'להתחבר לעצמך'. ובינינו? להיות מחובר לעצמך זה רעיון טוב מאד בעבור כל יזם שרוצה להקים סטארט-אפ. צריך להבין מה מניע אותך, מאיפה הדרייב מגיע, ומה המחיר האמיתי שאתה מוכן לשלם או לא - לא בתיאוריה, במציאות".

ראית יזמים שהקימו סטארט-אפ ממניע לא נכון?

טל: "בהחלט. יש יזמים רבים כיום בישראל שמקימים סטארט-אפ כי זה מגניב, כי נחמד לספר על זה לחברים שלך על כוס בירה. אבל זה לא יחזיק מים, ברגע שמגיע הקושי הראשון האמיתי, הם נשברים".

ומהו דרייב לגיטימי?

טל: "כל דרייב עמוק הוא לגיטימי. יש אנשים שהם נרקסיסטים או רודפים אחרי כוח, ויש אנשים שמונעים ממשמעות או אוהבים ליצור דברים. כך או כך, כל עוד שהדרייב קיים והוא עמוק, זה מספיק".

אז איך מתחילים? לדברי טל, "סטארט-אפ מתחיל כמו ספר בישול מרוקאי: 'קודם כל, תירגעי', או במילים אחרות - צריך להבין את משמעות המסע, ואז כמובן לצאת לשוק ולבדוק מה קורה בו, מה עשו לפניך, ואם היה משהו דומה שנכשל, לבדוק למה. החודשים האלה בהם אתה יושב בבית ובודק את השוק, מחדדים לך כיזם את ההבנה האם באמת יש כאן הזדמנות, והאם באמת שווה להוציא כאן אנרגיה ולקחת כסף מאנשים".

לדבריו, "כשאתה רוצה להקים חברה בתחילת הדרך, אפילו אם יש לך רעיון טוב בתחום 'חם' - אתה עדיין צריך לגבש סביבך צוות חזק, למצוא את המשקיע הראשון, לבנות רבע-מוצר, לגייס לקוחות ראשונים, לגדול, לגייס עוד כסף, ואיכשהו לגלגל את כל הכדורים האלה לכדי חברה שצומחת".

"ובתוך כל זאת, אתה צריך לקוות שתגדל מספיק - כיזם וכאדם - כדי להיות מסוגל לנהל את החברה שהקמת, גם כאשר היא גדולה מספיק, ושתצליח באמת לדאוג לכל העסק הזה. סטטיסטית, הסיכוי להצליח הוא אפסי עד קטן מאד, וצריך לרצות את זה מאד מאד".

איך נראו הימים הראשונים של פיוניר? כיצד גייס טל את הכסף הראשון והביא את הלקוחות הראשונים לחברה? וכמובן, מהם לדבריו התכונות והמאפיינים הבולטים ביזמים מוצלחים, שהתמודדו עם קשיים וגידלו חברות ענק בישראל? כל זאת ועוד, בפרק הראשון של עוד פודקאסט לסטארט-אפים (עונה 4).

**

"עוד פודקאסט" הינה תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית לסטארט-אפים, לשעבר מנהל השיווק של חברת ארגוס ותוכנית MassChallenge וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA.